22.7.2020

Kytkimetön vaihteisto, kolme moottoria ja vuosien kehitystyö: Renault E-Tech -hybridit pian markkinoilla

Renault keskittää tuotekehityksen vain tärkeimpiin malleihin

Renault E-Tech -hybridit ovat pian markkinoilla. Vuosia kehitetyn kahden erilaisen sähkömoottorin ja pelkistetyn polttomoottorin yhdistelmä debytoi perinteisenä hybridinä Cliossa ja ladattavana hybridinä Capturissa ja Meganessa.

Automaailman hiilidioksidipäästöjen pudottamiseksi vaadituille tasoille autonvalmistajat ovat sähköistäneet tarjontaansa vauhdilla. Vuosien saatossa hybridiautojen saralla on nähty useita erilaisia voimalinjaratkaisuja kevythybrideistä ladattaviin malleihin, ja kategoriat jakautuvat usein vielä useaan erilaiseen toteutustapaan. Renault on kehittänyt ja patentoinut yhden hybridivaihtoehdon lisää.

Renaultin uusi hybridijärjestelmä kantaa nimeä E-Tech, ja sitä on tarkoitus hyödyntää valmistajan Clio, Captur ja Megane -suosikkimalleissa. Uusien voimalinjojen kerrotaan tulevan myyntiin tämän kesän puolella. Captur ja Megane tulevat markkinoille latausvoimalinjoilla, Clio puolestaan perinteisenä hybridinä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kolmesta moottorista 15 ajotilaa

Järjestelmä koostuu polttomoottorista ja kahdesta erilaisesta sähkömoottorista, sekä kytkimettömästä vaihteistosta joka yksin sisältää yli 150 patenttia. Edes Renaultin kumppani Nissan ei tule käyttämään tekniikkaa verrattavissa malleissaan. Kolmesta moottorista saadaan 15 erilaista ajotilakombinaatiota.

E-Tech

Polttomoottorina toimii 1,6-litrainen, nelisylinterinen alun perin Nissanin kehittämä bensiinimoottori. Moottorissa ei ole turboahdinta tai suorasuihkutusta, joten sen valmistaminen on varsin edullista. Renault ei käytä moottoria muualla mallistossaan.

Tehokkaamman, täysin sähköisen ajon mahdollistavan sähkömoottorin lisäksi voimalinjaan kuuluu kevythybridijärjestelmistä tuttu käynnistingeneraattori. Kaikki moottorit on sijoitettu auton etuosaan ja akku löytyy takaa.

Bensiinimoottori tuottaa 67 kilowatin (90 hevosvoiman) tehon. Suuremman sähkömoottorin huipputeho perinteisissä hybrideissä on 36 kW (48 hv) ja latausmalleissa 49 kW (66 hv). Käynnistingeneraattorin vastaavat lukemat ovat 15 kW (20 hv) ja 25 kW (34 hv).

E-Tech

Kytkimettömät E-Tech -autot käynnistyvät aina täysin sähköisessä ajotilassa. Ohjausyksikkö valitsee tilanteeseen parhaan vaihdevälityksen ja sähkömoottorit auttavat vaihteiden pehmeissä vaihdoissa. Peruutusvaihteen kerrotaan olevan täysin sähköinen.

Yksinkertainen polttomoottori laskee hintaa

Vaihteiston tekniikan monimutkaisuudesta huolimatta Renaultin mukaan E-Tech on yksi edullisimmista ja kompakteimmista hybridiratkaisuista markkinoilla, etenkin lataushybridien valikoimassa. Edullisuus on saavutettu muun muassa pitämällä kehitystyö alihankkijoiden sijaan itsellä ja käyttämällä edullista polttomoottoria.

Renaultin odotetaan valmistavan E-Tech -järjestelmän ympärille kokonaisen malliston erilaisilla vaihteistoilla ja moottoreilla. Lisäksi järjestelmän uskotaan esiintyvän tulevaisuudessa myös Renaultin tytäryhtiön Dacian tuotteissa.

Lähteet: Automotive News Europe, Renault Kuvituskuvat: Renault

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat