25.8.2016 Ajoneuvot Koeajo: Volvo S90 D4 Business Inscription aut – käytännön tyylikkyyttä Teksti Jussi Saarinen Kuva Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Volvo S90 miellyttää niin silmää kuin kehoakin. Hyvää: tilat, etuistuimet, ajettavuus, tyylikkyys. Huonoa: tien värinät. Kyllä nuo näyttävät ikääntyneiltä, kommentoin kollegalle autoliikkeen pihalla olevia V70- ja S80-malleja, kun noudamme uutta Volvo S90 -yksilöä ensimmäiseen Suomi-koeajoon. Ruotsalaismerkin uusin muodonmuutos on niin vahva, että nuo edeltävän sukupolven autot tuntuvat pikemminkin vuosikausia vanhoilta kuin juuri tuotannosta poistuneilta malleilta.Malliuudistus on yhtä hätkähdyttävä kuin vuosina 1998 ja 2000, jolloin ensimmäinen S80 ja sen farkkuversio V70 esiteltiin. Volvon tavaramerkkinä toimineet suorat laatikkolinjat oli korvattu kaarevilla, jaguarmaisilla kynänvedoilla, ja autot näyttivät yhtä aikaa persoonallisilta sekä tyylikkäiltä. Huomioarvo oli taattu: miten Volvot voivat olla tuon näköisiä?Kun sitten vuosina 2006–2007 oli uuden mallisukupolven aika, Ford-konsernin suojiin siirtyneellä Volvolla otettiin muotoilumielessä varman päälle. S80 ja V70 muistuttivat elävästi edeltäjiänsä, ja monen mielestä entisen kaltainen klassisuus oli kadonnut. Tekniikkakin nojasi pitkälti vanhoihin malleihin, vaikka sitä toki päivitettiin pitkin mallikaarta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySisätilat muistettuNyt on kaikki toisin, kuten jo ensikoeajossa Malagassa totesimme. Paitsi, että uudet isot Volvot on rakennettu kiinalaisrahoilla uudelle perusrakenteelle, myös sisuskalut on pistetty kokonaan uusiksi. Tämä koskee niin ensimmäisenä esiteltyä XC90-katumaasturia, tätä S90-sedania kuin viimeisenä Suomeen saapuvaa V90-kartanomalliakin.S90 todella näyttää hyvältä – ainakin toimituksemme raadin mielestä. Puhtaan selkeät, skandinaaviset linjat jatkuvat myös sisätiloissa; uskallamme jopa sanoa, että tyylikkyysmielessä Volvo asettuu tällä hetkellä luokkansa kärkeen. Mutta näiden, loppujen lopuksi makuasioiden ohella on tärkeää, että homma toimii myös käytännössä.Ja uudessa Volvossa se vaikuttaa toimivan. Koska auto on isokokoinen, sulavat muodot eivät tarkoita tiloista tinkimistä, vaan niin eteen kuin taaksekin mahtuu matkustamaan reilun kokoisia suomalaisia. Etuistuimetkin edustavat automaailman huippua: tuki ei voisi olla täydellisempi, ja myös säätömahdollisuudet ovat kaiken kattavat.Volvo S90 ja neljä pyttyäKuskin kannalta on siis kaikki hyvin, kunhan ensin opettelee laajan kosketusnäytön toiminnot edes osittain ulkoa. Volvon kokonaisuus on erittäin hyvin toteutettu, mutta silti ainakin älypuhelimen kanssa tuskailevan sormi menee aluksi suuhun, ei näytölle. Sama toki koskee aika monia muitakin nykyautoja ja niiden käyttöliittymiä.D4-mallissa käytetään samaa kaksilitraista dieselmoottoria kuin muissakin versioissa. Tässä viritysasteessa kone antaa käyttöön kahden ahtimen turvin 190 hevosvoimaa. Myynnissä on myös yhden ahtimen D3 (150 hv) sekä niin ikään kaksoisahdettu D5 (235 hv).Näistä D4 sopii Suomeen oikein hyvin: se tarjoaa mukavasti voimaa, ja myös automaatti pelaa sopivan aktiivisesti. Pienen nyykähdyksen kadunkulmissa voi aistia ennen kuin auto lähtee