11.4.2016 Ajoneuvot Koeajo: Triumph Street Twin – voimaa ja pieni tyylirikko Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Street Twinissä yhdistyvät brittipyörän klassinen ulkonäkö ja moderni tekniikka. Hyvää: klassinen ulkonäkö, moderni tekniikka, helppo ajettavuus. Huonoa: pinnavanteet sopisivat paremmin klassiseen tyyliin. Triumph uudistaa retromallistonsa perusteellisesti. Tähän asti 865-kuutioiset Bonneville ja Thruxton saavat 1200-kuutioiset moottorit, ja niiden alapuolelle tulee täysin uusi 900-kuutioinen Street Twin. Se siis tavallaan korvaa vanhan Bonnevillen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVoimaa matalilla kierroksillaStreet Twinin vahva alakierrosvääntö tuntuu jo kaupunkiajossa. Nelosvaihteella kaasua tarvitsee kääntää vain pari–kolme milliä, jotta pysytään liikennevirran mukana. Kun vanha moottori tuotti 68 newtonmetriä 5 800 kierroksella, niin uuden lukemat ovat 80 newtonmetriä 3 200 kierroksella.Moottoritielle kiihdytettäessä paljastuu, että korkeille kierroksille kierrättäminen on turhaa. Kierroslukualueen viimeisellä kolmanneksella teho pikemminkin hiipuu kuin kasvaa.Moottori on muutettu huomaamattomasti nestejäähdytteiseksi, sylinterien jäähdytysrivat on säilytetty ja syyläri muistuttaa erehdyttävästi vanhan mallin öljynjäähdytintä. Sähköinen ride-by-wire -kaasu on mahdollistanut luistonestojärjestelmän.Pieni tyylirikkoMatala istuinkorkeus, pieni polttoainetankki ja pysty ajoasento saavat aikaan klassisen ajoasennon ja -tuntuman. Alumiinivanteiden sopivuudesta retropyörään voidaan kiistellä, pinnavanteet sopisivat monien mielestä paremmin tyyliin.Tyylirikkkoa tosin paikkaavat retrokuvioiset Pirelli Phantom -renkaat.Eturengas on tuuman normaalia suurempi eli 18-tuumainen, siksi ajotuntuma on aluksi vieras. Mutkaan mennessä tuntuu että pyörää on vaikea kääntää mutkaan sisään.Mutkan jälkeen huomaa, että olisi voinut ajaa selvästi kovempaakin. Kyseessä ei kuitenkaan ole sporttipyörä, joten rauhallinen nautiskelu sopii Street Twinin tyyliin paremmin.Tasapainoinen kokonaisuusPerinteinen etuhaarukka ja takapään stereojousitus sopivat hyvin kokonaisuuteen. Jousitus on perussäädöissään pehmeä, mutta vaimennusta on silti riittävästi. Tehokas jarrutus vaatii reilua sormivoimaa, mutta ABS-järjestelmän ansiosta pelkoa lukkiutumisesta ei ole.Perinteinen teräsputkirunko, kaksisylinterinen moottori ja viisivaihteinen vaihteisto kuuluvat klassiseen brittipyörään. Kun Triumph on vielä onnistunut yhdistämään yksinkertaisen ulkonäön moderniin tekniikkaan, voidaan Street Twinille ennustaa hyvää kaupallista menestystä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Triumphin räätälöinti uudelle tasolle Moottoripyörien varustelu merkkikohtaisilla osilla on – Harley-Davidsonia ja BMW:tä lukuunottamatta – ollut kaikilla merkeillä retuperällä. Triumph korjaa kerralla asiansa kuntoon uuden retromalliston suhteen. Moottoripyörien suunnittelun rinnalla on samaan aikaan kehitetty lähes viidensadan customointiosan mallisto, jonka avulla jokainen uuden Triumphin omistaja voi tehdä pyörästään yksilöllisen. Tarjolla on ulkonäköä ja yksityiskohtia parantavia osia, useita erilaisia äänenvaimentimia sekä laukkuratkaisuja. Myös kuljettajalle on tarjolla – kypärää lukuunottamatta – laaja valikoima ajovarusteita sekä vapaa-ajan vaatetusta. On helppo ennustaa, että on vain ajan kysymys milloin brittivalmistaja löytää kypäräpuolelta yhteistyökumppanin ja paikkaa viimeisen aukon varusterintamalla. Itse asentaen, vartissa! Kaikki customointiosat ovat itse helposti vaihdettavissa. Esimerkiksi kahvanlämmittimille on johdotukset valmiina kaikissa tehtaalta lähtevissä pyörissä. Lämpökahvojen asennusajaksi ilmoitetaan vain 20 minuuttia. Niiden käyttö ei tuo yhtään ylimääräistä katkaisijaa ohjaustankoon, vaan ohjaus tapahtuu ajotietokoneen napilla ja ajotietokoneen näytössä näkyy valittu lämmityksen asetus. Vastaavasti led-vilkkujen asennusajaksi ilmoitetaan 10–15 minuuttia. Yhtä helposti pyörä on muutettavissa takaisin vakioksi, esimerkiksi pyörää myydessä tai jos muuten halutaan palauttaa alkuperäinen ilme. Jotta viidensadan osan valikoimasta ei olisi liian vaikea valita, on Triumph koonnut valmiiksi kolme erilaista 1 000–2 000 euron varustepakettia Street Twiniin. Inspiration Kit -varustepaketit Scrambler ruskea yksiosainen satula kompakti led-takavalo takalokasuojan muutossarja harjatusta rosterista valmistettu pohjapanssari ruskeat tyylitellyt kahvat led-vilkut yläkautta kulkeva Vance&Hines -kokoputkisto Brat Tracker Vance&Hines Slip On -äänenvaimentimet takalokasuojan muutossarja mustat tyylitellyt kahvat musta yksiosainen satula led-vilkut harjatusta rosterista valmistettu pohjapanssari Urban yksi sivulaukku Ace-tyyliset kahvat Vance&Hines Slip On -äänenvaimentimet led-vilkut pieni tuulilasi/ilmanohjain Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Janne Huhtala ja valmistaja Triumph Street Twin Hinta alkaen 12 790 € Moottori Bensiinimoottori 900 cm³, kaksisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys, 5 vaihdetta, ketjuveto. Teho 40,5 kW (55 hv), 5900 r/min Vääntö 80 Nm (3230 r/min) Vääntö 80 Nm (3230 r/min) Mitat akseliväli 1439 mm Omamassa: 198 kg Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 750 mm. Tankin tilavuus: 12 litraa. Rengaskoko: edessä 100/90-18, takana 150/70R17. Huoltoväli: 16 000 km. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 2.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer VZ eHybrid – kuuma espanjalainen talvikelissä 2.1.2025 Ajoneuvot Frauscher x Porsche 850 Fantom on paras keino nauttia Porsche Macan Turbosta vetten päällä 1.1.2025 Koeajo Koeajo: BMW 330e Touring – miten parantaa erinomaista? 31.12.2024 Ajoneuvot Hämmästyttävä joukko automalleja, jotka ovat ensi kertaa museorekisteröitävissä vuodesta 2025 alkaen 30.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi SQ8 e-tron – nyt olisi aika uudistua 30.12.2024 Ajoneuvot Muskeliauton uusi aikakausi Dodge Charger Daytona saapuu vuoden sisällä Eurooppaan, tiedetään kertoa 29.12.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz G 580 EQ – kolmen tonnin sähkömoukari vailla tekemistä 29.12.2024 Ajoneuvot Voittaako tämä tuulilasi vihdoin talven? – Genesis testaa 48-volttista, metalloitua lämmitettävää tuulilasia 28.12.2024 Koeajo Koeajo: Mini Countryman SE All4 – mini vain nimeltään Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 2.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer VZ eHybrid – kuuma espanjalainen talvikelissä 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 31.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: V126 vs S124 – vielä kerran vertaillen 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta