11.4.2016 Ajoneuvot Koeajo: Triumph Street Twin – voimaa ja pieni tyylirikko Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Street Twinissä yhdistyvät brittipyörän klassinen ulkonäkö ja moderni tekniikka. Hyvää: klassinen ulkonäkö, moderni tekniikka, helppo ajettavuus. Huonoa: pinnavanteet sopisivat paremmin klassiseen tyyliin. Triumph uudistaa retromallistonsa perusteellisesti. Tähän asti 865-kuutioiset Bonneville ja Thruxton saavat 1200-kuutioiset moottorit, ja niiden alapuolelle tulee täysin uusi 900-kuutioinen Street Twin. Se siis tavallaan korvaa vanhan Bonnevillen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVoimaa matalilla kierroksillaStreet Twinin vahva alakierrosvääntö tuntuu jo kaupunkiajossa. Nelosvaihteella kaasua tarvitsee kääntää vain pari–kolme milliä, jotta pysytään liikennevirran mukana. Kun vanha moottori tuotti 68 newtonmetriä 5 800 kierroksella, niin uuden lukemat ovat 80 newtonmetriä 3 200 kierroksella.Moottoritielle kiihdytettäessä paljastuu, että korkeille kierroksille kierrättäminen on turhaa. Kierroslukualueen viimeisellä kolmanneksella teho pikemminkin hiipuu kuin kasvaa.Moottori on muutettu huomaamattomasti nestejäähdytteiseksi, sylinterien jäähdytysrivat on säilytetty ja syyläri muistuttaa erehdyttävästi vanhan mallin öljynjäähdytintä. Sähköinen ride-by-wire -kaasu on mahdollistanut luistonestojärjestelmän.Pieni tyylirikkoMatala istuinkorkeus, pieni polttoainetankki ja pysty ajoasento saavat aikaan klassisen ajoasennon ja -tuntuman. Alumiinivanteiden sopivuudesta retropyörään voidaan kiistellä, pinnavanteet sopisivat monien mielestä paremmin tyyliin.Tyylirikkkoa tosin paikkaavat retrokuvioiset Pirelli Phantom -renkaat.Eturengas on tuuman normaalia suurempi eli 18-tuumainen, siksi ajotuntuma on aluksi vieras. Mutkaan mennessä tuntuu että pyörää on vaikea kääntää mutkaan sisään.Mutkan jälkeen huomaa, että olisi voinut ajaa selvästi kovempaakin. Kyseessä ei kuitenkaan ole sporttipyörä, joten rauhallinen nautiskelu sopii Street Twinin tyyliin paremmin.Tasapainoinen kokonaisuusPerinteinen etuhaarukka ja takapään stereojousitus sopivat hyvin kokonaisuuteen. Jousitus on perussäädöissään pehmeä, mutta vaimennusta on silti riittävästi. Tehokas jarrutus vaatii reilua sormivoimaa, mutta ABS-järjestelmän ansiosta pelkoa lukkiutumisesta ei ole.Perinteinen teräsputkirunko, kaksisylinterinen moottori ja viisivaihteinen vaihteisto kuuluvat klassiseen brittipyörään. Kun Triumph on vielä onnistunut yhdistämään yksinkertaisen ulkonäön moderniin tekniikkaan, voidaan Street Twinille ennustaa hyvää kaupallista menestystä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Triumphin räätälöinti uudelle tasolle Moottoripyörien varustelu merkkikohtaisilla osilla on – Harley-Davidsonia ja BMW:tä lukuunottamatta – ollut kaikilla merkeillä retuperällä. Triumph korjaa kerralla asiansa kuntoon uuden retromalliston suhteen. Moottoripyörien suunnittelun rinnalla on samaan aikaan kehitetty lähes viidensadan customointiosan mallisto, jonka avulla jokainen uuden Triumphin omistaja voi tehdä pyörästään yksilöllisen. Tarjolla on ulkonäköä ja yksityiskohtia parantavia osia, useita erilaisia äänenvaimentimia sekä laukkuratkaisuja. Myös kuljettajalle on tarjolla – kypärää lukuunottamatta – laaja valikoima ajovarusteita sekä vapaa-ajan vaatetusta. On helppo ennustaa, että on vain ajan kysymys milloin brittivalmistaja löytää kypäräpuolelta yhteistyökumppanin ja paikkaa viimeisen aukon varusterintamalla. Itse asentaen, vartissa! Kaikki customointiosat ovat itse helposti vaihdettavissa. Esimerkiksi kahvanlämmittimille on johdotukset valmiina kaikissa tehtaalta lähtevissä pyörissä. Lämpökahvojen asennusajaksi ilmoitetaan vain 20 minuuttia. Niiden käyttö ei tuo yhtään ylimääräistä katkaisijaa ohjaustankoon, vaan ohjaus tapahtuu ajotietokoneen napilla ja ajotietokoneen näytössä näkyy valittu lämmityksen asetus. Vastaavasti led-vilkkujen asennusajaksi ilmoitetaan 10–15 minuuttia. Yhtä helposti pyörä on muutettavissa takaisin vakioksi, esimerkiksi pyörää myydessä tai jos muuten halutaan palauttaa alkuperäinen ilme. Jotta viidensadan osan valikoimasta ei olisi liian vaikea valita, on Triumph koonnut valmiiksi kolme erilaista 1 000–2 000 euron varustepakettia Street Twiniin. Inspiration Kit -varustepaketit Scrambler ruskea yksiosainen satula kompakti led-takavalo takalokasuojan muutossarja harjatusta rosterista valmistettu pohjapanssari ruskeat tyylitellyt kahvat led-vilkut yläkautta kulkeva Vance&Hines -kokoputkisto Brat Tracker Vance&Hines Slip On -äänenvaimentimet takalokasuojan muutossarja mustat tyylitellyt kahvat musta yksiosainen satula led-vilkut harjatusta rosterista valmistettu pohjapanssari Urban yksi sivulaukku Ace-tyyliset kahvat Vance&Hines Slip On -äänenvaimentimet led-vilkut pieni tuulilasi/ilmanohjain Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Janne Huhtala ja valmistaja Triumph Street Twin Hinta alkaen 12 790 € Moottori Bensiinimoottori 900 cm³, kaksisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys, 5 vaihdetta, ketjuveto. Teho 40,5 kW (55 hv), 5900 r/min Vääntö 80 Nm (3230 r/min) Vääntö 80 Nm (3230 r/min) Mitat akseliväli 1439 mm Omamassa: 198 kg Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 750 mm. Tankin tilavuus: 12 litraa. Rengaskoko: edessä 100/90-18, takana 150/70R17. Huoltoväli: 16 000 km. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen