15.4.2022 Ajoneuvot Smart #1 – tämä omena putosi kauas puusta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kovin vähän jäi Smartin alkuperäisidealle tilaa, kun uusi neliovinen premium-luokan kompakti crossover näki vihdoin päivänvalon. Moottori on käsitellyt Smartin uudistumista tämän uuden aluevaltauksen kautta jo konseptivaiheessa sekä naamiokuvissa testivaiheessa. Taustoja uutuuden takana pääsee lukemaan oheisten linkkien takaa. Alkuun voi todeta, että mukavan paljon yksityiskohtia on päätynyt konseptimallista tähän aivan tuotantovalmiiseen #1 -malliin. Persoonallisen mallinimen saa aivan hyvin ääntää suomeksi tapaan ”hashtag-yksi”.Nyt kun viimeisetkin naamioteipit on raaputettu #1:n pinnalta, voi huomata, että ilmiasua on tuotu lähemmäs Mercedes-Benzin ja erityisesti Mercedes-EQ:n maailmaa, mikä toisaalta sopii mitä parhaiten yhteen sen tosiasian kanssa, että muotoilu tulee Mersun toimistosta. Yhtäläisyydet rajoittuvat lähinnä tiettyihin paikkoihin, esimerkiksi takavaloihin, mutta yhtenäistävät konsernin sähköistä mallistoa. Smartin omia – lähinnä täysin uusia – muotoiluelementtejä löytyy niin ikään. Vahva esimerkki sellaisesta on ”kelluva” katto.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKäsite venynyt kuin purkka25 vuoden ajan Smart oli tunnettu aivan omalaatuisista kaupunkiautoista. Kaikki tietävät Fortwon, 2,5-metrisen, kaksipaikkaisen, hieman turhan kalliin, mutta todella itsevarman miniauton, joka kääntyy paikallaan ja joka menee kuin kuumille kiville Etelä- ja Keski-Euroopan ahtaissa kaupungeissa, nykyään täyssähköisenä.Smart #1:ssä tämä ismi menee kerralla uusiksi. #1 on pituudeltaan jo käytännössä Golf-luokan auto. Itse asiassa akseliväliä uutuudella on pari senttiä enemmän kuin nykyisella M-B A-sarjalla (ynnä B-, CLA- ja GLA-sarjoilla). Se on aika hyvin Smartilta. Vannekokoa #1:ssä riittää 19-tuumaan asti.Polttomoottoriseen Fortwo’n verrattuna 1 820-kiloisessa #1:ssä on lisäksi miltei tuhat kiloa lisää omamassaa.Suorituskykykin suurempaa luokkaaSmart #1 on ainakin alkuvaiheessa aina takavetoinen (sentään). Nelivetoista tehoversiota on myös uumoiltu tulevaksi tuonnempana. Taka-akselille sijoitettu sähkömoottori yltää 200 kilowattiin ja 343 newtonmetriin. Tässä ei kannata lähteä edes vertailemaan aikaisempiin Smarteihin, mutta näillä pärjätään oikein kelvollisesti muille saman luokan ja vähän isompienkin kokoluokkien sähköautoille.#1:n 66 kilowattitunnin akku riittää valmistajan mukaan 420 – 440 kilometrin toimintamatkaan. Akku latautuu 150 kilowatin pikalatausteholla 10:stä 80:een prosenttiin puolessa tunnissa.Premium-tason sähköautoTämä kuvakulma paljastaa kenties parhaiten auton todellisen koon ja tilat.Siitäkään ei pääse yli eikä ympäri, etteikö Smart #1 olisi myös varustelultaan ja laadultaan premiumia, siis vielä enemmän kuin aikaisemmin. #1:n sisätila kerää pisteet kotiin omaperäisyydellään, tyylikkyydellään sekä materiaalivalinnoillaan. Pienen crossoverin hyttiin on lähdetty hakemaan jopa urheiluautomaista tunnelmaa. Fyysisiä namiskoja ei Smartin kojelaudalta enää kovasti löydy, vaan toiminnot on pitkälti keskitetty trendikkäästi 12,8 tuuman korkearesoluutionäytölle ja sen takaa löytyville palveluille.Varustelultaan #1 yltää vähintään luokan vaatimille standardeille. Turvavarusteita on takuulla enemmän kuin missään aikasemmassa Smartissa ja #1 osaa myös kulmaperuuttaa itsensä parkkiruutuun.Rajoitettu Launch Edition on vieläkin hohdokkaampi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMinin kanssa mittelöönUudistunut, isompi ja sähköinen Smart tähtää ilman muuta suurimman kilpailijansa, BMW Groupin brittimerkki Minin kimppuun. Molemmat edustavat premiumia, enenevässä määrin sähköisyyttä sekä kompaktia kokoa. Miniltä tuloillaan ovat uudet Cooper ja Countryman, joista jälkimmäinen osuu lähelle #1:tä. Ainakin Smartin kohdalla menestyksen taitaa ratkaista nyt hinnoittelu: kaikki muu tuntuu olevan ainakin paperilla kovasti kohdallaan.Lähde ja kuvat: Smart Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 7.5.2025 Klassikko Classic Motorshow 2025: saksalainen edustusauto, jonka merkki ei olekaan aivan helppo 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa