21.11.2016 Ajoneuvot Koeajo: spagettiwestern – Fiat Fullback Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Avolava Fiat Fullback täydentää Fiatin mallistoa. Hyvää: etenemiskyky, vetokyky, varustelu, järeätekoisuus, viimeistely. Huonoa: jousitusmukavuus, suljettavan tavaratilan puute. Fiat Fullback on pikkuautoistaan tunnetulle valmistajalle uusi aluevaltaus. Pieniä etuvetoisia lava-autoja on tehty, mutta ei näin järeitä nelivetoja. Vaivaa tosin ei ole tarvinnut nähdä, sillä pick-up on meille jo ennestään tuttu Mitsubishi L200:na.Fiatin on tarvinnut vain suunnitella oma jäähdyttäjän säleikkö ja etupuskuri. Takaluukkuun on vaihdettu mallimerkinnät ja moottorin suojamuovista raksittu Mitsun timantit pois. Chrysler-kauppojen jälkeen hölmömpi olisi luullut avolavaratkaisun löytyvän oman konsernin sisältä vaikkapa Dodge tai RAM -osastoilta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaksi ohjaamovaihtoehtoaKaikista autoluokista juuri pick-upit ovat eniten samasta muotista tehtyjä niin ulkonäöltään kuin ominaisuuksiltaankin. Niinpä Fiat Fullbackin korivaihtoehdotkin kuulostavat heti tutuilta, joko puolipitkä Extended Cab puolikkailla takakaappariovilla tai pitkä Double Cab neljällä ovella.Molemmat on rekisteröity kaksipaikkaisiksi pakettiautoiksi ilman takapenkkiä. Takapenkin tilalle on Suomessa rakennettu tavarakaukalo. Katseilta suojassa olevaa tilaa on vähän, tummennetut ikkunat auttavat asiaa. Pitkän ohjaamon kanssa lavan pituus on 1,5 metriä ja puolipitkällä 1,85 metriä.Laadukas vaikutelmaOhjaamo on ulkopuoltakin enemmän silkkaa Mitsubishiä. Vain ratin logo on vaihdettu. Mittarit, viikset, nappulat ja materiaalit ovat identtisiä sisaruksissa. Olisi luullut edes monitoiminäyttöjen ja niiden valikoiden olevan Fiatin räätälöimiä. Onneksi viimeistely on japanilaista laatua, vaikka valmistus tapahtuukin Thaimaassa.Koeajoautossa oli Premium Pack nahkaverhoiluineen, sähkösäätöisine penkkeineen ja isompine kosketusnäyttöineen. Paketin saa tonnin kampanjahinnalla nyt maahantuonnin alkaessa.Penkin säätövarat riittävät pitkällekin kuskille ja myös reisituen saa sopivaksi korkeussäädön avulla. Dieselin raksutus erottuu selkeästi tyhjäkäynnillä, mutta vaimenee vauhdin kasvaessa.Kytkettävä nelivetoMukavaksi kyytiä ei voi kehua, muiden lehtijousitettujen avolavojen tapaan jousitus pompottaa ja tutisee erityisesti tyhjänä ajettaessa. Mutta eipä niitä maantielle tai kaupunkiin olekaan tarkoitettu, vaan auraamattomille metsäautoteille ja raskaisiin vetotehtäviin.Neliveto, alennusvaihde ja lukot kytketään kierrettävällä valitsimella keskikonsolissa. Maavaraa on parikymmentä senttiä ja putkiastinlaudat suojaavat kylkiä. Ensimmäisenä kontaktia ottaa vetokoukku pitkän peräylityksen takia. Fiat on kookkaampia kilpailijoitaan ketterämpi. Kantavuutta on kuitenkin tuhat kiloa ja vetokykyä 3 100 kiloa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRuudikas dieselmoottoriFiat Fullbackin ainoa moottorivaihtoehto on nelisylinterinen 2,4-litrainen yhteispaineruiskutteinen diesel 180 hevosvoimaisena versiona kuusivaihteisella manuaalilla. Mitsubishillähän on omassa mallissaan myös säyseämpi moottori tarjolla. Fiatin moottori on aluksi Euro5-päästötasolla, kalliimpi Euro6-viilaus seuraa ensi vuoden alussa samoin kuin automaattivaihteisto.Moottori vääntää tuhdisti jo tyhjäkäynnin tuntumasta alkaen, vaikka huippuvääntö onkin epätavallisen korkeilla 2 500 kierroksella. Vetoa löytyy laajalla alueella, Fullbackia ei tarvitse olla koko ajan kepittämässä, eikä hidas vaihteensiirto siihen yllytäkään.Uutuuden kulutukseksi luvataan 6,4 l/100km, siihen pääsee vain takavedolla kevyessä käytössä. Kuorman, vauhdin ja nelivedon lisääminen nostaa kulutuksen helposti kymmeneenkin litraan. Hassusti liikennevaloissa kylmä nostaa moottorin tyhjäkäyntikierroksia lämmitäkseen ja samaan aikaan automaattisammutus kuitenkin sammuttaa moottorin.Uusia tulokkaitaFiatin lisäksi avolavaluokkaan on muitakin uusia yrittäjiä, ensi vuonna näemme Mercedeksen ja Renaultin versiot Nissan Navarasta. Euroopan näkökulmasta on aivan kummallista, että avolavaluokkaan on nyt tunkua. Markkinat kuitenkin kasvavat nopeasti alueilla, jossa pick-uppien osuus ylittää puolet myynnistä.Fullback katoaa helposti kasvavaan joukkoon, se ei erotu ominaisuuksillaan eikä edes hinnallaan. Ainoastaan takuu on luokan paras, viisi vuotta tai 200 000 km.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Fiat Fullback 2.4 Double Cab 4x4 Hinta alkaen 40 963 € Moottori Dieselmoottori 2 442 cm³, 4 sylinteriä, turboahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, kytkettävä neliveto. Teho 133 kW (181 hv), 3500 r/min Vääntö 430 Nm (2500 r/min) Vääntö 430 Nm (2500 r/min) Huippunopeus 179 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 169 g/km Mitat pituus 5285 mm, leveys 1815 mm, korkeus 1780 mm, akseliväli 3000 mm Euro NCAP 4 tähteä Takuu 5 vuotta / 200 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa