2.6.2021 Ajoneuvot Ladattava vetypakettiauto sarjatuotantoon – Peugeot e-Expert Hydrogen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Leijonamerkki tuo vetykäyttöisen polttokennopakettiauton sarjatuotantoon. Peugeot e-Expert Hydrogen on ladattavissa myös sähköverkosta lataushybridin tapaan. Peugeot jatkaa päästöjen vähentämistä usealla eri teknologialla. Peugeot e-Expert Hydrogen tarjoaa kompaktien hyötyajoneuvojen luokkaan vedystä voimaa saavan sähköauton, jota voi myös sähköverkosta ladata. Se tulee olemassa olevien polttomoottori- ja sähköautojen rinnalle jo vuodesta 2021 alkaen – eikä siis suinkaan suoraan korvaamaan kumpaakaan.Tätä uutta mallia ei pidä sekoittaa, sillä Peugeot e-Expert on jo Suomessakin myynnissä oleva täyssähköinen, pistokkeesta ladattava, pakettiauto. Perään lisätty Hydrogen tarkoittaa polttoaineena toimivaa vetyä ja autosta käytetään Suomessa näillä näkymin myös mallinimeä Peugeot e-Expert polttokenno, joka vastaavasti viittaa sähköenergiaa vedystä muuntavaan järjestelmään.Sähköinen polttokennoauto tukee Peugeotin pakettiautomalliston sähköisten vaihtoehtojen nopeaa laajentumista. Täyssähköinen e-Expert esiteltiin vuonna 2020 ja palkittiin International Van of the Year -arvonimellä vuoden 2021 alussa. Kyse oli jo kuudennesta Peugeotista, joka valittiiin Vuoden Hyötyajoneuvoksi vuoden 1992 jälkeen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPeugeot e-Expert HydrogenUusi Peugeot e-Expert Hydrogen polttokennoauto on uusin esimerkki yrityksen "Extended power of choice" –strategiasta, minkä ansiosta jokainen asiakas voi valita mieleisensä, omiin tarpeisiinsa parhaiten soveltuvan käyttövoimavaihtoehdon. Muutaman muun autonvalmistajan tavoin myös Peugeot tuntuu luottavan vedyn tulevaisuuteen tietyissä olosuhteissa yhtenä vaihtoehtona muiden joukossa – kukaan ei tunnu uskovan sen valtaavan markkinoita kokonaan.Erityisen mielenkiintoisen tästä Peugeotin vetypakusta tekee mahdollisuus ladata sitä myös sähköverkosta. Peugeot e-Expert polttokennoauto pohjautuu Stellantiksen kehittämälle ladattavan polttokennoauton perusrakenteelle (mid-power plug-in hydrogen fuel cell electric system).Järjestelmässä on vedystä ajoon tarvittavaa sähköä tuottavan polttokennon lisäksi 10,5 kilowattitunnin akusto, jota voidaan ladata vedystä tuotettavan sähkön lisäksi myös sähköverkosta. Akustolla saavutettava toimintamatka ilman vedyn tukea on korkeintaan 50 kilometriä. Tuo akusto tarjoaa energian autoa liikuttavalle sähkömoottorille, jonka teho on 100 kilowattia (136hv).Sen sijaan vetykäyttö mahdollistaa kolmen minuutin tankkauksen aikana alustavien tietojen perusteella yli 400 kilometriä WLTP-mittaustavan mukaista toimintamatkaa. Tämä toki vaatii vetytankkausaseman löytämistä – sellaista ei Suomessa vielä ole.Saataville tulee kaksi eri pituutta (M ja XL), joiden käytettävyys vastaa diesel- ja sähköversioita. Kuormaustilaa on pidemmässä jopa 6,1 kuutiometriä ja sekä hyöty- että vetokuormaa jopa tonnin verran 2 pituutta (M ja XL), joilla on samat kuormausominaisuudet kuin vastaavilla diesel- ja sähköversioillaTämä saattaa tarjota ratkaisun pidempien matkojen päästöttömään kulkemiseen joillakin sopivilla tankkausasemia tarjoavilla alueilla. Suurimmassa osassa maailmaa tuote on käytännössä käyttökelvoton. Peugeot e-Expert polttokennoauto tulee ensin tarjolle ammattiasiakkaille Ranskassa ja Saksassa vuoden 2021 lopulla.Auto valmistetaan Ranskassa Valenciennes’n tehtailla, josta se siirtyy Saksan Rüsselsheimissa sijaitsevaan Stellantisin vetyteknologiaan erikoistuneeseen yksikköön. Kahdella tehtaalla valmistettava pakettiauto on jo yhteistyökuvioissa tuttu käsite esimerkiksi Toyota Proace 4x4 -mallin osalta.Kuvat ja lähde: Peugeot Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Autokauppa Rahahuolet pohdituttavat autokaupoilla – ”Patoutunut kysyntä voi purkautua yllättävän nopeasti” 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa