4.5.2016 Ajoneuvot Koeajo: Subaru Forester luottaa jatkuvaan parantamiseen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Subaru Forester sai kausipäivityksessä uudet ajovalot. Hyvää: näkyvyys, tilat, käytännöllisyys. Huonoa: kaasupolkimen herkkyys, puhditon moottori, tahmea ohjaus. Suurten kasvojenkohotusten sijaan Subaru Forester kehittyy tasaisin parannuksin. Malliston suosikki sai noin vuosi sitten uuden kosketusnäytöllä varustetun soittimen ja kauan odotetun diesel-automaatti -yhdistelmän.Tänä keväänä on vuorossa keulailmeen piristys. Foresteria koristavat uudet kääntyvät led-ajovalot ja nykyaikaisemman näköinen etupuskuri sekä maski.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUudistus ei tuo onneaLed-ajovalot kuuluvat kauppaan edullisinta X-varustetasoa lukuun ottamatta. Ajovalotekniikan kehitys ei aina kulje eteenpäin, eivätkä Foresterinkaan ledit tarjoa vallankumouksellista valokuviota. Lähivaloilla pärjää hyvin, mutta kaukovalot pidentävät kantamaa heikonlaisesti.Sisäilmettä on päivitetty laadukkaammaksi, ja ohjauspyörää tarjotaan lämmityksellä. Foresteria on kehitetty myös pintaa syvemmältä, sillä auton koria on jäykistetty. Subaru kertoo jousien ja iskunvaimentimien kokeneen uudistuksia. Vailla vertailukohtaa muutoksia on vaikea huomata, mutta auton alusta toimii edelleen hyvin. Erityisesti käytös huonokuntoisella tiellä vakuuttaa.Vähemmän kehuja ansaitsee ohjaus. Tuntuma on edelleen tahmea, minkä vuoksi ohjaus tuntuu kevenevän, kun autoa alkaa ohjaamaan kaarteeseen sisään. Matka-ajossa lohtua tuo hyvä suuntavakavuus, joten tahmealla ohjauksella ei sentään tarvitse paimentaa autoa kaistaviivojen välissä.Mainio näkyvyysKaupunkiajossa oudoksuttaa kaasupolkimen vaste. Automaattivaihteistosta huolimatta liikkeellelähdöt vaativat tarkkaavaisuutta, sillä Subaru tahtoo hyökätä eteenpäin hennollakin kaasunpainalluksella. Erityisen raivostuttavaa on pysäköinti.Liikkeellelähtöjen äkkinäisyys unohtuu vauhdin myötä. Koeajoauton 2,0-litrainen ahtamaton bokserimoottori tarjoaa rauhallista kyytiä. Portaaton CVT-vaihteisto toimii sinänsä mainion pehmeästi, mutta kaipaa kumppanikseen vääntävämpää voimanlähdettä.Kaupunkiajossa Forester-kuljettajaa riemastuttaa erinomainen näkyvyys etuviistoon. Muutoinkin tilasuunnittelussa on onnistuttu: autoon on helppo kulkea ja tilaa riittää molemmilla istuinriveillä. Tavaratila vetää 505 litraa, ja tarvittaessa nelivetoisen perään kelpaa kytkeä 2 000-kiloisen jarrullisen perävaunun.Pienet uudistukset pitävät auton kilpailukykyisenä. Subaru Forester ei autona sulata sydäntä ensimetreillä, mutta käytännönläheiset vahvuudet palkinnevat pidemmässä suhteessa.Teksti: Lauri Ahtiainen Kuvat: valmistaja Subaru Forester 2.0 Lineartronic XE Hinta alkaen 42 680 € Moottori Bensiinimoottori 1 998 cm³, 4 sylinteriä, portaaton automaattivaihteisto, neliveto. Teho 110 kW (150 hv), 6200 r/min Vääntö 198 Nm (4200 r/min) Vääntö 198 Nm (4200 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,8 s Huippunopeus 192 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 150 g/km Mitat pituus 4595 mm, leveys 1795 mm, korkeus 1735 mm, akseliväli 2640 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 8.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 6.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Reany W1 – keveyttä kaupunkiin 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 5.6.2025 Ajoneuvot Lähes joka kolmas auto hylättiin katsastuksessa – myös sähköautojen viat kasvussa 5.6.2025 Ajoneuvot Bentley Bentayga Speed on nyt nopeampi ja pystyy driftaamaan, mutta 8 sylinteriä on vähemmän kuin 12 sylinteriä 4.6.2025 Mönkijä Koeajo: Polaris Ranger Kinetic – aja hiljaa isi nyt vaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 8.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV - plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 7.6.2025 Klassikko Villi viisikymppinen: Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 juhlii klassikkoikää 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”