11.4.2016 Ajoneuvot Koeajo: Triumph Street Twin – voimaa ja pieni tyylirikko Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Street Twinissä yhdistyvät brittipyörän klassinen ulkonäkö ja moderni tekniikka. Hyvää: klassinen ulkonäkö, moderni tekniikka, helppo ajettavuus. Huonoa: pinnavanteet sopisivat paremmin klassiseen tyyliin. Triumph uudistaa retromallistonsa perusteellisesti. Tähän asti 865-kuutioiset Bonneville ja Thruxton saavat 1200-kuutioiset moottorit, ja niiden alapuolelle tulee täysin uusi 900-kuutioinen Street Twin. Se siis tavallaan korvaa vanhan Bonnevillen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVoimaa matalilla kierroksillaStreet Twinin vahva alakierrosvääntö tuntuu jo kaupunkiajossa. Nelosvaihteella kaasua tarvitsee kääntää vain pari–kolme milliä, jotta pysytään liikennevirran mukana. Kun vanha moottori tuotti 68 newtonmetriä 5 800 kierroksella, niin uuden lukemat ovat 80 newtonmetriä 3 200 kierroksella.Moottoritielle kiihdytettäessä paljastuu, että korkeille kierroksille kierrättäminen on turhaa. Kierroslukualueen viimeisellä kolmanneksella teho pikemminkin hiipuu kuin kasvaa.Moottori on muutettu huomaamattomasti nestejäähdytteiseksi, sylinterien jäähdytysrivat on säilytetty ja syyläri muistuttaa erehdyttävästi vanhan mallin öljynjäähdytintä. Sähköinen ride-by-wire -kaasu on mahdollistanut luistonestojärjestelmän.Pieni tyylirikkoMatala istuinkorkeus, pieni polttoainetankki ja pysty ajoasento saavat aikaan klassisen ajoasennon ja -tuntuman. Alumiinivanteiden sopivuudesta retropyörään voidaan kiistellä, pinnavanteet sopisivat monien mielestä paremmin tyyliin.Tyylirikkkoa tosin paikkaavat retrokuvioiset Pirelli Phantom -renkaat.Eturengas on tuuman normaalia suurempi eli 18-tuumainen, siksi ajotuntuma on aluksi vieras. Mutkaan mennessä tuntuu että pyörää on vaikea kääntää mutkaan sisään.Mutkan jälkeen huomaa, että olisi voinut ajaa selvästi kovempaakin. Kyseessä ei kuitenkaan ole sporttipyörä, joten rauhallinen nautiskelu sopii Street Twinin tyyliin paremmin.Tasapainoinen kokonaisuusPerinteinen etuhaarukka ja takapään stereojousitus sopivat hyvin kokonaisuuteen. Jousitus on perussäädöissään pehmeä, mutta vaimennusta on silti riittävästi. Tehokas jarrutus vaatii reilua sormivoimaa, mutta ABS-järjestelmän ansiosta pelkoa lukkiutumisesta ei ole.Perinteinen teräsputkirunko, kaksisylinterinen moottori ja viisivaihteinen vaihteisto kuuluvat klassiseen brittipyörään. Kun Triumph on vielä onnistunut yhdistämään yksinkertaisen ulkonäön moderniin tekniikkaan, voidaan Street Twinille ennustaa hyvää kaupallista menestystä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Triumphin räätälöinti uudelle tasolle Moottoripyörien varustelu merkkikohtaisilla osilla on – Harley-Davidsonia ja BMW:tä lukuunottamatta – ollut kaikilla merkeillä retuperällä. Triumph korjaa kerralla asiansa kuntoon uuden retromalliston suhteen. Moottoripyörien suunnittelun rinnalla on samaan aikaan kehitetty lähes viidensadan customointiosan mallisto, jonka avulla jokainen uuden Triumphin omistaja voi tehdä pyörästään yksilöllisen. Tarjolla on ulkonäköä ja yksityiskohtia parantavia osia, useita erilaisia äänenvaimentimia sekä laukkuratkaisuja. Myös kuljettajalle on tarjolla – kypärää lukuunottamatta – laaja valikoima ajovarusteita sekä vapaa-ajan vaatetusta. On helppo ennustaa, että on vain ajan kysymys milloin brittivalmistaja löytää kypäräpuolelta yhteistyökumppanin ja paikkaa viimeisen aukon varusterintamalla. Itse asentaen, vartissa! Kaikki customointiosat ovat itse helposti vaihdettavissa. Esimerkiksi kahvanlämmittimille on johdotukset valmiina kaikissa tehtaalta lähtevissä pyörissä. Lämpökahvojen asennusajaksi ilmoitetaan vain 20 minuuttia. Niiden käyttö ei tuo yhtään ylimääräistä katkaisijaa ohjaustankoon, vaan ohjaus tapahtuu ajotietokoneen napilla ja ajotietokoneen näytössä näkyy valittu lämmityksen asetus. Vastaavasti led-vilkkujen asennusajaksi ilmoitetaan 10–15 minuuttia. Yhtä helposti pyörä on muutettavissa takaisin vakioksi, esimerkiksi pyörää myydessä tai jos muuten halutaan palauttaa alkuperäinen ilme. Jotta viidensadan osan valikoimasta ei olisi liian vaikea valita, on Triumph koonnut valmiiksi kolme erilaista 1 000–2 000 euron varustepakettia Street Twiniin. Inspiration Kit -varustepaketit Scrambler ruskea yksiosainen satula kompakti led-takavalo takalokasuojan muutossarja harjatusta rosterista valmistettu pohjapanssari ruskeat tyylitellyt kahvat led-vilkut yläkautta kulkeva Vance&Hines -kokoputkisto Brat Tracker Vance&Hines Slip On -äänenvaimentimet takalokasuojan muutossarja mustat tyylitellyt kahvat musta yksiosainen satula led-vilkut harjatusta rosterista valmistettu pohjapanssari Urban yksi sivulaukku Ace-tyyliset kahvat Vance&Hines Slip On -äänenvaimentimet led-vilkut pieni tuulilasi/ilmanohjain Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Janne Huhtala ja valmistaja Triumph Street Twin Hinta alkaen 12 790 € Moottori Bensiinimoottori 900 cm³, kaksisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys, 5 vaihdetta, ketjuveto. Teho 40,5 kW (55 hv), 5900 r/min Vääntö 80 Nm (3230 r/min) Vääntö 80 Nm (3230 r/min) Mitat akseliväli 1439 mm Omamassa: 198 kg Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 750 mm. Tankin tilavuus: 12 litraa. Rengaskoko: edessä 100/90-18, takana 150/70R17. Huoltoväli: 16 000 km. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 3.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X – elämä on seikkailu 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA - vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4x4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa