11.3.2024 Ajoneuvot Takapenkkikokemus: Mercedes-Benz V-sarja – ”saako olla lasi shamppanjaa?” Die neue Mercedes-Benz V-Klasse – Exterieur, Ausstattung u.a. EXCLUSIVE, graphitgrau metallic, MBUX Widescreen Cockpit, Luxussitze, Leder Nappa seidenbeige, EXCLUSIVE Zierelement // The new Mercedes-Benz V-Class – Exterior, equipment among others EXCLUSIVE, graphite grey metallic, MBUX widescreen cockpit, luxury seats, leather Nappa silk beige, EXCLUSIVE trim element Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uudistettu Mercedeksen V-sarja tarjoaa takapenkkiläisille business-luokan matkustusmukavuutta. Vaalealla nahkapenkillä matkatessa ei käytännössä edes tiedä, onko voimanlähteenä poltto- vai sähkömoottori. Tavaratilan luukku aukeaa Easy Pack -järjestelmän avulla käsin koskematta, joten käsiä ei tarvitse liata matkalaukkua sisään nostaessa. Sähkösäätöiset, sekä lämmitettävät että viilennettävät, vaaleat ja nahkaiset erillisistuimet vetävät mukavuudenhaluista takapenkkimatkustajaa puoleensa magneetin lailla. Kyytiin nousu on tehty mahdollisimman helpoksi, sillä auton molemmin puolin on sähkötoiminen liukuovi. Takki naulaan, turvavyö kiinni, selkänoja leppoisampaan asentoon ja matka voi alkaa. Eihän tästä puutu kuin shamppanjalasi kädestä. Paitsi että tällä kertaa ei puutu sekään, sillä Nizzan lentokentällä vastassa oleva Mercedeksen henkilökunta ojentaa poreilevan jalallisen lasin käteen, jotta matka hotellille sujuisi mukavammin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lasikin voi pysyä paikallaan magneetin avulla Aivan tällaista glamouria ei autotoimittajan työ normaalisti ole, vaan shamppanjalasilla halutaan tällä kertaa havainnollistaa pariakin uuden Mercedes V-sarjan ominaisuutta. Ensinnäkin istuimen käsinojassa on tasainen magneettialusta, johon jalallinen lasi tarttuu juuri sopivalla voimalla sen pohjaan huomaamattomasti sijoitetun vastakappaleen avulla. Perinteinen mukiteline alkaa tätä ihmeellisyyttä tuijotellessa vaikuttaa esihistorialliseen aikaan kuuluvalta. Nyt on tyyli ja käytännöllisyys nousseet kokonaan uudelle tasolle. Toiseksi kyyti on niin tasaista, että juoman pinta lasissa ei läiky reunojen yli edes hidastetöyssyjä ylitettäessä tai liikenneympyröissä pyöriessä. Kuljettaja selvästikin vilkuilee peiliin ja tarkkailee onko juoman pinta lasissa laskenut, mutta kyydin tasaisuuden testaamiseksi jätän koskematta juomaan koko matkan aikana. Takamatkustajien istuimet säätyvät täsmälleen samalla tavalla sähköisesti kuin kuljettajan istuinkin. Tunnelmavalaistusta ja muunneltavaa mukavuutta Keskimmäisellä istuinrivillä jalkatilaa on selvästi enemmän kuin lentokoneessa varauloskäynnin kohdalla ja jopa enemmän kuin business-luokan paikoilla. Istuimia voi asennuskiskojen ansiosta siirtää pituussuunnassa, samoin erillisiä, samoihin kiskoihin kiinnitettyjä jalkatukia. Oviin, kattoverhoiluun, käsinojiin ja jopa edellä mainitun magneettialustan reunoihin upotettu tunnelmavalaistus tuo lisää arvokkuutta, kun Iltahämärissä Cannesin rantabulevardia pitkin jatketaan matkaa kohti hotellia. Tummennetut sivuikkunat puolestaan varmistavat oman rauhan ulkopuolisten katseilta. Panoraamakaton kautta välittyvä katuvalojen valaistus tuo lisäavaruutta tunnelmaan. Takamatkustajille on omat ilmastoinnin ja lämpötilan säätimet. Lukuvalo on sijoitettu liukuoven yläpuolelle. Kaksi USB-latauspistokettakin löytyy, jos puhelin sattuu kaipaamaan lisävirtaa. Etupenkin selkänojiin on upotettu pöydät, jotka nousevat ja kääntyvät esiin lähes kuin lentokoneen pöydät, mutta vain äänettömämmin, tarkemmin ja tukevammin, lähes kuin kassakaapin ovi. Alimmillaan matkustajien istuinten selkänojat kallistuvat niin, että ne jäävät vain 30 astetta vaakatasosta ylöspäin. Turvavyön tuntuma pysyy selkänojan kallistuskulmasta riippumatta samana, sillä yläosastaan ne on kiinnitetty istuimeen. Mukavaa ja turvallista. Väljyyttä, vaaleutta, valoa sekä mukavuutta on yltäkylläisesti. Ei täydellinen mutta puutteet pieniä Kun rengasääninä ranskalaisella sileällä asfaltilla kantautuu korviin vain hiljaista huminaa ja laadukkaassa audiojärjestelmässä ranskalainen musiikki soi hiljaa taustalla, niin löytyykö kokonaisuudesta mitään moitittavaa, tai edes parannettavaa? Kyllä, joskaan miinukset eivät ole kovin suuria. USB-pistokkeet on sijoitettu penkin etureunaan niin, että ne nähdäkseen pitää avata turvavyö ja kurottautua eteenpäin. Jalkatuen säädön toiminta ei nopealla vilkaisulla selviä, joten se jää tällä kertaa tekemättä ja odottaa joko ohjekirjan tutkimista tai muuten vaan tarkempaa perehtymistä. Tällä kertaa keskirivin istuimet on siirretty niin kauas taakse, että etupenkkien selkänojista esiin kääntyvät pöydät ovat käsien ulottumattomissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ei bensiinivaihtoehtoa Suomeen Hotellille saavuttaessa on ennen autosta poistumista vielä aivan pakko kurkata kuljettajan valtakuntaan, onko kyseessä bensiini-, diesel- vai sähkökäyttöinen versio. Moottorin ääntä kun ei takapenkille välittynyt missään vaiheessa. Näin siitä huolimatta, että tämä yksilö osoittautui dieselversioksi. Näistä kolmesta käyttövoimasta bensiinimalleja ei tuoda Suomeen. Kaikki mainitut varusteet eivät kuulu vakiovarusteisiin, mutta tällaista autoa harvoin ostetaankaan karvalakkimallina, vaan ostotilanteessa yksilöidään auto itselle tai lompakolle sopivaksi rastittamalla halutut lisävarusteet tai lisävarustepaketit. Seuraavana päivänä on aika nousta kuljettajan istuimelle, ja testata miltä uudet V-sarjan mallit maistuvat kuljettajan näkövinkkelistä. Teksti: Janne Huhtala; Kuvat: Janne Huhtala ja Mercedes-Benz Lue lisää Kaikki artikkelit 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 6.5.2024 Yleinen Koeajo: Tesla Model X – yhä erilainen entinen nuori 6.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: VW Karmann Ghia - kun saksalainen luotettavuus ja italialainen tyyli kohtaavat 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe