10.10.2022 Ajoneuvot DS 3 Crossback on jatkossa ytimekkäästi DS 3 – liuta muitakin uudistuksia luvassa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ranskalaispremiumia edustavan DS:n kompakti crossover on jatkossa vanhan DS-pikkuauton täyskaima. Faceliftin ja muiden tyylillisten muutosten lisäksi uusi DS 3 E-Tence saa konsernin tuoreimman sähkövoimalinjan. DS 3 Crossbackin nimellä taipaleensa aloittanut DS Automobilesin pienikokoisin crossover on juuri nyt saavuttamassa neljän vuoden malli-iän, joten raikastava päivitys voi olla jo paikallaan, vaikka kyse onkin hyvin raikkaalla tavalla massasta erottuva auto.Päivityksen yhteydessä DS pudottaa mallin nimestä Kiinan markkinoita seuraten pois Crossback-takaliitteen. Sitä ei olekaan enää tarvittu, sillä alkuperäinen, vielä Citroënin nimellä esitelty kolmiovinen DS 3 on ollut jo kolme vuotta pois markkinoilta. Sama nimitemppu tehtiin myös isommalle DS 7:lle, josta Crossback tiputettiin pois.Tuorein DS-mallisto kuuluu siis yksinkertaisesti: DS 3, DS 4, DS 7 ja DS 9.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRanskalaisittain tyyli edelläMuutokset DS 3 Crossbackin ja DS 3:n välillä eivät ole suuren suuria, mutta esimerkiksi keula on saanut uuden, aiempaa leveämmän maskin. Myös maskin ja ajovalojen välistä löytyvät "DS Wingsit" ovat saaneet uutta muotoa.Ajovalotkin päivittyivät, kuten myös uuden paikan ja muodon ottaneet led-huomiovalot. Sähköauton tarpeet huomioiden aerodynamiikkaa on haluttu parantaa, minkä johdosta takaspoilerin kerrotaan muuttuneen ja vanteiksi tarjotaan uusia 17- ja 18-tuumaisia ilmanvastuksen huomioivia kevytmetallivanteita. Personointipuolelle tulee lisäksi kaksi uutta väriä, Diva Red ja Lacquered Grey.Sisällä näkyvimpänä muutoksena on uudistettu ohjauspyörä. Niin ikään tietoviihdenäytön namiskojen asettelua on mietitty uudelleen. DS 3:ssa on nyt vakiona 10,3-tuumainen teräväpiirtonäyttö, joka toimii hengettärenä uudelle DS IRIS -tietoviihdejärjestelmälle, joka siis rantautuu niin ikään DS 3:een.Voimalinja päivittyi tutulla tavallaDS 3 perustuu teknisesti Peugeot 208:n EMP1 -alustalle, ja Suomessa vain täyssähköisenä nimenomaan e-208:aan. Peugeot julkisti aivan äskettäin 308:n täyssähköversion sekä sen voimalinjan pohjalta uudistetun e-208:n. Nyt näiden tekniikka päätyy sellaisenaan myös DS 3 E-Tenceä vauhdittamaan.Vauhdittaminen tarkoittaa tässä tapauksessa 15 kilowatin tehonlisäystä - nyt 115 kW. Uusi akusto on nettokapasiteetiltaan 50,8 kWh. Sähkövoimalinjassa on nestekiertoinen lämmönsäätö sekä lämpöpumppu, mitkä mahdollistavat nopean pikalatauksen ja paremman toimintamatkan.DC-pikalatauksessa maksimiteho on 100 kilowattia, jolloin 0–80 % lataus onnistuu 25 minuutissa. Lisäksi auton sisäinen laturi on kolmivaiheinen ja tukee 11 kW:n AC-latausta: tällöin akku voidaan ladata tyhjästä täyteen 5 tunnissa. Kaupungissa DS ehti lupailemaan jopa 500 kilometrin toimintamatkaa, muutoin päästäisiin 400 kilometrin tuntumaan.DS 3 E-Tencen ennakkomyynti alkaa vuoden loppupuolella. Ensimmäiset autot saapuvat Suomeen vuoden 2023 ensimmäisen neljänneksen aikana.Lähde ja kuvat: DS Automobiles Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 7.5.2025 Klassikko Classic Motorshow 2025: saksalainen edustusauto, jonka merkki ei olekaan aivan helppo 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa