11.3.2024

Takapenkkikokemus: Mercedes-Benz V-sarja – ”saako olla lasi shamppanjaa?”

Die neue Mercedes-Benz V-Klasse – Exterieur, Ausstattung u.a. EXCLUSIVE, graphitgrau metallic, MBUX Widescreen Cockpit, Luxussitze, Leder Nappa seidenbeige, EXCLUSIVE Zierelement // The new Mercedes-Benz V-Class – Exterior, equipment among others EXCLUSIVE, graphite grey metallic, MBUX widescreen cockpit, luxury seats, leather Nappa silk beige, EXCLUSIVE trim element

Uudistettu Mercedeksen V-sarja tarjoaa takapenkkiläisille business-luokan matkustusmukavuutta. Vaalealla nahkapenkillä matkatessa ei käytännössä edes tiedä, onko voimanlähteenä poltto- vai sähkömoottori.

Tavaratilan luukku aukeaa Easy Pack -järjestelmän avulla käsin koskematta, joten käsiä ei tarvitse liata matkalaukkua sisään nostaessa. Sähkösäätöiset, sekä lämmitettävät että viilennettävät, vaaleat ja nahkaiset erillisistuimet vetävät mukavuudenhaluista takapenkkimatkustajaa puoleensa magneetin lailla.

Kyytiin nousu on tehty mahdollisimman helpoksi, sillä auton molemmin puolin on sähkötoiminen liukuovi. Takki naulaan, turvavyö kiinni, selkänoja leppoisampaan asentoon ja matka voi alkaa. Eihän tästä puutu kuin shamppanjalasi kädestä.

Paitsi että tällä kertaa ei puutu sekään, sillä Nizzan lentokentällä vastassa oleva Mercedeksen henkilökunta ojentaa poreilevan jalallisen lasin käteen, jotta matka hotellille sujuisi mukavammin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lasikin voi pysyä paikallaan magneetin avulla

Aivan tällaista glamouria ei autotoimittajan työ normaalisti ole, vaan shamppanjalasilla halutaan tällä kertaa havainnollistaa pariakin uuden Mercedes V-sarjan ominaisuutta.

Ensinnäkin istuimen käsinojassa on tasainen magneettialusta, johon jalallinen lasi tarttuu juuri sopivalla voimalla sen pohjaan huomaamattomasti sijoitetun vastakappaleen avulla. Perinteinen mukiteline alkaa tätä ihmeellisyyttä tuijotellessa vaikuttaa esihistorialliseen aikaan kuuluvalta. Nyt on tyyli ja käytännöllisyys nousseet kokonaan uudelle tasolle.

Toiseksi kyyti on niin tasaista, että juoman pinta lasissa ei läiky reunojen yli edes hidastetöyssyjä ylitettäessä tai liikenneympyröissä pyöriessä. Kuljettaja selvästikin vilkuilee peiliin ja tarkkailee onko juoman pinta lasissa laskenut, mutta kyydin tasaisuuden testaamiseksi jätän koskematta juomaan koko matkan aikana.

Takamatkustajien istuimet säätyvät täsmälleen samalla tavalla sähköisesti kuin kuljettajan istuinkin.

Tunnelmavalaistusta ja muunneltavaa mukavuutta

Keskimmäisellä istuinrivillä jalkatilaa on selvästi enemmän kuin lentokoneessa varauloskäynnin kohdalla ja jopa enemmän kuin business-luokan paikoilla. Istuimia voi asennuskiskojen ansiosta siirtää pituussuunnassa, samoin erillisiä, samoihin kiskoihin kiinnitettyjä jalkatukia.

Oviin, kattoverhoiluun, käsinojiin ja jopa edellä mainitun magneettialustan reunoihin upotettu tunnelmavalaistus tuo lisää arvokkuutta, kun Iltahämärissä Cannesin rantabulevardia pitkin jatketaan matkaa kohti hotellia. Tummennetut sivuikkunat puolestaan varmistavat oman rauhan ulkopuolisten katseilta. Panoraamakaton kautta välittyvä katuvalojen valaistus tuo lisäavaruutta tunnelmaan.

Takamatkustajille on omat ilmastoinnin ja lämpötilan säätimet. Lukuvalo on sijoitettu liukuoven yläpuolelle. Kaksi USB-latauspistokettakin löytyy, jos puhelin sattuu kaipaamaan lisävirtaa. Etupenkin selkänojiin on upotettu pöydät, jotka nousevat ja kääntyvät esiin lähes kuin lentokoneen pöydät, mutta vain  äänettömämmin, tarkemmin ja tukevammin, lähes kuin kassakaapin ovi.

Alimmillaan matkustajien istuinten selkänojat kallistuvat niin, että ne jäävät vain 30 astetta vaakatasosta ylöspäin. Turvavyön tuntuma pysyy selkänojan kallistuskulmasta riippumatta samana, sillä yläosastaan ne on kiinnitetty istuimeen. Mukavaa ja turvallista.

Väljyyttä, vaaleutta, valoa sekä mukavuutta on yltäkylläisesti.

Ei täydellinen mutta puutteet pieniä

Kun rengasääninä ranskalaisella sileällä asfaltilla kantautuu korviin vain hiljaista huminaa ja laadukkaassa audiojärjestelmässä ranskalainen musiikki soi hiljaa taustalla, niin löytyykö kokonaisuudesta mitään moitittavaa, tai edes parannettavaa? Kyllä, joskaan miinukset eivät ole kovin suuria.

USB-pistokkeet on sijoitettu penkin etureunaan niin, että ne nähdäkseen pitää avata turvavyö ja kurottautua eteenpäin. Jalkatuen säädön toiminta ei nopealla vilkaisulla selviä, joten se jää tällä kertaa tekemättä ja odottaa joko ohjekirjan tutkimista tai muuten vaan tarkempaa perehtymistä. Tällä kertaa keskirivin istuimet on siirretty niin kauas taakse, että etupenkkien selkänojista esiin kääntyvät pöydät ovat käsien ulottumattomissa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ei bensiinivaihtoehtoa Suomeen

Hotellille saavuttaessa on ennen autosta poistumista vielä aivan pakko kurkata kuljettajan valtakuntaan, onko kyseessä bensiini-, diesel- vai sähkökäyttöinen versio. Moottorin ääntä kun ei takapenkille välittynyt missään vaiheessa. Näin siitä huolimatta, että tämä yksilö osoittautui dieselversioksi.

Näistä kolmesta käyttövoimasta bensiinimalleja ei tuoda Suomeen. Kaikki mainitut varusteet eivät kuulu vakiovarusteisiin, mutta tällaista autoa harvoin ostetaankaan karvalakkimallina, vaan ostotilanteessa yksilöidään auto itselle tai lompakolle sopivaksi rastittamalla halutut lisävarusteet tai lisävarustepaketit.

Seuraavana päivänä on aika nousta kuljettajan istuimelle, ja testata miltä uudet V-sarjan mallit maistuvat kuljettajan näkövinkkelistä.

Teksti: Janne Huhtala; Kuvat: Janne Huhtala ja Mercedes-Benz

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat