12.12.2013 Ajoneuvot Koeajo: Toyota Proace Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Monipuolinen mallisto ja henkilöautomainen ajotuntuma ovat Proacen valtit. Japanilaista auto-osaamista paketissa on vain nimeksi. Hyvää: Ajettavuus, tilat, maltillinen kulutus. Huonoa: Automaatti tarjolla vain suurimman moottorin pariksi. Toyotan poissaolo eurooppalaisilta pakettiautomarkkinoilta kesti alle kaksi vuotta. Hiacen kompastuttua Euro 5 -päästönormiin, ei uuden pakettiautomallin esittelyllä pidetty kiirettä. Suomessa suosittu pakettiauto ei ollut valmistajan kannalta volyymimalli millään mittarilla Euroopassa.Manttelinperijän vastuun kantava Proace perustuu yhteistyöhön ranskalaisen PSA:n kanssa. Käytännössä japanilaisessa kääreessä on eurooppalainen auto. Yhteistä Peugeot Expertin ja Citroën Jumpyn kanssa on enemmän kuin eroja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKolme dieseliäKoeajettu yksilö edustaa 2,0 litraisen (128 hv/320Nm) moottorinsa puolesta dieselin nimeen vannovan valikoiman keskikastia. Perusmalli on 1,6 litrainen (90 hv/180Nm) ja tehokkain vaihtoehto koeajetun tapaan 2,0 litrainen, mutta tehokkaampi (163 hv/340 Nm).Pitkän korimallin Proace liikkuu 128 hevosvoimalla vaivattomasti myös kuormattuna. Kuusivaihteinen manuaalivaihteisto palvelee sulavasti kaikissa ajotilanteissa, vaihteita ei tarvitse hakea. Alavääntöä riittää, joten manuaalivaihteisellakaan ei ole tarvetta jatkuvaan vaihtamiseen edes kaupunkiajossa. Automaatti on tarjolla vain tehokkaimman moottorin pariksi.Kulutus yli seitsemän litranProace on etuvetoinen. Etenemiskykyä ja vakautta lisää myös erilaisten ajo-olosuhteiden mukaan säädettävä vetoluistonestojärjestelmä.Kulutus kieppuu vaihtelevassa ajossa hieman yli seitsemässä litrassa. Asiallisen kulutuksen ja 80 litran tankin ansiosta huoltamolla ei tarvitse vierailla kovin usein. Raskaammallakin kaasujalalla kantamaksi voi luvata vähintään tuhat kilometriä. Tarkalla ajolla parisataa enemmän.Ajossa Proace on ilahduttavan henkilöautomainen. Kääntösäde on maltillinen ja kokonaisuus pakettiautoksi mukava. Kuljettajan ajoasennon sovittaminen mieleiseksi onnistuu hyvin, joten matka-ajokaan ei tuota ongelmia.Tonniluokan työkaluTonniluokan pakettiauto taipuu varustelemalla mitä erilaisimpiin työtehtäviin. Valittavana on kaksi eri korimallia. Myös korkeusvaihtoehtoja on kaksi. Koeajettu on pitkä ja matala. Käytännössä tämä tarkoittaa kuden kuution tavaratilaa. Suurin tavaratila edellyttää pitkää mallia kattokorotuksella.Kylkien liukuovet helpottavat kuormaamista ja tavaratilaan kulkua varsinkin ahtaammissa paikoissa. Kuljettajan puoleinen liukuovi on lisävaruste. Takapariovien käytännöllisyys jakaa mielipiteitä. Tarvittaessa ne saa taitettua auki 180 asteen kulmassa. Muutamissa malleissa takaovet on mahdollista korvata yläosastaan saranoidulla takaluukulla.Kuormaa Proace kantaa mukisematta tuhat kiloa. Ajo-ominaisuuksista ei tarvitse tinkiä ainakaan puolikkaalla kuormalla. Koeajoauton vedettäväksi voi sovittaa jopa 2 000 kilon kuorman, mutta vain jarrulliseen perävaunuun. Tavaratilasta löytyvät asianmukaiset kiinnikkeet kuorman sitomiseksi. Maahantuojan mukaan perinteistä vanerointia kattavampikin lisävarustelu, kuten kiinteät hyllyratkaisut ja ikkunoiden kalterointi onnistuu auton ostopaikassa. Tehtaalla näitä varusteita ei asenneta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTavoitteet korkeallaHiacen jättämä tyhjiö pakettiautomarkkinoilla on jakautunut vähitellen kilpailijoiden kesken, mutta Toyotan maahantuonti uskoo Proacen kisaavan pian merkittävästä markkinaosuudesta.Paluu volyymimalliksi on vankasta uskosta huolimatta työn takana, sillä vastassa ovat muun muassa asemansa vakiinnuttaneet Volkswagen Transporter ja Ford Transit. PSA:n tuotteista samaa kohderyhmää houkuttelevat samaa tekniikkaa kuorensa alla kantavat Peugeotin Expert ja Citroënin Jumpy.Teksti ja kuvat: Antti Hentinen Toyota Proace Hinta alkaen 27 650 € Koeajetun auton hinta varusteineen 33 825 € Moottori 1997 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 94 kW (128 hv), 3500 r/min Vääntö 320 Nm (2000 r/min) Vääntö 320 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,2 s Huippunopeus 170 km/h Kulutus l/ 100 km 7,6 (kaup.) / 5,8 (maant.) / NEDC-kulutus 6,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 168 g/km Mitat pituus 5135 mm, leveys 1986 mm, korkeus 1942 mm, akseliväli 3122 mm Tavaratila: 6000 l Takuu 3 vuotta/100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM'S Classicin kasari-Corollat 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti