11.4.2016 Ajoneuvot Koeajo: Triumph Street Twin – voimaa ja pieni tyylirikko Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Street Twinissä yhdistyvät brittipyörän klassinen ulkonäkö ja moderni tekniikka. Hyvää: klassinen ulkonäkö, moderni tekniikka, helppo ajettavuus. Huonoa: pinnavanteet sopisivat paremmin klassiseen tyyliin. Triumph uudistaa retromallistonsa perusteellisesti. Tähän asti 865-kuutioiset Bonneville ja Thruxton saavat 1200-kuutioiset moottorit, ja niiden alapuolelle tulee täysin uusi 900-kuutioinen Street Twin. Se siis tavallaan korvaa vanhan Bonnevillen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Voimaa matalilla kierroksilla Street Twinin vahva alakierrosvääntö tuntuu jo kaupunkiajossa. Nelosvaihteella kaasua tarvitsee kääntää vain pari–kolme milliä, jotta pysytään liikennevirran mukana. Kun vanha moottori tuotti 68 newtonmetriä 5 800 kierroksella, niin uuden lukemat ovat 80 newtonmetriä 3 200 kierroksella. Moottoritielle kiihdytettäessä paljastuu, että korkeille kierroksille kierrättäminen on turhaa. Kierroslukualueen viimeisellä kolmanneksella teho pikemminkin hiipuu kuin kasvaa. Moottori on muutettu huomaamattomasti nestejäähdytteiseksi, sylinterien jäähdytysrivat on säilytetty ja syyläri muistuttaa erehdyttävästi vanhan mallin öljynjäähdytintä. Sähköinen ride-by-wire -kaasu on mahdollistanut luistonestojärjestelmän. Pieni tyylirikko Matala istuinkorkeus, pieni polttoainetankki ja pysty ajoasento saavat aikaan klassisen ajoasennon ja -tuntuman. Alumiinivanteiden sopivuudesta retropyörään voidaan kiistellä, pinnavanteet sopisivat monien mielestä paremmin tyyliin. Tyylirikkkoa tosin paikkaavat retrokuvioiset Pirelli Phantom -renkaat. Eturengas on tuuman normaalia suurempi eli 18-tuumainen, siksi ajotuntuma on aluksi vieras. Mutkaan mennessä tuntuu että pyörää on vaikea kääntää mutkaan sisään. Mutkan jälkeen huomaa, että olisi voinut ajaa selvästi kovempaakin. Kyseessä ei kuitenkaan ole sporttipyörä, joten rauhallinen nautiskelu sopii Street Twinin tyyliin paremmin. Tasapainoinen kokonaisuus Perinteinen etuhaarukka ja takapään stereojousitus sopivat hyvin kokonaisuuteen. Jousitus on perussäädöissään pehmeä, mutta vaimennusta on silti riittävästi. Tehokas jarrutus vaatii reilua sormivoimaa, mutta ABS-järjestelmän ansiosta pelkoa lukkiutumisesta ei ole. Perinteinen teräsputkirunko, kaksisylinterinen moottori ja viisivaihteinen vaihteisto kuuluvat klassiseen brittipyörään. Kun Triumph on vielä onnistunut yhdistämään yksinkertaisen ulkonäön moderniin tekniikkaan, voidaan Street Twinille ennustaa hyvää kaupallista menestystä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Triumphin räätälöinti uudelle tasolle Moottoripyörien varustelu merkkikohtaisilla osilla on – Harley-Davidsonia ja BMW:tä lukuunottamatta – ollut kaikilla merkeillä retuperällä. Triumph korjaa kerralla asiansa kuntoon uuden retromalliston suhteen. Moottoripyörien suunnittelun rinnalla on samaan aikaan kehitetty lähes viidensadan customointiosan mallisto, jonka avulla jokainen uuden Triumphin omistaja voi tehdä pyörästään yksilöllisen. Tarjolla on ulkonäköä ja yksityiskohtia parantavia osia, useita erilaisia äänenvaimentimia sekä laukkuratkaisuja. Myös kuljettajalle on tarjolla – kypärää lukuunottamatta – laaja valikoima ajovarusteita sekä vapaa-ajan vaatetusta. On helppo ennustaa, että on vain ajan kysymys milloin brittivalmistaja löytää kypäräpuolelta yhteistyökumppanin ja paikkaa viimeisen aukon varusterintamalla. Itse asentaen, vartissa! Kaikki customointiosat ovat itse helposti vaihdettavissa. Esimerkiksi kahvanlämmittimille on johdotukset valmiina kaikissa tehtaalta lähtevissä pyörissä. Lämpökahvojen asennusajaksi ilmoitetaan vain 20 minuuttia. Niiden käyttö ei tuo yhtään ylimääräistä katkaisijaa ohjaustankoon, vaan ohjaus tapahtuu ajotietokoneen napilla ja ajotietokoneen näytössä näkyy valittu lämmityksen asetus. Vastaavasti led-vilkkujen asennusajaksi ilmoitetaan 10–15 minuuttia. Yhtä helposti pyörä on muutettavissa takaisin vakioksi, esimerkiksi pyörää myydessä tai jos muuten halutaan palauttaa alkuperäinen ilme. Jotta viidensadan osan valikoimasta ei olisi liian vaikea valita, on Triumph koonnut valmiiksi kolme erilaista 1 000–2 000 euron varustepakettia Street Twiniin. Inspiration Kit -varustepaketit Scrambler ruskea yksiosainen satula kompakti led-takavalo takalokasuojan muutossarja harjatusta rosterista valmistettu pohjapanssari ruskeat tyylitellyt kahvat led-vilkut yläkautta kulkeva Vance&Hines -kokoputkisto Brat Tracker Vance&Hines Slip On -äänenvaimentimet takalokasuojan muutossarja mustat tyylitellyt kahvat musta yksiosainen satula led-vilkut harjatusta rosterista valmistettu pohjapanssari Urban yksi sivulaukku Ace-tyyliset kahvat Vance&Hines Slip On -äänenvaimentimet led-vilkut pieni tuulilasi/ilmanohjain Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Janne Huhtala ja valmistaja Triumph Street Twin Hinta alkaen 12 790 € Moottori Bensiinimoottori 900 cm³, kaksisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys, 5 vaihdetta, ketjuveto. Teho 40,5 kW (55 hv), 5900 r/min Vääntö 80 Nm (3230 r/min) Vääntö 80 Nm (3230 r/min) Mitat akseliväli 1439 mm Omamassa: 198 kg Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 750 mm. Tankin tilavuus: 12 litraa. Rengaskoko: edessä 100/90-18, takana 150/70R17. Huoltoväli: 16 000 km. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Moottoripyörät KTM 450 Rally Replica – sadalle nopeimmalle 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Matkailu Elämysmatka: MotoGP Portimão – Viihdettä kaikille aisteille 30.4.2024 Moottoripyörät 100 000 euron sähkömoottoripyörä Arc Vectorin valmistaja ajautui selvitystilaan 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe