22.7.2020 Ajoneuvot Kytkimetön vaihteisto, kolme moottoria ja vuosien kehitystyö: Renault E-Tech -hybridit pian markkinoilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renault E-Tech -hybridit ovat pian markkinoilla. Vuosia kehitetyn kahden erilaisen sähkömoottorin ja pelkistetyn polttomoottorin yhdistelmä debytoi perinteisenä hybridinä Cliossa ja ladattavana hybridinä Capturissa ja Meganessa. Automaailman hiilidioksidipäästöjen pudottamiseksi vaadituille tasoille autonvalmistajat ovat sähköistäneet tarjontaansa vauhdilla. Vuosien saatossa hybridiautojen saralla on nähty useita erilaisia voimalinjaratkaisuja kevythybrideistä ladattaviin malleihin, ja kategoriat jakautuvat usein vielä useaan erilaiseen toteutustapaan. Renault on kehittänyt ja patentoinut yhden hybridivaihtoehdon lisää.Renaultin uusi hybridijärjestelmä kantaa nimeä E-Tech, ja sitä on tarkoitus hyödyntää valmistajan Clio, Captur ja Megane -suosikkimalleissa. Uusien voimalinjojen kerrotaan tulevan myyntiin tämän kesän puolella. Captur ja Megane tulevat markkinoille latausvoimalinjoilla, Clio puolestaan perinteisenä hybridinä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKolmesta moottorista 15 ajotilaaJärjestelmä koostuu polttomoottorista ja kahdesta erilaisesta sähkömoottorista, sekä kytkimettömästä vaihteistosta joka yksin sisältää yli 150 patenttia. Edes Renaultin kumppani Nissan ei tule käyttämään tekniikkaa verrattavissa malleissaan. Kolmesta moottorista saadaan 15 erilaista ajotilakombinaatiota.Polttomoottorina toimii 1,6-litrainen, nelisylinterinen alun perin Nissanin kehittämä bensiinimoottori. Moottorissa ei ole turboahdinta tai suorasuihkutusta, joten sen valmistaminen on varsin edullista. Renault ei käytä moottoria muualla mallistossaan.Tehokkaamman, täysin sähköisen ajon mahdollistavan sähkömoottorin lisäksi voimalinjaan kuuluu kevythybridijärjestelmistä tuttu käynnistingeneraattori. Kaikki moottorit on sijoitettu auton etuosaan ja akku löytyy takaa.Bensiinimoottori tuottaa 67 kilowatin (90 hevosvoiman) tehon. Suuremman sähkömoottorin huipputeho perinteisissä hybrideissä on 36 kW (48 hv) ja latausmalleissa 49 kW (66 hv). Käynnistingeneraattorin vastaavat lukemat ovat 15 kW (20 hv) ja 25 kW (34 hv).Kytkimettömät E-Tech -autot käynnistyvät aina täysin sähköisessä ajotilassa. Ohjausyksikkö valitsee tilanteeseen parhaan vaihdevälityksen ja sähkömoottorit auttavat vaihteiden pehmeissä vaihdoissa. Peruutusvaihteen kerrotaan olevan täysin sähköinen.Yksinkertainen polttomoottori laskee hintaaVaihteiston tekniikan monimutkaisuudesta huolimatta Renaultin mukaan E-Tech on yksi edullisimmista ja kompakteimmista hybridiratkaisuista markkinoilla, etenkin lataushybridien valikoimassa. Edullisuus on saavutettu muun muassa pitämällä kehitystyö alihankkijoiden sijaan itsellä ja käyttämällä edullista polttomoottoria.Renaultin odotetaan valmistavan E-Tech -järjestelmän ympärille kokonaisen malliston erilaisilla vaihteistoilla ja moottoreilla. Lisäksi järjestelmän uskotaan esiintyvän tulevaisuudessa myös Renaultin tytäryhtiön Dacian tuotteissa.Lähteet: Automotive News Europe, Renault Kuvituskuvat: Renault Lue lisää: Uudistuva Renault Megane: kohokohtana ladattava hybridiversio Koeajo: Renault Captur on nyt tyylikkäämpi ja tilavampi Uusi Renault Clio ennakkomyynnissä – syysmuoti alkaen 16990 euroa Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Autokauppa Rahahuolet pohdituttavat autokaupoilla – ”Patoutunut kysyntä voi purkautua yllättävän nopeasti” 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot - toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa