28.3.2023 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Renault Espace on tilava muttei enää tila-auto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uuden sukupolven Renault Espace pyrkii vastaamaan muuttuvien automarkkinoiden tarpeisiin. Tilaa tarvitaan, mutta tila-autoja ei haluta. Vuonna 1984 esitelty Renault Espace on ollut erityisesti eurooppalaisen tila-autoilun lipunkantaja. Kulmikas tilaihme rinnastui ranskalaisten kasarin lapsien mukaan hiukan aiemmin aloittaneeseen TGV-luotijunaan, molempien ollessa viistokeulaisia. Myös alkuperäisen Espacen muhkeat istuimet olisivat nykyisin ennemmin kotona TGV:ssä kuin autossa. Lähes 40 vuotta myöhemmin Renault esittelee jo kuudennen Espacen maailmalle. Automarkkinat ovat muuttuneet villisti pelkästään viime vuosien aikana. D-segmentin myynnistä yli puolet on jo erilaisia katumaastureita ja crossovereita, joten perinteisellä tila-autolla ei pitkälle pötkitä ostajia kosiskeltaessa. Tarvetta seitsemänpaikkaisille autoille kuitenkin on, sillä Renaultillakin on huomattu, että uusioperheiden lukumäärä Euroopassa kasvanut merkittävästi Espacen mallihistorian aikana.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMitoiksi puettunaKasettiajoista on siirrytty CMF-CD-perusrakenteeseen sisarmalli Australin tavoin. Renault Austral onkin luonteva vertailukohta Espacelle, sillä uuden Espacen saa myös viisipaikkaisena, jolloin mallien suurin ero ovat takatilat. Myös ulkonäkö on ottanut mallia Australista ja autot ovatkin olleet kehityksessä yhtä aikaa. Maavaraa katumaasturoituneessa Espacessa on 180 mm, keula on painettu alas melko tavalliseksi konetilaksi ja sivuikkunoita on nyt tavalliset kolme tila-automaisen neljän sijaan. Toisaalta uuteen Espaceen on saatavissa yli neliömetrin kokoinen lasikatto, jonka toteutuksesta tehdas on selvästi ylpeä.Pituutta on 4 722 mm ja akseliväli on 2 738 mm. Leveyttä Espacella on 1 843 mm ja korkeutta 1 645 mm. Edeltäjäänsä verrattuna Espace on madaltunut 32 mm ja lyhentynyt 140 mm auton hakiessa uusia mittasuhteita. Uudet peilit säästävät muuten tasan gramman hiilidioksidipäästöjä. Uusien mttojen myötä myös painoa on pudotettu ja uutuus onkin kevein Espace kolmannen sukupolven jälkeen. Renault siteeraa mielellään pudotuslukemaa 215 kg, josta suurin osa tulee auton pienemmistä mitoista. Perusrakenteen muutoksista tulee 43 kilon säästö ja korista 38 kiloa. Myös voimalinjasta säästyy Renaultin mukaan 50 kilogrammaa. Dieseleiden sijaan ainoa vaihtoehto on E-tech-täyshybridi, joka on rakennettu 1,2-litraisen kolmisylinterisen bensaturbon ympärille. Järjestelmä voi toimia yhteensä 15 eri toimintamoodissa, mutta se näyttäytyy kuljettajalle lähinnä automaattivaihteisena autona. 2 kilowattitunnin hybridiakusta huolimatta järjestelmä on kevyempi, kun vertailukohtana on 2,0-litrainen turbodiesel täydellä AdBlue-tankilla.Laskennallisesti painoa säästyy myös pienemmästä polttonestesäiliöstä, mutta Renaultin mukaan 55 litran tankki riittää jopa 1 100 kilometrin toimintamatkaan. E-techin yhteisteho on 147 kilowattia (200 hv) ja Espacessa se riittää 0–100 km/h kiihdytykseen 8,8 sekunnissa. Yhdistetty WLTP-kulutus on 4,7 litraa per 100 km.4Control-nelipyöräohjaus on saanut päivityskierroksen ja takapyörät kääntyvät nyt jopa 5° eri suuntaan etupyörien kanssa taajamavauhdeissa. Renaultin mukaan 4Controlilla varustettuna kääntöympyrä kutistuu 1,2 metrillä, asettaen Espacen samaan luokkaan Clion kanssa.Varustetasoja on kolme. Perustasona on Techno ja seuraavana päivitysaskeleena on Alpine-urheiluautobrändistä ammentava Esprit Alpine, jonka erottaa keulan ruutukuviosta. Malliston huipulla on Iconic.Sisältöä automatkaanKatumaasturikuorien alla Renault Espace on tyypillinen viisi- tai seitsemänpaikkainen nyky-Renault. Etuistuimilla lähin yhdyspiste on Austral, sillä ruudut (12,3-tuumainen mittaristo, 12-tuumainen kosketusnäyttö), hallintalaitteet ja Android-pohjaisen OpenR-tietoviihdejärjestelmän perusnäkymät ovat yhteisiä. Renault on pyrkinyt kehittämään sovellusvalikoimaa omilla lisätoiminnoilla, joista potentiaalisesti hauskimmalta pitkiä ajomatkoja ajatellen vaikutti yhteinen musavisa, jossa kyytiläiset vastaavat omilla puhelimillaan. Takaistuimilla tilaa on herraskaisesti ja istuinten säätömahdollisuudet on hyvä lisä. Niistä on myös iso apu, mikäli auto on varustettu kolmennella penkkirivillä.Muotoilujohtaja Agneta Dahlgren mainitsi, että erilaisia säilytyslokeroita on kasvatettu matkustajien sälätarpeita varten.Istuinpaikat kuusi ja seitsemän eivät sovellu enää keskikokoiselle aikuiselle ja niille liikkuminen vaatii kohtuullisen terveitä niveliä. Istuimille itsensä taivuteltuaan tilaa on kohtuullisesti, joskin pääntila suosii alle 170 cm pitkiä ja jalkatila on osin keskirivin armoilla. Tavaratilaa uudessa Renault Espacessa on 777 litraa viisipaikkaisena ja 677 litraa seitsemällä istuimella kolmosrivi kaadettuna. Mikäli kyytläisiä on täydet seitsemän, tavaraa mahtuu 159 litraa. Mikäli kaikki istuimet kaataa, mahtuu Espaceen 1714–1818 litraa tarpeellista roudattavaa.Myöhemmin keväälläUuden Renault Espacen tilauskirjat aukenevat myöhemmin vielä tänä keväänä ja Suomeen autoja odotetaan syksyllä. Hinnoittelusta ei ole vielä kerrottavaa, mutta ainakin tehtaan mukaan kolmas penkkirivi on maksuton lisävaruste tilausvaiheessa. Teksti ja kuvat: Aake KinnunenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Ajoneuvot DS N°8 on Pariisin viimeisintä luksussähköautomuotia, ihan nimeään myöten – unohtamatta 750 kilometrin toimintamatkaa 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 13.12.2024 Ajoneuvot Toyota Urban Cruiser tekee paluun sähköcrossoverina – Intiassa valmistettava Suzuki-yhteistyömalli on omalla tavallaan historiallinen 11.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: entistä ehompi Mitsubishi Outlander PHEV 10.12.2024 Ajoneuvot Mercedes-AMG Purespeed tuo tunnelmavalaistuksen formuloiden halo-turvakaareen 250 kappaleen tuotantoerässä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi lataushybridejä ei voi ladata pikalatauspisteillä? 21.12.2024 Historia Aikakone koneiden aikaan – Alfa Romeo Museo Storico 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 17.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: farkku-Mersu ja laajennetun tavaratilan arvoitus 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”