21.11.2016 Ajoneuvot Koeajo: spagettiwestern – Fiat Fullback Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Avolava Fiat Fullback täydentää Fiatin mallistoa. Hyvää: etenemiskyky, vetokyky, varustelu, järeätekoisuus, viimeistely. Huonoa: jousitusmukavuus, suljettavan tavaratilan puute. Fiat Fullback on pikkuautoistaan tunnetulle valmistajalle uusi aluevaltaus. Pieniä etuvetoisia lava-autoja on tehty, mutta ei näin järeitä nelivetoja. Vaivaa tosin ei ole tarvinnut nähdä, sillä pick-up on meille jo ennestään tuttu Mitsubishi L200:na.Fiatin on tarvinnut vain suunnitella oma jäähdyttäjän säleikkö ja etupuskuri. Takaluukkuun on vaihdettu mallimerkinnät ja moottorin suojamuovista raksittu Mitsun timantit pois. Chrysler-kauppojen jälkeen hölmömpi olisi luullut avolavaratkaisun löytyvän oman konsernin sisältä vaikkapa Dodge tai RAM -osastoilta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaksi ohjaamovaihtoehtoaKaikista autoluokista juuri pick-upit ovat eniten samasta muotista tehtyjä niin ulkonäöltään kuin ominaisuuksiltaankin. Niinpä Fiat Fullbackin korivaihtoehdotkin kuulostavat heti tutuilta, joko puolipitkä Extended Cab puolikkailla takakaappariovilla tai pitkä Double Cab neljällä ovella.Molemmat on rekisteröity kaksipaikkaisiksi pakettiautoiksi ilman takapenkkiä. Takapenkin tilalle on Suomessa rakennettu tavarakaukalo. Katseilta suojassa olevaa tilaa on vähän, tummennetut ikkunat auttavat asiaa. Pitkän ohjaamon kanssa lavan pituus on 1,5 metriä ja puolipitkällä 1,85 metriä.Laadukas vaikutelmaOhjaamo on ulkopuoltakin enemmän silkkaa Mitsubishiä. Vain ratin logo on vaihdettu. Mittarit, viikset, nappulat ja materiaalit ovat identtisiä sisaruksissa. Olisi luullut edes monitoiminäyttöjen ja niiden valikoiden olevan Fiatin räätälöimiä. Onneksi viimeistely on japanilaista laatua, vaikka valmistus tapahtuukin Thaimaassa.Koeajoautossa oli Premium Pack nahkaverhoiluineen, sähkösäätöisine penkkeineen ja isompine kosketusnäyttöineen. Paketin saa tonnin kampanjahinnalla nyt maahantuonnin alkaessa.Penkin säätövarat riittävät pitkällekin kuskille ja myös reisituen saa sopivaksi korkeussäädön avulla. Dieselin raksutus erottuu selkeästi tyhjäkäynnillä, mutta vaimenee vauhdin kasvaessa.Kytkettävä nelivetoMukavaksi kyytiä ei voi kehua, muiden lehtijousitettujen avolavojen tapaan jousitus pompottaa ja tutisee erityisesti tyhjänä ajettaessa. Mutta eipä niitä maantielle tai kaupunkiin olekaan tarkoitettu, vaan auraamattomille metsäautoteille ja raskaisiin vetotehtäviin.Neliveto, alennusvaihde ja lukot kytketään kierrettävällä valitsimella keskikonsolissa. Maavaraa on parikymmentä senttiä ja putkiastinlaudat suojaavat kylkiä. Ensimmäisenä kontaktia ottaa vetokoukku pitkän peräylityksen takia. Fiat on kookkaampia kilpailijoitaan ketterämpi. Kantavuutta on kuitenkin tuhat kiloa ja vetokykyä 3 100 kiloa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRuudikas dieselmoottoriFiat Fullbackin ainoa moottorivaihtoehto on nelisylinterinen 2,4-litrainen yhteispaineruiskutteinen diesel 180 hevosvoimaisena versiona kuusivaihteisella manuaalilla. Mitsubishillähän on omassa mallissaan myös säyseämpi moottori tarjolla. Fiatin moottori on aluksi Euro5-päästötasolla, kalliimpi Euro6-viilaus seuraa ensi vuoden alussa samoin kuin automaattivaihteisto.Moottori vääntää tuhdisti jo tyhjäkäynnin tuntumasta alkaen, vaikka huippuvääntö onkin epätavallisen korkeilla 2 500 kierroksella. Vetoa löytyy laajalla alueella, Fullbackia ei tarvitse olla koko ajan kepittämässä, eikä hidas vaihteensiirto siihen yllytäkään.Uutuuden kulutukseksi luvataan 6,4 l/100km, siihen pääsee vain takavedolla kevyessä käytössä. Kuorman, vauhdin ja nelivedon lisääminen nostaa kulutuksen helposti kymmeneenkin litraan. Hassusti liikennevaloissa kylmä nostaa moottorin tyhjäkäyntikierroksia lämmitäkseen ja samaan aikaan automaattisammutus kuitenkin sammuttaa moottorin.Uusia tulokkaitaFiatin lisäksi avolavaluokkaan on muitakin uusia yrittäjiä, ensi vuonna näemme Mercedeksen ja Renaultin versiot Nissan Navarasta. Euroopan näkökulmasta on aivan kummallista, että avolavaluokkaan on nyt tunkua. Markkinat kuitenkin kasvavat nopeasti alueilla, jossa pick-uppien osuus ylittää puolet myynnistä.Fullback katoaa helposti kasvavaan joukkoon, se ei erotu ominaisuuksillaan eikä edes hinnallaan. Ainoastaan takuu on luokan paras, viisi vuotta tai 200 000 km.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Fiat Fullback 2.4 Double Cab 4x4 Hinta alkaen 40 963 € Moottori Dieselmoottori 2 442 cm³, 4 sylinteriä, turboahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, kytkettävä neliveto. Teho 133 kW (181 hv), 3500 r/min Vääntö 430 Nm (2500 r/min) Vääntö 430 Nm (2500 r/min) Huippunopeus 179 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 169 g/km Mitat pituus 5285 mm, leveys 1815 mm, korkeus 1780 mm, akseliväli 3000 mm Euro NCAP 4 tähteä Takuu 5 vuotta / 200 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 19.12.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV3 – perhesähköautojen uusi aalto alkaa tästä 18.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q6 e-tron Quattro – wau-efektiä etsimässä 16.12.2024 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior – junnu kurkottelee Alfaksi 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Tavascan VZ – veistoksellista tehontunnetta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 21.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi lataushybridejä ei voi ladata pikalatauspisteillä? 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Historia Aikakone koneiden aikaan – Alfa Romeo Museo Storico 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 17.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: farkku-Mersu ja laajennetun tavaratilan arvoitus 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”