kunnolla kiihtymään, mutta tällainen viive on useimpien muidenkin dieselautomaattien ominaisuus.Nelisylinterinen diesel tietysti ilmoittaa olemassaolostaan hivenen karkealla käyntiäänellään, mutta tässä hintaluokassa se haittaa yhtä paljon kuin XC90:n tapauksessa. Sen mittapuuna kun on Audi Q7:n hieno V6-diesel; S90:n pääkilpailijat, Audi A6, BMW 5-sarja ja Mercedes-Benz E sen sijaan tarjoavat alle 50 000 euron perushinnalla aivan vastaavia nelipyttyisiä voimanlähteitä, joiden äänimaailmassa on Volvoon verrattuna vain vivahde-eroja.Rengaskoko mietityttääKoeajoautossa oli lisävarusteena vajaan 2 000 euron arvoinen taka-akselin ilmajousitus – siinä missä XC90:een saa neljän pyörän ilmajousituksen, S90:ssä ja V90:ssä on aina edessä kierrejouset.Tämä kombinaatio yhdistettynä niin ikään lisävarusteena saataviin, peräti 255/35 R20 -kokoisiin renkaisiin aiheuttaa tässäkin Volvossa vähän ristiriitaisen ajokokemuksen. Isot heitot ylittyvät oikein mallikkaasti, mutta terävämmät epätasaisuudet tärskäyttävät jo selvemmin.Lisäksi mukavuus kärsii jatkuvasta lievästä värinästä – Suomen karkeat tiet – kohtuullisesti erottuvasta rengasmelusta sekä taajamanopeuksissa esiintyvästä ohjauspyörän vetelystä. Muuten ajettavuus on kohdallaan: S90 etenee yhtä junamaisen vakaasti kuin edeltäjänsä, mutta reagoi suurempiin kääntöliikkeisiin ihan toisenlaisella valppaudella.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHieno lopputulemaPikku epäkohdat mukavuudessa eivät sulje pois tosiseikkaa, että Volvo S90 on erittäin hieno ja pätevä auto. Varusteita valittaessa kannattaa kuitenkin kiinnittää huomiota siihen, jättääkö autoonsa Inscription-tason vakiot 245/45 R18-pyörät vai hommaako alle peräti vakiovarustetason 225/55 R17 -kumit.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Volvo S90 D4 Business Inscription aut Hinta alkaen 54 047 € Koeajetun auton hinta varusteineen 74 233 € Moottori Dieselmoottori 1 969cm³, 4 sylinteriä, 2 ahdinta, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 140 kW (190 hv), 4250 r/min Vääntö 400 Nm (1750-2500 r/min) Vääntö 400 Nm (1750-2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,2 s Huippunopeus 230 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 116 g/km Mitat pituus 4963 mm, leveys 1879 mm, korkeus 1443 mm, akseliväli 2941 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 Lue lisää Kaikki artikkelit 8.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 6.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Reany W1 – keveyttä kaupunkiin 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 5.6.2025 Ajoneuvot Lähes joka kolmas auto hylättiin katsastuksessa – myös sähköautojen viat kasvussa 5.6.2025 Ajoneuvot Bentley Bentayga Speed on nyt nopeampi ja pystyy driftaamaan, mutta 8 sylinteriä on vähemmän kuin 12 sylinteriä 4.6.2025 Mönkijä Koeajo: Polaris Ranger Kinetic – aja hiljaa isi nyt vaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 8.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV - plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 7.6.2025 Klassikko Villi viisikymppinen: Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 juhlii klassikkoikää 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”