14.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Volvo V70 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyvää: moottorin vääntö, polttoainetalous, ohjaustuntuma. Huonoa: sutimisherkkyys, kuljettajan tilat varauksin. Volvo on pieneksi tehtaaksi ottanut suuria teknisiä harppauksia. Tehdas on syystäkin ylpeä uudesta moottoriperheestään. Nyt myös V70:n nokalle saatu D4 edustaa tätä uusinta moottorifilosofiaa.Volvo on joutunut vuosien ajan tyytymään erilaisiin moottoripäivityksiin. Viime syksynä valmistaja vihdoin sai esitellyksi uuden moottoriperheen.Nykyisin kiinalaisomistuksessa olevan Volvon insinöörit ovat kuuden vuoden ajan kehittäneet uutta moottoriperhettä. Tulokset ovat erinomaisia.Viisi- ja kuusisylinterisistä moottoreista on nyt kokonaan luovuttu ja koko moottoripaletti nojaa jatkossa 4-sylinterisiin ja kaksilitraisiin ratkaisuihin. Nyt koeajamani Drive-E D4 on vankka, vääntävä ja tehokas moottori. Silti sen kulutus puristetaan neljällä alkaviin lukemiin, jotka herättävät ehdottomasti kunnioitusta. Auto sentään on iso ja raskas.Istuessani pitkästä aikaa V70:n ohjaamoon mieleeni muistuu heti pari tuttua seikkaa. Yleisnäkymä laadukas ja osin konservatiivinen. Tosin uudet digitaalimittarit poikkeavat vanhoista näkymistä, mikä piristää ohjaamoilmettä.Digimittareiden luettavuus on sitten eri juttu. Siinä varmuudella makutottumukset ja sitä myötä mielipiteet jakautuvat puolesta ja vastaan.Ohjauspyörä on ääriasennossaankin yllättävän alhaalla. Jos istuin olisi yläasennossa ja ohjauspyörä alimmassaan, hyvin treenatut (tai tässä tapauksessa lähinnä syömällä hankitut) reisilihakset estäisivät ajajan paikalle kampeutumisen kokonaan.Ohjauspylväs ja itse ratti edellyttävät mennen tullen lievää pujottautumista autoon kuljettaessa.Auto on ylipäätään matala ja kuten sanottu, paksujalkaisen on painettava istuin alimpaan asentoon. Näin V70 sopii huonosti ainakin jäykkäselkäiselle ajajalle. Autoon toden totta laskeudutaan. Istuimet ovat miellyttävät, mutta nahkapäällysteisinä lämpenevät kovassa pakkasessa suhteellisen hitaasti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVahva moottoriAvaimen virkaa toimittava kapula työnnetään virtalukon paikkaa toimittavaan koloon. Kolon alla on starttinappula. Pikahehkun valo välähtää jokusen sekunnin ja Drive-E D4 murahtaa käyntiin.Kylmäkäynnistys paljastaa, ettei uutuusmoottori ole aivan hiljaisimmasta päästä. Onneksi moottorin kalkatus ei tunkeudu ohjaamoon. Lisäksi lämmettyään moottori pitää hivenen maltillisempaa ääntä. joten matkamukavuus ei siitä kärsi.D4-dieselmoottori tarjoaa vahvaa suorituskykyä. Yhdistettynä 8-portaiseen automaattivaihteistoon paketti on pääasiassa kunnossa. Keskikulutus koeajon pakkastalvisissa olosuhteissa pysyi maltillisessa 6,1 litrassa.Tosin lukema on äärimmäisen kaukana tehtaan lupaamasta normikulutuksesta, mutta sehän ei nykyaikana ole enää kenellekään yllätys.Japanilaisen Aisin-Warnerin valmistama vaihteisto toimii yleisesti ottaen mainiosti. Se työskentelee vääntävän moottorin kanssa vaivattomasti ja melko huomaamatta.Liikkeelle lähdettäessä tosin pieni viive ja kuljettajan kaasujalan suurpiirteisyys saa aikaan startteja, joissa etupyörät ruopivat hetken. Itse asiassa autolla on vaikea lähteä niin, ettei sutimista tapahtuisi.Se, että vetävät pyörät lyövät joutilasta lähdettäessä kuvastaa hyvin myös Volvon lähestymistapaa elektronisissa avustimissa. Ajonvakautus puuttuu erittäin maltillisesti ja sallii melko reilunkin luiston ilman suurta dramatiikkaa.On makuasia, pitääkö sallivasta ajonvakautuksesta, mutta ainakin tässä tapauksessa kokonaisuus tuntuu miellyttävämmältä kuin kaitsevammat versiot samasta teemasta.Lisää varusteitaKoeajon alusta asti sain havaita, ettei V70 herätä suuria intohimoja. Jopa perhepiirissä ihmeteltiin, miksi koeajan vanhaa autoa. Totuus on, että jo vuonna 2007 esitelty kolmannen sukupolven V70 on harmaa eminenssi, joka ei päitä käännä. Edes kevyen kasvojen kohotuksen jälkeen.Ulkoinen habitus kannattaa silti sivuuttaa, sillä naapurikateuden herättämisen ei pitäisi olla autolla liikkumisen pääasian. Pieni kulutus ja suuri suorituskyky sen sijaan on asia, jonka pitäisi herättää mielenkiintoa.Samaan hengenvetoon on tarpeen muistuttaa, että Volvolla vanhahtavan korimallin houkuttelevuutta lisätään lastaamalla siihen runsaasti uusia varusteita. Esimerkiksi koeajoauton varustepaketti Driver Support sisältää tukun turvavarusteita.Siinä ovat mukautuva vakionopeudensäädin ACC jonoaputoiminnolla, törmäysvaroitin automaattisella täysjarrutuksella, jalankulkijan ja pyöräilijän havaitsemistoiminto, etäisyysvahti, kaistavahti, kuljettajan tarkkailutoiminto, BLIS-järjestelmä, liikennemerkkien tunnistustoiminto, sekä aktiiviset kaukovalot.Hintaa lisävarustepaketti kasvattaa 2 274 eurolla. Näiden ohella koeajoautossa oli mm. talvipaketti, johon sisältyvät lämmitettävät ohjauspyörä ja tuulilasi. Näiden nautintojen hinnaksi tulee maltilliset 554 euroa veroineen.Tietysti varusteinnostuksen keskellä on hyvä muistaa, että mikään Volvon varusteista ei enää nykyaikana ole ainutlaatuinen ja että varustelu kasvattaa tuhdisti hintaa. Koeajopelissä kaikilla herkuilla lähtöhinta pompsahtaa hiukan yli 8 000 eurolla.Teksti ja kuvat: Jari Kohonen Volvo v70 D4 Hinta alkaen 49 913 € Koeajetun auton hinta varusteineen 57 932 € Moottori 1 969 cm³, dieselrivimoottori, 4 sylinteriä, ahdin, 8v.-automaattivaihteisto, etuveto. Teho 133 kW (181 hv), 4250 r/min Vääntö 400 Nm (1750-2500 r/min) Vääntö 400 Nm (1750-2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,6 s Huippunopeus 225 km/h Kulutus l/ 100 km 4,0 (kaup.) / 5,2 (maant.) / NEDC-kulutus 4,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 117 g/km Mitat pituus 4814 mm, leveys 1861 mm, korkeus 1547 mm, akseliväli 2816 mm Tavaratila: 575 l Omamassa: 1854 kg Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu 1 vuosi Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 26.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X on täynnä elektroniikkaa ja avustimia 26.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Porsche 959 'Speedster' 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous