2.6.2021

Ladattava vetypakettiauto sarjatuotantoon – Peugeot e-Expert Hydrogen

Peugeot e-Expert

Leijonamerkki tuo vetykäyttöisen polttokennopakettiauton sarjatuotantoon. Peugeot e-Expert Hydrogen on ladattavissa myös sähköverkosta lataushybridin tapaan.

Peugeot jatkaa päästöjen vähentämistä usealla eri teknologialla. Peugeot e-Expert Hydrogen tarjoaa kompaktien hyötyajoneuvojen luokkaan vedystä voimaa saavan sähköauton, jota voi myös sähköverkosta ladata. Se tulee olemassa olevien polttomoottori- ja sähköautojen rinnalle jo vuodesta 2021 alkaen – eikä siis suinkaan suoraan korvaamaan kumpaakaan.

Peugeot e-Expert

Tätä uutta mallia ei pidä sekoittaa, sillä Peugeot e-Expert on jo Suomessakin myynnissä oleva täyssähköinen, pistokkeesta ladattava, pakettiauto. Perään lisätty Hydrogen tarkoittaa polttoaineena toimivaa vetyä ja autosta käytetään Suomessa näillä näkymin myös mallinimeä Peugeot e-Expert polttokenno, joka vastaavasti viittaa sähköenergiaa vedystä muuntavaan järjestelmään.

Sähköinen polttokennoauto tukee Peugeotin pakettiautomalliston sähköisten vaihtoehtojen nopeaa laajentumista. Täyssähköinen e-Expert esiteltiin vuonna 2020 ja palkittiin International Van of the Year -arvonimellä vuoden 2021 alussa. Kyse oli jo kuudennesta Peugeotista, joka valittiiin Vuoden Hyötyajoneuvoksi vuoden 1992 jälkeen.

Peugeot e-Expert

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Peugeot e-Expert Hydrogen

Uusi Peugeot e-Expert Hydrogen polttokennoauto on uusin esimerkki yrityksen "Extended power of choice" –strategiasta, minkä ansiosta jokainen asiakas voi valita mieleisensä, omiin tarpeisiinsa parhaiten soveltuvan käyttövoimavaihtoehdon. Muutaman muun autonvalmistajan tavoin myös Peugeot tuntuu luottavan vedyn tulevaisuuteen tietyissä olosuhteissa yhtenä vaihtoehtona muiden joukossa – kukaan ei tunnu uskovan sen valtaavan markkinoita kokonaan.

Erityisen mielenkiintoisen tästä Peugeotin vetypakusta tekee mahdollisuus ladata sitä myös sähköverkosta. Peugeot e-Expert polttokennoauto pohjautuu Stellantiksen kehittämälle ladattavan polttokennoauton perusrakenteelle (mid-power plug-in hydrogen fuel cell electric system).

Peugeot e-Expert

Järjestelmässä on vedystä ajoon tarvittavaa sähköä tuottavan polttokennon lisäksi 10,5 kilowattitunnin akusto, jota voidaan ladata vedystä tuotettavan sähkön lisäksi myös sähköverkosta. Akustolla saavutettava toimintamatka ilman vedyn tukea on korkeintaan 50 kilometriä. Tuo akusto tarjoaa energian autoa liikuttavalle sähkömoottorille, jonka teho on 100 kilowattia (136hv).

Sen sijaan vetykäyttö mahdollistaa kolmen minuutin tankkauksen aikana alustavien tietojen perusteella yli 400 kilometriä WLTP-mittaustavan mukaista toimintamatkaa. Tämä toki vaatii vetytankkausaseman löytämistä – sellaista ei Suomessa vielä ole.

Peugeot e-Expert

Saataville tulee kaksi eri pituutta (M ja XL), joiden käytettävyys vastaa diesel- ja sähköversioita. Kuormaustilaa on pidemmässä jopa 6,1 kuutiometriä ja sekä hyöty- että vetokuormaa jopa tonnin verran
2 pituutta (M ja XL), joilla on samat kuormausominaisuudet kuin vastaavilla diesel- ja sähköversioilla

Tämä saattaa tarjota ratkaisun pidempien matkojen päästöttömään kulkemiseen joillakin sopivilla tankkausasemia tarjoavilla alueilla. Suurimmassa osassa maailmaa tuote on käytännössä käyttökelvoton. Peugeot e-Expert polttokennoauto tulee ensin tarjolle ammattiasiakkaille Ranskassa ja Saksassa vuoden 2021 lopulla.

Auto valmistetaan Ranskassa Valenciennes’n tehtailla, josta se siirtyy Saksan Rüsselsheimissa sijaitsevaan Stellantisin vetyteknologiaan erikoistuneeseen yksikköön. Kahdella tehtaalla valmistettava pakettiauto on jo yhteistyökuvioissa tuttu käsite esimerkiksi Toyota Proace 4x4 -mallin osalta.

Kuvat ja lähde: Peugeot

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat