28.3.2023 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Renault Espace on tilava muttei enää tila-auto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uuden sukupolven Renault Espace pyrkii vastaamaan muuttuvien automarkkinoiden tarpeisiin. Tilaa tarvitaan, mutta tila-autoja ei haluta. Vuonna 1984 esitelty Renault Espace on ollut erityisesti eurooppalaisen tila-autoilun lipunkantaja. Kulmikas tilaihme rinnastui ranskalaisten kasarin lapsien mukaan hiukan aiemmin aloittaneeseen TGV-luotijunaan, molempien ollessa viistokeulaisia. Myös alkuperäisen Espacen muhkeat istuimet olisivat nykyisin ennemmin kotona TGV:ssä kuin autossa. Lähes 40 vuotta myöhemmin Renault esittelee jo kuudennen Espacen maailmalle. Automarkkinat ovat muuttuneet villisti pelkästään viime vuosien aikana. D-segmentin myynnistä yli puolet on jo erilaisia katumaastureita ja crossovereita, joten perinteisellä tila-autolla ei pitkälle pötkitä ostajia kosiskeltaessa. Tarvetta seitsemänpaikkaisille autoille kuitenkin on, sillä Renaultillakin on huomattu, että uusioperheiden lukumäärä Euroopassa kasvanut merkittävästi Espacen mallihistorian aikana.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMitoiksi puettunaKasettiajoista on siirrytty CMF-CD-perusrakenteeseen sisarmalli Australin tavoin. Renault Austral onkin luonteva vertailukohta Espacelle, sillä uuden Espacen saa myös viisipaikkaisena, jolloin mallien suurin ero ovat takatilat. Myös ulkonäkö on ottanut mallia Australista ja autot ovatkin olleet kehityksessä yhtä aikaa. Maavaraa katumaasturoituneessa Espacessa on 180 mm, keula on painettu alas melko tavalliseksi konetilaksi ja sivuikkunoita on nyt tavalliset kolme tila-automaisen neljän sijaan. Toisaalta uuteen Espaceen on saatavissa yli neliömetrin kokoinen lasikatto, jonka toteutuksesta tehdas on selvästi ylpeä.Pituutta on 4 722 mm ja akseliväli on 2 738 mm. Leveyttä Espacella on 1 843 mm ja korkeutta 1 645 mm. Edeltäjäänsä verrattuna Espace on madaltunut 32 mm ja lyhentynyt 140 mm auton hakiessa uusia mittasuhteita. Uudet peilit säästävät muuten tasan gramman hiilidioksidipäästöjä. Uusien mttojen myötä myös painoa on pudotettu ja uutuus onkin kevein Espace kolmannen sukupolven jälkeen. Renault siteeraa mielellään pudotuslukemaa 215 kg, josta suurin osa tulee auton pienemmistä mitoista. Perusrakenteen muutoksista tulee 43 kilon säästö ja korista 38 kiloa. Myös voimalinjasta säästyy Renaultin mukaan 50 kilogrammaa. Dieseleiden sijaan ainoa vaihtoehto on E-tech-täyshybridi, joka on rakennettu 1,2-litraisen kolmisylinterisen bensaturbon ympärille. Järjestelmä voi toimia yhteensä 15 eri toimintamoodissa, mutta se näyttäytyy kuljettajalle lähinnä automaattivaihteisena autona. 2 kilowattitunnin hybridiakusta huolimatta järjestelmä on kevyempi, kun vertailukohtana on 2,0-litrainen turbodiesel täydellä AdBlue-tankilla.Laskennallisesti painoa säästyy myös pienemmästä polttonestesäiliöstä, mutta Renaultin mukaan 55 litran tankki riittää jopa 1 100 kilometrin toimintamatkaan. E-techin yhteisteho on 147 kilowattia (200 hv) ja Espacessa se riittää 0–100 km/h kiihdytykseen 8,8 sekunnissa. Yhdistetty WLTP-kulutus on 4,7 litraa per 100 km.4Control-nelipyöräohjaus on saanut päivityskierroksen ja takapyörät kääntyvät nyt jopa 5° eri suuntaan etupyörien kanssa taajamavauhdeissa. Renaultin mukaan 4Controlilla varustettuna kääntöympyrä kutistuu 1,2 metrillä, asettaen Espacen samaan luokkaan Clion kanssa.Varustetasoja on kolme. Perustasona on Techno ja seuraavana päivitysaskeleena on Alpine-urheiluautobrändistä ammentava Esprit Alpine, jonka erottaa keulan ruutukuviosta. Malliston huipulla on Iconic.Sisältöä automatkaanKatumaasturikuorien alla Renault Espace on tyypillinen viisi- tai seitsemänpaikkainen nyky-Renault. Etuistuimilla lähin yhdyspiste on Austral, sillä ruudut (12,3-tuumainen mittaristo, 12-tuumainen kosketusnäyttö), hallintalaitteet ja Android-pohjaisen OpenR-tietoviihdejärjestelmän perusnäkymät ovat yhteisiä. Renault on pyrkinyt kehittämään sovellusvalikoimaa omilla lisätoiminnoilla, joista potentiaalisesti hauskimmalta pitkiä ajomatkoja ajatellen vaikutti yhteinen musavisa, jossa kyytiläiset vastaavat omilla puhelimillaan. Takaistuimilla tilaa on herraskaisesti ja istuinten säätömahdollisuudet on hyvä lisä. Niistä on myös iso apu, mikäli auto on varustettu kolmennella penkkirivillä.Muotoilujohtaja Agneta Dahlgren mainitsi, että erilaisia säilytyslokeroita on kasvatettu matkustajien sälätarpeita varten.Istuinpaikat kuusi ja seitsemän eivät sovellu enää keskikokoiselle aikuiselle ja niille liikkuminen vaatii kohtuullisen terveitä niveliä. Istuimille itsensä taivuteltuaan tilaa on kohtuullisesti, joskin pääntila suosii alle 170 cm pitkiä ja jalkatila on osin keskirivin armoilla. Tavaratilaa uudessa Renault Espacessa on 777 litraa viisipaikkaisena ja 677 litraa seitsemällä istuimella kolmosrivi kaadettuna. Mikäli kyytläisiä on täydet seitsemän, tavaraa mahtuu 159 litraa. Mikäli kaikki istuimet kaataa, mahtuu Espaceen 1714–1818 litraa tarpeellista roudattavaa.Myöhemmin keväälläUuden Renault Espacen tilauskirjat aukenevat myöhemmin vielä tänä keväänä ja Suomeen autoja odotetaan syksyllä. Hinnoittelusta ei ole vielä kerrottavaa, mutta ainakin tehtaan mukaan kolmas penkkirivi on maksuton lisävaruste tilausvaiheessa. Teksti ja kuvat: Aake KinnunenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 28.3.2025 Klassikko Vuoden 1961 Geneven perintö: ainutkertainen ja alkuperäinen Jaguar E-Type 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4×4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 27.3.2025 Ajoneuvot Nissan luovii hankalien aikojen läpi – jo tänä vuonna Leafista tehdään crossover ja Micra muuttuu täyssähköiseksi Renault R5:n DNA:lla 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 29.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko auton ohjelmointi laillista? 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle