22.7.2020 Ajoneuvot Kytkimetön vaihteisto, kolme moottoria ja vuosien kehitystyö: Renault E-Tech -hybridit pian markkinoilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renault E-Tech -hybridit ovat pian markkinoilla. Vuosia kehitetyn kahden erilaisen sähkömoottorin ja pelkistetyn polttomoottorin yhdistelmä debytoi perinteisenä hybridinä Cliossa ja ladattavana hybridinä Capturissa ja Meganessa. Automaailman hiilidioksidipäästöjen pudottamiseksi vaadituille tasoille autonvalmistajat ovat sähköistäneet tarjontaansa vauhdilla. Vuosien saatossa hybridiautojen saralla on nähty useita erilaisia voimalinjaratkaisuja kevythybrideistä ladattaviin malleihin, ja kategoriat jakautuvat usein vielä useaan erilaiseen toteutustapaan. Renault on kehittänyt ja patentoinut yhden hybridivaihtoehdon lisää.Renaultin uusi hybridijärjestelmä kantaa nimeä E-Tech, ja sitä on tarkoitus hyödyntää valmistajan Clio, Captur ja Megane -suosikkimalleissa. Uusien voimalinjojen kerrotaan tulevan myyntiin tämän kesän puolella. Captur ja Megane tulevat markkinoille latausvoimalinjoilla, Clio puolestaan perinteisenä hybridinä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKolmesta moottorista 15 ajotilaaJärjestelmä koostuu polttomoottorista ja kahdesta erilaisesta sähkömoottorista, sekä kytkimettömästä vaihteistosta joka yksin sisältää yli 150 patenttia. Edes Renaultin kumppani Nissan ei tule käyttämään tekniikkaa verrattavissa malleissaan. Kolmesta moottorista saadaan 15 erilaista ajotilakombinaatiota.Polttomoottorina toimii 1,6-litrainen, nelisylinterinen alun perin Nissanin kehittämä bensiinimoottori. Moottorissa ei ole turboahdinta tai suorasuihkutusta, joten sen valmistaminen on varsin edullista. Renault ei käytä moottoria muualla mallistossaan.Tehokkaamman, täysin sähköisen ajon mahdollistavan sähkömoottorin lisäksi voimalinjaan kuuluu kevythybridijärjestelmistä tuttu käynnistingeneraattori. Kaikki moottorit on sijoitettu auton etuosaan ja akku löytyy takaa.Bensiinimoottori tuottaa 67 kilowatin (90 hevosvoiman) tehon. Suuremman sähkömoottorin huipputeho perinteisissä hybrideissä on 36 kW (48 hv) ja latausmalleissa 49 kW (66 hv). Käynnistingeneraattorin vastaavat lukemat ovat 15 kW (20 hv) ja 25 kW (34 hv).Kytkimettömät E-Tech -autot käynnistyvät aina täysin sähköisessä ajotilassa. Ohjausyksikkö valitsee tilanteeseen parhaan vaihdevälityksen ja sähkömoottorit auttavat vaihteiden pehmeissä vaihdoissa. Peruutusvaihteen kerrotaan olevan täysin sähköinen.Yksinkertainen polttomoottori laskee hintaaVaihteiston tekniikan monimutkaisuudesta huolimatta Renaultin mukaan E-Tech on yksi edullisimmista ja kompakteimmista hybridiratkaisuista markkinoilla, etenkin lataushybridien valikoimassa. Edullisuus on saavutettu muun muassa pitämällä kehitystyö alihankkijoiden sijaan itsellä ja käyttämällä edullista polttomoottoria.Renaultin odotetaan valmistavan E-Tech -järjestelmän ympärille kokonaisen malliston erilaisilla vaihteistoilla ja moottoreilla. Lisäksi järjestelmän uskotaan esiintyvän tulevaisuudessa myös Renaultin tytäryhtiön Dacian tuotteissa.Lähteet: Automotive News Europe, Renault Kuvituskuvat: Renault Lue lisää: Uudistuva Renault Megane: kohokohtana ladattava hybridiversio Koeajo: Renault Captur on nyt tyylikkäämpi ja tilavampi Uusi Renault Clio ennakkomyynnissä – syysmuoti alkaen 16990 euroa Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 6.7.2025 Ajoneuvot Matka jatkuu Tyrrhenanmeren rannikkoa pitkin etelään… tervetuloa Ferrari Amalfi 6.7.2025 Uutinen Pikkuautot pulassa Euroopassa kiristyvien säädösten kanssa – avuksi Japani-tyyliset kääpiöautot? 5.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi jatkaa laajentumistaan Euroopassa herättämällä eloon Grandiksen – loppu onkin helposti arvattavissa 5.7.2025 Ajoneuvot Autojätit varoittavat: EU-sääntely ajaa teollisuutta kriisiin 4.7.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 3.7.2025 julkaisemaan verkkojuttuun 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 6.7.2025 Koeajo Koeajo: DS N°8 – epämukavinta autossa on mallinimen kirjoittaminen 7.7.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: kuljetuskoneyhteensopiva Mercedes-Benz Unimog -matkailuauto tekee jopa useimmat sveitsiläiset karavaanarit kateelliseksi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 4.7.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 3.7.2025 julkaisemaan verkkojuttuun 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 4.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mercedes-Benz CLA – Vantaalta Kuusamoon lataamatta 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen