10.10.2022 Ajoneuvot DS 3 Crossback on jatkossa ytimekkäästi DS 3 – liuta muitakin uudistuksia luvassa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ranskalaispremiumia edustavan DS:n kompakti crossover on jatkossa vanhan DS-pikkuauton täyskaima. Faceliftin ja muiden tyylillisten muutosten lisäksi uusi DS 3 E-Tence saa konsernin tuoreimman sähkövoimalinjan. DS 3 Crossbackin nimellä taipaleensa aloittanut DS Automobilesin pienikokoisin crossover on juuri nyt saavuttamassa neljän vuoden malli-iän, joten raikastava päivitys voi olla jo paikallaan, vaikka kyse onkin hyvin raikkaalla tavalla massasta erottuva auto.Päivityksen yhteydessä DS pudottaa mallin nimestä Kiinan markkinoita seuraten pois Crossback-takaliitteen. Sitä ei olekaan enää tarvittu, sillä alkuperäinen, vielä Citroënin nimellä esitelty kolmiovinen DS 3 on ollut jo kolme vuotta pois markkinoilta. Sama nimitemppu tehtiin myös isommalle DS 7:lle, josta Crossback tiputettiin pois.Tuorein DS-mallisto kuuluu siis yksinkertaisesti: DS 3, DS 4, DS 7 ja DS 9.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRanskalaisittain tyyli edelläMuutokset DS 3 Crossbackin ja DS 3:n välillä eivät ole suuren suuria, mutta esimerkiksi keula on saanut uuden, aiempaa leveämmän maskin. Myös maskin ja ajovalojen välistä löytyvät "DS Wingsit" ovat saaneet uutta muotoa.Ajovalotkin päivittyivät, kuten myös uuden paikan ja muodon ottaneet led-huomiovalot. Sähköauton tarpeet huomioiden aerodynamiikkaa on haluttu parantaa, minkä johdosta takaspoilerin kerrotaan muuttuneen ja vanteiksi tarjotaan uusia 17- ja 18-tuumaisia ilmanvastuksen huomioivia kevytmetallivanteita. Personointipuolelle tulee lisäksi kaksi uutta väriä, Diva Red ja Lacquered Grey.Sisällä näkyvimpänä muutoksena on uudistettu ohjauspyörä. Niin ikään tietoviihdenäytön namiskojen asettelua on mietitty uudelleen. DS 3:ssa on nyt vakiona 10,3-tuumainen teräväpiirtonäyttö, joka toimii hengettärenä uudelle DS IRIS -tietoviihdejärjestelmälle, joka siis rantautuu niin ikään DS 3:een.Voimalinja päivittyi tutulla tavallaDS 3 perustuu teknisesti Peugeot 208:n EMP1 -alustalle, ja Suomessa vain täyssähköisenä nimenomaan e-208:aan. Peugeot julkisti aivan äskettäin 308:n täyssähköversion sekä sen voimalinjan pohjalta uudistetun e-208:n. Nyt näiden tekniikka päätyy sellaisenaan myös DS 3 E-Tenceä vauhdittamaan.Vauhdittaminen tarkoittaa tässä tapauksessa 15 kilowatin tehonlisäystä - nyt 115 kW. Uusi akusto on nettokapasiteetiltaan 50,8 kWh. Sähkövoimalinjassa on nestekiertoinen lämmönsäätö sekä lämpöpumppu, mitkä mahdollistavat nopean pikalatauksen ja paremman toimintamatkan.DC-pikalatauksessa maksimiteho on 100 kilowattia, jolloin 0–80 % lataus onnistuu 25 minuutissa. Lisäksi auton sisäinen laturi on kolmivaiheinen ja tukee 11 kW:n AC-latausta: tällöin akku voidaan ladata tyhjästä täyteen 5 tunnissa. Kaupungissa DS ehti lupailemaan jopa 500 kilometrin toimintamatkaa, muutoin päästäisiin 400 kilometrin tuntumaan.DS 3 E-Tencen ennakkomyynti alkaa vuoden loppupuolella. Ensimmäiset autot saapuvat Suomeen vuoden 2023 ensimmäisen neljänneksen aikana.Lähde ja kuvat: DS Automobiles Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 14.6.2025 Uutinen Prätkällä töihin -päivä haluaa motoristit pyöriensä päälle 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 12.6.2025 Uutinen Kiina ja EU sopimassa tariffit korvaavasta minimihintajärjestelmästä – mutta neuvoteltavaa on vielä 11.6.2025 Uutinen Ranskalaiset Tesla-kuljettajat haastavat tehtaan oikeuteen Muskin aiheuttamasta mainehaitasta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 16.6.2025 Lentokoneet KLM aikoo vaihtaa vanhat Boeing 737:nsa uusiin, hiljaisiin ja taloudellisiin Airbuseihin - A321neo nähty jo myös Helsingin-reitillä 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster