28.3.2023 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Renault Espace on tilava muttei enää tila-auto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uuden sukupolven Renault Espace pyrkii vastaamaan muuttuvien automarkkinoiden tarpeisiin. Tilaa tarvitaan, mutta tila-autoja ei haluta. Vuonna 1984 esitelty Renault Espace on ollut erityisesti eurooppalaisen tila-autoilun lipunkantaja. Kulmikas tilaihme rinnastui ranskalaisten kasarin lapsien mukaan hiukan aiemmin aloittaneeseen TGV-luotijunaan, molempien ollessa viistokeulaisia. Myös alkuperäisen Espacen muhkeat istuimet olisivat nykyisin ennemmin kotona TGV:ssä kuin autossa. Lähes 40 vuotta myöhemmin Renault esittelee jo kuudennen Espacen maailmalle. Automarkkinat ovat muuttuneet villisti pelkästään viime vuosien aikana. D-segmentin myynnistä yli puolet on jo erilaisia katumaastureita ja crossovereita, joten perinteisellä tila-autolla ei pitkälle pötkitä ostajia kosiskeltaessa. Tarvetta seitsemänpaikkaisille autoille kuitenkin on, sillä Renaultillakin on huomattu, että uusioperheiden lukumäärä Euroopassa kasvanut merkittävästi Espacen mallihistorian aikana. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mitoiksi puettuna Kasettiajoista on siirrytty CMF-CD-perusrakenteeseen sisarmalli Australin tavoin. Renault Austral onkin luonteva vertailukohta Espacelle, sillä uuden Espacen saa myös viisipaikkaisena, jolloin mallien suurin ero ovat takatilat. Myös ulkonäkö on ottanut mallia Australista ja autot ovatkin olleet kehityksessä yhtä aikaa. Maavaraa katumaasturoituneessa Espacessa on 180 mm, keula on painettu alas melko tavalliseksi konetilaksi ja sivuikkunoita on nyt tavalliset kolme tila-automaisen neljän sijaan. Toisaalta uuteen Espaceen on saatavissa yli neliömetrin kokoinen lasikatto, jonka toteutuksesta tehdas on selvästi ylpeä. Pituutta on 4 722 mm ja akseliväli on 2 738 mm. Leveyttä Espacella on 1 843 mm ja korkeutta 1 645 mm. Edeltäjäänsä verrattuna Espace on madaltunut 32 mm ja lyhentynyt 140 mm auton hakiessa uusia mittasuhteita. Uudet peilit säästävät muuten tasan gramman hiilidioksidipäästöjä. Uusien mttojen myötä myös painoa on pudotettu ja uutuus onkin kevein Espace kolmannen sukupolven jälkeen. Renault siteeraa mielellään pudotuslukemaa 215 kg, josta suurin osa tulee auton pienemmistä mitoista. Perusrakenteen muutoksista tulee 43 kilon säästö ja korista 38 kiloa. Myös voimalinjasta säästyy Renaultin mukaan 50 kilogrammaa. Dieseleiden sijaan ainoa vaihtoehto on E-tech-täyshybridi, joka on rakennettu 1,2-litraisen kolmisylinterisen bensaturbon ympärille. Järjestelmä voi toimia yhteensä 15 eri toimintamoodissa, mutta se näyttäytyy kuljettajalle lähinnä automaattivaihteisena autona. 2 kilowattitunnin hybridiakusta huolimatta järjestelmä on kevyempi, kun vertailukohtana on 2,0-litrainen turbodiesel täydellä AdBlue-tankilla. Laskennallisesti painoa säästyy myös pienemmästä polttonestesäiliöstä, mutta Renaultin mukaan 55 litran tankki riittää jopa 1 100 kilometrin toimintamatkaan. E-techin yhteisteho on 147 kilowattia (200 hv) ja Espacessa se riittää 0–100 km/h kiihdytykseen 8,8 sekunnissa. Yhdistetty WLTP-kulutus on 4,7 litraa per 100 km. 4Control-nelipyöräohjaus on saanut päivityskierroksen ja takapyörät kääntyvät nyt jopa 5° eri suuntaan etupyörien kanssa taajamavauhdeissa. Renaultin mukaan 4Controlilla varustettuna kääntöympyrä kutistuu 1,2 metrillä, asettaen Espacen samaan luokkaan Clion kanssa. Varustetasoja on kolme. Perustasona on Techno ja seuraavana päivitysaskeleena on Alpine-urheiluautobrändistä ammentava Esprit Alpine, jonka erottaa keulan ruutukuviosta. Malliston huipulla on Iconic. Sisältöä automatkaan Katumaasturikuorien alla Renault Espace on tyypillinen viisi- tai seitsemänpaikkainen nyky-Renault. Etuistuimilla lähin yhdyspiste on Austral, sillä ruudut (12,3-tuumainen mittaristo, 12-tuumainen kosketusnäyttö), hallintalaitteet ja Android-pohjaisen OpenR-tietoviihdejärjestelmän perusnäkymät ovat yhteisiä. Renault on pyrkinyt kehittämään sovellusvalikoimaa omilla lisätoiminnoilla, joista potentiaalisesti hauskimmalta pitkiä ajomatkoja ajatellen vaikutti yhteinen musavisa, jossa kyytiläiset vastaavat omilla puhelimillaan. Takaistuimilla tilaa on herraskaisesti ja istuinten säätömahdollisuudet on hyvä lisä. Niistä on myös iso apu, mikäli auto on varustettu kolmennella penkkirivillä. Muotoilujohtaja Agneta Dahlgren mainitsi, että erilaisia säilytyslokeroita on kasvatettu matkustajien sälätarpeita varten. Istuinpaikat kuusi ja seitsemän eivät sovellu enää keskikokoiselle aikuiselle ja niille liikkuminen vaatii kohtuullisen terveitä niveliä. Istuimille itsensä taivuteltuaan tilaa on kohtuullisesti, joskin pääntila suosii alle 170 cm pitkiä ja jalkatila on osin keskirivin armoilla. Tavaratilaa uudessa Renault Espacessa on 777 litraa viisipaikkaisena ja 677 litraa seitsemällä istuimella kolmosrivi kaadettuna. Mikäli kyytläisiä on täydet seitsemän, tavaraa mahtuu 159 litraa. Mikäli kaikki istuimet kaataa, mahtuu Espaceen 1714–1818 litraa tarpeellista roudattavaa. Myöhemmin keväällä Uuden Renault Espacen tilauskirjat aukenevat myöhemmin vielä tänä keväänä ja Suomeen autoja odotetaan syksyllä. Hinnoittelusta ei ole vielä kerrottavaa, mutta ainakin tehtaan mukaan kolmas penkkirivi on maksuton lisävaruste tilausvaiheessa. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt