9.9.2016 Ajoneuvot Koeajo: vaatimaton viidenkympin villitys – Toyota Corolla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota Corolla on valmistajansa maailmanlaajuinen kestohitti, jonka suosiota on osin vaikea ymmärtää. Hyvää: ulkonäköpäivitys, sisätilat, turvavarustelu. Huonoa: äänieristys, puhditon moottori. 50-vuotissyntymäpäivänsä kunniaksi Toyota Corolla kävi läpi päivityskierroksen. Kyseessä on kautta aikain suosituin Toyota, jonka kauppa käy tällä hetkellä noin 150 maassa. Merkin kokonaismyynnistä Corollan varassa on viidennes, joten ei ihme, että valmistaja pitää muun muassa kestävän ja vähävikaisen kulkupelin maineen omaavan mallin hengissä vuosikymmenestä toiseen.Kaikkiaan Corolla-versioita on valmistettu jo reilusti yli 40 miljoonaa. Valmistajan laskelmien mukaan automalli oli tämän vuoden ensimmäisellä puoliskolla maailman myydyin. Koeajoon järjestyi malliston huippuyksilö Toyota Corolla 1.6 Valvematic Premium Multidrive S.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUlkonäköponnistuksilla eteenpäinUlkonäköä ja sisätilojen ilmettä on ehostettu, eikä autosta ole pahaa sanottavaa. Uudet muodot erottuvat varsinkin keulalla. Tarjolla on myös kolme uutuusväriä.Pysäköity Corolla keräsi koeajon aikana runsaasti huomiota. Kiinnostus lienee laitettava osin muotoilun piikkiin.Kuljettajan paikalla mitoitus osuu hyvin tanakalle ja keskipituiselle miehelle. Hallintalaitteet ovat ulottuvilla ja ajoasennosta saa mieleisen, vaikka kovin täsmällisiä säätöjä istuimen vivut eivät tarjoakaan.Kovin persoonallinen Corolla ei ole, mutta massamyynnin jatkumisen kannalta valinta on viisas. Perusautolle riittää perusilme ja siihen maltillinen ripaus tyylikkyyttä päälle. Yhdistelmä ei ärsytä.Takana päälaki ottaa kattoon 180 senttisellä, mutta jo viisi senttiä lyhempi mahtuu matkustamaan mukavasti. Tilaa on tarjolla kolmelle, mutta useimpien nykyautojen tapaan kahdella kyytiläisellä pidempikin matka taittuu.Neljät varusteet, yksi moottoriCorollaa myydään neljänä eri varusteluversiona. Perustasot ovat Life, Active ja Premium, mutta pakkaa sekoittaa vielä 50-vuotisjuhlamalli. Manuaalivaihteisen perusversion saa omakseen alle 24 000 eurolla. Koeajettu versio edustaa hinnaston toista ääripäätä. Siitä on maksettava lähes 30 000 euroa.Corolla-malliston ainoa moottorivaihtoehto on Suomessa 1,6 litran bensiinimoottori. Hybridiäkään ei ole luvassa. Vaihteissa valinta on tehtävä kuusivaihteisen manuaalin ja portaattoman automaatin välillä.Puhditon ja äänekäsAjossa moottori vaikuttaa yllättävän puhdittomalta, tiukkoihin kiihdytyksiin on varauduttava ennakoimalla ja kaasua on painettava surutta. Asvalttiraketiksi Corollasta ei ole. Lukujen valossa kiihdytys 0–100 km/h taittuu 11,1 sekunnissa.Kaupunkiajossa pintakaasulla eteneminen on nykivää, vaikka automaatti ei varsinaista vaihtamista teekään. Ohjaus on tunnoton.Matka-ajossa Corolla palvelee paremmin. Moottoritiellä sujuva matkanopeus pysyy yllä vaivatta, mutta äänieristyksen puutteita ei voi olla huomaamatta huminan peittäessä muut äänet alleen. Soralla puute korostuu. Kivien kolina yllättää ensimmäisellä kerralla taatusti. Tien epätasaisuudet puskevat läpi selvästi. Huonolla hiekkatiellä tekee mieli kierrellä kuopat.Autosta välittyy laiska ajotuntuma. Se ei sovi yhteen päivittyneen ulkomuodon ja noin 30 000 euron hintalapun kanssa.Ajotietokoneen mukaan keskikulutus pysytteli seitsemässä litrassa sadalla kilometrillä kaupunkiajoa ja maantietä yhdistelevässä koeajossa.Takakontin lastausaukko on valitettavan ahdas ja nostokynnys korkea. Jopa perinteistä kylmälaukkua täytyy sovitella sisälle, vaikka kontissa on tilaa 425 litraa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisäturvaa vakionaUutta on, että jatkossa Corollan vakiovarusteluun kuuluu alinta varustetasoa lukuun ottamatta Toyota Safety Sense -turvallisuusvarustelu. Sen osat ovat törmäyksiä ennakoiva ja automaattisesti hätäjarruttava järjestelmä, kaistavahti, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä ja automaattiset kaukovalot. Lisäturva perustuu laser- ja kameratekniikkaan.Teksti ja kuvat: Antti Hentinen Toyota Corolla 1.6 Valvematic Premium Multidrive S Hinta alkaen 26 698 € Koeajetun auton hinta varusteineen 29 537 € Moottori Bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, portaaton automaattivaihteisto, etuveto. Teho 97 kW (132 hv), 6400 r/min Vääntö 160 Nm (4400 r/min) Vääntö 160 Nm (4400 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,1 s Huippunopeus 190 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 129 g/km Mitat pituus 4620 mm, leveys 1775 mm, korkeus 1465 mm, akseliväli 2700 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 19.12.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV3 – perhesähköautojen uusi aalto alkaa tästä 18.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q6 e-tron Quattro – wau-efektiä etsimässä 16.12.2024 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior – junnu kurkottelee Alfaksi 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Tavascan VZ – veistoksellista tehontunnetta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – "nyt olisi korkea aika tarkistaa..." 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”