13.2.2015

Koeajo: raikas pikkuauto Opel Corsa

Raikas ja varusteltu pikkuauto jopa alle 15 000 eurolla. Hyvää: Raikas muotoilu ja värit, varustelu. Huonoa: Nykivä vaihteisto, rengasäänet kantautuvat sisään.

Ensikosketus uuteen Opel Corsaan on pirteä. Se on ulkoasultaan tuore. Uudistuksia muotoilussa on edelliseen malliin verrattuna sopivasti ja värivaihtoehdoissakin löytyy raikkautta juuri niin kuin pienelle autolle pitääkin.

Uusi näyttää uudelta, mutta ei jätä edeltäjäänsäkään ihan menneeseen maailmaan.

Varustelista tarjoaa pikkuautoluokkaan todella hienon valikoiman varusteita, joista on iloa arkisessa käytössä. Talvipakkasella, lumenharjauksen jälkeen esimerkiksi vakiovarusteinen lämpiävä ohjauspyörä tuntui todelliselta luksukselta, mutta lisävarusteeksi saa myös lämpiävän tuulilasin.

Koeajettuun halvimpaan Enjoy-varusteluun sisältyvät muun muassa ilmastointi, kauko-ohjattava keskuslukitus, sähkösäätöiset ja lämmitettävät sivupeilit, sähköiset ikkunanostimet.

Vajaalla 200 eurolla ostettava Enjoy more -paketti tuo reilusti käyttömukavuutta, kun mukaan saadaan peruutustutka taakse, ajovaloautomatiikka ja sadetunnistin. Ulkonäköäkin tulee 15-tuumaisten kevytmetallivanteiden verran.

Lisävarusteina tähän pikkuautoon on saatavilla suurin osa isompien Opeleiden varusteista.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vaihteistoa kannattaa harkita

Koeajetussa mallissa on moottorina vapaasti hengittävä 1,4-litrainen 66 kW (90 hv) bensiinimoottori ECT-vaihteistolla. Automatisoitu manuaalivaihteisto, jota voi kutsua myös robottivaihteistoksi, ei ole paras mahdollinen valinta.

Meno on häiritsevän nykivää ja levotonta vaihteiston vaihdellessa isompaa ja pienempää joskus hyvinkin yllättävissä tilanteissa.

Kun ajokokemukseen lisätään suhteellisen voimakkaana sisään kantautunut rengasääni, niin tällä kokonaisuudella viihtyy ehdottomasti parhaiten sileäpintaisella paljaalla asvaltilla tasaista maantienopeutta ajaen.

Pysäköitäessä P-asennon salamyhkäinen piiloutuminen käsijarrun käytön yhteyteen tuntuu turhalta ja epämääräiseltä.

Koeajon jälkeen jäi kaipaamaan joko manuaalivaihteistoa tai aitoa kuusivaihteista automaattia, mikä sekin on Corsaan valittavissa.

ECT-vaihteiston etu manuaalivaihteistoon näkyy tehtaan ilmoittamissa kulutuslukemissa. Manuaalivaihteisto nostaa ilmoitetun kulutuksen sadalla kilometrillä hiukan yli viiden litran, kun taas ECT-vaihteistolla päästään vajaat puoli litraa vähemmällä, 4,7 litralla.

Ohjaus mukautuu

Sähköinen ohjaustehostin säätelee tehostuksen voimakkuutta nopeuden mukaan. Lisäksi kaikissa malliversioissa on vakiona valitsin, jolla ohjauksen saa alhaisissa nopeuksissa erityisen kevyeksi. Tämä City-asetus saadaan päälle keskikonsolin nappia painamalla.

Ohjaus ja ajonvakautus ovat myös yhteydessä toisiinsa ja ohjaus kykenee huomioimaan voimakkaat sivutuulet ja tien kallistelut.

Kolmiovisena Corsa on siron näköinen, mutta kolmiovisuus toimii vain, jos käyttötarve on sellainen, että kaksi etuistuinta normaalisti riittää kuljetustarpeisiin. Isosta etuovesta huolimatta käynti takaistuimelle on työlästä jäykästi liikkuvan etuistuimen vuoksi.

Teksti: Eila Parviainen Kuvat: Lauri Ahtiainen

Opel Corsa 1.4 Ecoflex ECT

Hinta alkaen

14 345 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

17 569 €

Moottori

1 398 cm3, vapaasti hengittävä bensiinimoottori.

Teho

66 kW (90 hv), 6000 r/min

Vääntö

130 Nm (4000 r/min)

Vääntö

130 Nm (4000 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

13,9 s

Huippunopeus

175 km/h

Kulutus l/ 100 km

5,8 (kaup.) / 4,0 (maant.) / NEDC-kulutus 4,7 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

112 g/km

Mitat

pituus 4021 mm, leveys 1944 mm, korkeus 1479 mm, akseliväli 2510 mm
Tavaratila: 285 l
Omamassa: 1081 kg

Matkanjatkamispalvelu

1 vuosi

Takuu

2 vuotta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat