24.2.2014 Ajoneuvot Koeajo: Škoda Yeti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lumimiehen lisänimetön versio on ulkokuoreltaan sivistyneempi verrattuna rosoisempaan veljeensä. Hyvää: kattava moottori- ja vaihteistovalikoima, tilojen monikäyttöisyys Huonoa: vaihteiston toiminta kaupunkiajossa Škoda Yetin voi sanoa kestäneen kohtuullisen hyvin ajan hammasta. Katumaasturi esiteltiin vuonna 2009 ja se on nyt saanut ensimmäisen päivityksensä. Päivityksen myötä Yetistä on saatavilla kaksi versiota: Yeti ja Yeti Outdoor.Outdoorissa on maasturimaiset, mustat sivulistat ja puskurien alakulmat. Se muistuttaa enemmän kantaisäänsä, kuin Suomessa koeajamamme Yeti, joka on ulkonäöltään enemmän henkilöautomainen. Molempien vakiovarusteluun kuuluvat kattokaiteet.Škodan muotoilutrendin mukaisesti kulmia on terävöitetty ja sumuvalot ovat vaihtuneet pyöreistä neliskanttisiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJärkeviä tilaratkaisujaYetiin voi nyt halutessaan nousta kyytiin avainta räpläämättä, sillä varustelistalta löytyy avaimeton käynnistys.Sisätilat ovat uudet verhoiluista kojelautaan. Ohjauspyörän voi valita neljästä vaihtoehdosta.Škoda Yetin yksi myyntivaltti on sisätilojen tilaa säästävät ratkaisut, joita valmistaja mainostaa Simply-Clever- ratkaisuiksi. Takamatkustajien iloksi takaistuimessa on niin etäisyyssäätö kuin selkänojan kallistuksen säätö. Jokainen takaistuin on myös irroitettavissa kokonaan.Kaupunkien keskustoissa liikkuville oiva uusi lisävaruste on pysäköintiavustin, joka osaa pysäköidä taskuun kadunvarteen sekä tien suuntaan nähden poikittaiseen pysäköintiruutuun.Uusien voimien lähteilläNoin 65 prosenttia Suomessa myydyistä Yeteistä on etuvetoisia. Etenkin vanhemmat ihmiset ostavat Suomessa etuvetoisia Yetejä. Maahantuojan mukaan tämä käyttäjäkunta arvostaa auton korkeaa maavaraa, josta huolimatta kyytiin on helppo nousta. Tämä pitänee paikkansa kuljettajan iästä riippumatta.Sekä Yeti että Yeti Outdoor on mahdollista hankkia myös nelivetoisena. Neliveto on saatavilla kaksilitraisten turbodieseleiden yhteyteen sekä nyt myös 1,8-litraisen TSI-bensiinimoottorin yhteyteen. Diesel-nelivetoihin on uutuutena 170 hevosvoiman kaksilitrainen kaksoiskytkinvaihteistolla.Malliston piheimpään päähän on ilmestynyt koeajamamme 1,6-litrainen turbodiesel, jota saa myös seitsenvaihteisella kaksoiskytkinautomaatilla.Kaksoiskytkinvaihteistot ovat nelivetoisissa malleissa kuusivaihteisia, etuvetoisissa vaihteita on seitsemän.Pieni dieselmoottori liikuttaa autoa sopivan jouheasti ja vääntöä riittää moniin tilanteisiin. Kaksoiskytkinvaihteiston toiminta yhdistettynä dieselmoottoriin jakanee kaupunkiajossa mielipiteitä. Auto ei lähde ilman kaasun käyttöä heti liikkeelle, kun jalan nostaa jarrulta. Viiveen jälkeen ryntäys ei ole kovin pehmeä ja jatkuvalla kaasun käytöllä kaupunkiajosta tulee takkuilevaa. Moottori ja vaihteisto edellyttää ennakoivaa ajotapaa.Teksti ja kuvat: Santeri Petrell Škoda Yeti 1.6 TDI DSG Hinta alkaen 21 893 € Koeajetun auton hinta varusteineen 31 187 € Ajoneuvovero 114 €/ v Käyttövoimavero 301 €/ v Moottori 1 598 cm³, dieselmoottori, ahdin, 4 sylinteriä, 7v. automaatti-vaihteisto Teho 77 kW (105 hv), 4400 r/min Vääntö 250 Nm (1500-2500 r/min) Vääntö 250 Nm (1500-2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,2 s Huippunopeus 175 km/h Kulutus l/ 100 km 5,7 (kaup.) / 4,7 (maant.) / NEDC-kulutus 5,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 132 g/km Mitat pituus 4223 mm, leveys 1793 mm, korkeus 1691 mm, akseliväli 2578 mm Tavaratila: 405–510 l Omamassa: 1445 kg Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu 2 vuotta Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda CX-80 tarjoaa tilaa ja ”kytkinpommeja” 2.2.2025 Moottoripyörät Koeajo: Can-Am Origin – seikkailua sata kilsaa kerrallaan 1.2.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – voiko auto tehdä iloiseksi? 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Tiger Sport 800 – piristysruiske sporttitiikeriin 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla