14.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Volvo V70 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyvää: moottorin vääntö, polttoainetalous, ohjaustuntuma. Huonoa: sutimisherkkyys, kuljettajan tilat varauksin. Volvo on pieneksi tehtaaksi ottanut suuria teknisiä harppauksia. Tehdas on syystäkin ylpeä uudesta moottoriperheestään. Nyt myös V70:n nokalle saatu D4 edustaa tätä uusinta moottorifilosofiaa.Volvo on joutunut vuosien ajan tyytymään erilaisiin moottoripäivityksiin. Viime syksynä valmistaja vihdoin sai esitellyksi uuden moottoriperheen.Nykyisin kiinalaisomistuksessa olevan Volvon insinöörit ovat kuuden vuoden ajan kehittäneet uutta moottoriperhettä. Tulokset ovat erinomaisia.Viisi- ja kuusisylinterisistä moottoreista on nyt kokonaan luovuttu ja koko moottoripaletti nojaa jatkossa 4-sylinterisiin ja kaksilitraisiin ratkaisuihin. Nyt koeajamani Drive-E D4 on vankka, vääntävä ja tehokas moottori. Silti sen kulutus puristetaan neljällä alkaviin lukemiin, jotka herättävät ehdottomasti kunnioitusta. Auto sentään on iso ja raskas.Istuessani pitkästä aikaa V70:n ohjaamoon mieleeni muistuu heti pari tuttua seikkaa. Yleisnäkymä laadukas ja osin konservatiivinen. Tosin uudet digitaalimittarit poikkeavat vanhoista näkymistä, mikä piristää ohjaamoilmettä.Digimittareiden luettavuus on sitten eri juttu. Siinä varmuudella makutottumukset ja sitä myötä mielipiteet jakautuvat puolesta ja vastaan.Ohjauspyörä on ääriasennossaankin yllättävän alhaalla. Jos istuin olisi yläasennossa ja ohjauspyörä alimmassaan, hyvin treenatut (tai tässä tapauksessa lähinnä syömällä hankitut) reisilihakset estäisivät ajajan paikalle kampeutumisen kokonaan.Ohjauspylväs ja itse ratti edellyttävät mennen tullen lievää pujottautumista autoon kuljettaessa.Auto on ylipäätään matala ja kuten sanottu, paksujalkaisen on painettava istuin alimpaan asentoon. Näin V70 sopii huonosti ainakin jäykkäselkäiselle ajajalle. Autoon toden totta laskeudutaan. Istuimet ovat miellyttävät, mutta nahkapäällysteisinä lämpenevät kovassa pakkasessa suhteellisen hitaasti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVahva moottoriAvaimen virkaa toimittava kapula työnnetään virtalukon paikkaa toimittavaan koloon. Kolon alla on starttinappula. Pikahehkun valo välähtää jokusen sekunnin ja Drive-E D4 murahtaa käyntiin.Kylmäkäynnistys paljastaa, ettei uutuusmoottori ole aivan hiljaisimmasta päästä. Onneksi moottorin kalkatus ei tunkeudu ohjaamoon. Lisäksi lämmettyään moottori pitää hivenen maltillisempaa ääntä. joten matkamukavuus ei siitä kärsi.D4-dieselmoottori tarjoaa vahvaa suorituskykyä. Yhdistettynä 8-portaiseen automaattivaihteistoon paketti on pääasiassa kunnossa. Keskikulutus koeajon pakkastalvisissa olosuhteissa pysyi maltillisessa 6,1 litrassa.Tosin lukema on äärimmäisen kaukana tehtaan lupaamasta normikulutuksesta, mutta sehän ei nykyaikana ole enää kenellekään yllätys.Japanilaisen Aisin-Warnerin valmistama vaihteisto toimii yleisesti ottaen mainiosti. Se työskentelee vääntävän moottorin kanssa vaivattomasti ja melko huomaamatta.Liikkeelle lähdettäessä tosin pieni viive ja kuljettajan kaasujalan suurpiirteisyys saa aikaan startteja, joissa etupyörät ruopivat hetken. Itse asiassa autolla on vaikea lähteä niin, ettei sutimista tapahtuisi.Se, että vetävät pyörät lyövät joutilasta lähdettäessä kuvastaa hyvin myös Volvon lähestymistapaa elektronisissa avustimissa. Ajonvakautus puuttuu erittäin maltillisesti ja sallii melko reilunkin luiston ilman suurta dramatiikkaa.On makuasia, pitääkö sallivasta ajonvakautuksesta, mutta ainakin tässä tapauksessa kokonaisuus tuntuu miellyttävämmältä kuin kaitsevammat versiot samasta teemasta.Lisää varusteitaKoeajon alusta asti sain havaita, ettei V70 herätä suuria intohimoja. Jopa perhepiirissä ihmeteltiin, miksi koeajan vanhaa autoa. Totuus on, että jo vuonna 2007 esitelty kolmannen sukupolven V70 on harmaa eminenssi, joka ei päitä käännä. Edes kevyen kasvojen kohotuksen jälkeen.Ulkoinen habitus kannattaa silti sivuuttaa, sillä naapurikateuden herättämisen ei pitäisi olla autolla liikkumisen pääasian. Pieni kulutus ja suuri suorituskyky sen sijaan on asia, jonka pitäisi herättää mielenkiintoa.Samaan hengenvetoon on tarpeen muistuttaa, että Volvolla vanhahtavan korimallin houkuttelevuutta lisätään lastaamalla siihen runsaasti uusia varusteita. Esimerkiksi koeajoauton varustepaketti Driver Support sisältää tukun turvavarusteita.Siinä ovat mukautuva vakionopeudensäädin ACC jonoaputoiminnolla, törmäysvaroitin automaattisella täysjarrutuksella, jalankulkijan ja pyöräilijän havaitsemistoiminto, etäisyysvahti, kaistavahti, kuljettajan tarkkailutoiminto, BLIS-järjestelmä, liikennemerkkien tunnistustoiminto, sekä aktiiviset kaukovalot.Hintaa lisävarustepaketti kasvattaa 2 274 eurolla. Näiden ohella koeajoautossa oli mm. talvipaketti, johon sisältyvät lämmitettävät ohjauspyörä ja tuulilasi. Näiden nautintojen hinnaksi tulee maltilliset 554 euroa veroineen.Tietysti varusteinnostuksen keskellä on hyvä muistaa, että mikään Volvon varusteista ei enää nykyaikana ole ainutlaatuinen ja että varustelu kasvattaa tuhdisti hintaa. Koeajopelissä kaikilla herkuilla lähtöhinta pompsahtaa hiukan yli 8 000 eurolla.Teksti ja kuvat: Jari Kohonen Volvo v70 D4 Hinta alkaen 49 913 € Koeajetun auton hinta varusteineen 57 932 € Moottori 1 969 cm³, dieselrivimoottori, 4 sylinteriä, ahdin, 8v.-automaattivaihteisto, etuveto. Teho 133 kW (181 hv), 4250 r/min Vääntö 400 Nm (1750-2500 r/min) Vääntö 400 Nm (1750-2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,6 s Huippunopeus 225 km/h Kulutus l/ 100 km 4,0 (kaup.) / 5,2 (maant.) / NEDC-kulutus 4,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 117 g/km Mitat pituus 4814 mm, leveys 1861 mm, korkeus 1547 mm, akseliväli 2816 mm Tavaratila: 575 l Omamassa: 1854 kg Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu 1 vuosi Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 11.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: BMW R 12 G/S – kahden maailman retrontäyteinen liitto 10.6.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 – kookas ja kulmikas perhecrossover lataa salamana 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 8.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 12.6.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan venyi moottoritiellä sähköajon yllätykseen 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa!