7.9.2022 Liikenne Dieselvero syytä kuopata -lakialoitteelle kannatusvyöry, etenee eduskuntaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä ”Käyttövoimaveron perusajatuksen pohja on murentunut ja sen vuoksi käyttövoimaverosta on luovuttava sekä samalla varmistettava dieselin hinnan säilyminen kilpailukykyisenä suhteessa bensiiniin”, vaaditaan kansalaisaloitteessa. Dieselautoilijoiden kukkaroa kurittava käyttövoimavero on tullut tiensä päähän! Tätä mieltä ovat kansalaisaloitteen puuhatahot, jotka ovat saaneet kerätyksi aloitteelle tarvittavat 50 000 allekirjoittajaa, joten se etenee eduskunnan käsiteltäväksi. Aloitteen idea kiteytettynä: käyttövoimaveron perusajatuksen pohja on murentunut ja sen vuoksi käyttövoimaverosta on luovuttava. Käyttövoimavero siis saisi mennä, koska dieselin litrahinta on noussut bensiinin tasolle ja jopa yli. Aloitteessa ehdotetaan lakivalmistelua dieselin käyttövoimaveron – kansanomaisemmin dieselveron – poistamiseksi sekä aiemman dieselin verotuen muokkaamiseksi nykypäivän tilanteeseen paremmin soveltuvaksi biopolttoaineiden jakeluvelvoitetueksi. Aloitteen mukaan jakeluvelvoitetuki tulee määrittää samansuuruiseksi kuin on nykyinen dieselin verotuki. ”Jakeluvelvoitetukea tulee tarkistaa ja korottaa jatkossa biopolttoaineiden jakeluvelvoitteen kohoamisen hintavaikutuksen mukaisesti. Jakeluvelvoitetuen tarkistamisella varmistetaan, ettei dieselin hinta kohoa jakeluvelvoitteen prosentuaalisen määrän kasvaessa bensiinin hintaa korkeammaksi”, aloitteessa perustellaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Miksi diesel maksaa? Dieselin hinnan nousun taustalla on osaltaan öljyn maailmanmarkkinahintojen nousu, mutta kehitykseen on merkittävästi vaikuttanut myös dieselin valmisteverojen bensiiniin verrattuna suuremmat korotukset ja erityisesti dieselpolttoaineisiin kohdistuvan biojakeluvelvoitteen hintoja nostava vaikutus, aloitteessa todetaan. Aloitteessa todetaan toki koko veron syntysyyt eli halu tukea hyötyliikennettä ja vientiteollisuutta dieselin verotuella. Aloite tuo esiin, että käyttövoimavero on luotu tämän rinnalle tasaamaan dieselkäyttöisillä autoilla yksityisautoilun verotuesta saamaa hyötyä suhteessa bensiinikäyttöisillä autoilla yksityisautoiluun. Dieselautoille aito tarve Dieselautojen käyttö ei tietenkään ole itseisarvo, vaan kansalaisten omaehtoinen valinta omien liikkumistarpeiden ratkaisuksi. Kuten aloitekin tuo esiin, on dieselautojen energiatehokkuus monelle työssäkäynnin kannattavuuden ehto. ”Bensiiniautoja pienikulutuksisemmat dieselautot helpottavat myös monen vähävaraisen liikkumista liikkumisen tarpeesta riippumatta. Diesel on maassamme tavarankuljetuksen kulmakivi ja korkeat dieselillä käyvien ajoneuvojen käyttökustannukset vaikuttavat kuljetuskustannuksien noustessa myös hyödykkeiden hintoihin ja palveluiden kustannuksiin heikentäen kansalaisten ostovoimaa ja yritysten kilpailukykyä.” Päästötavoitteiden ehdoilla Suomen tavoitteena on vähintään puolittaa kotimaan liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä verrattuna vuoden 2005 tasoon, Se tarkoittaa siirtymää autokannassa pois fossiilisista polttoaineista eli polttomoottoriautoista täyssähköisiin autoihin. Lakialoitteen tekijät ottavat kantaa myös päästöihin: ”Maamme tarvitsee dieselkäyttöisiä ajoneuvoja myös liikenteen päästöjen vähentämiseen. Dieselautoissa voidaan käyttää biopohjaisia polttoaineita rajattomasti, bensiiniautoissa teknisen rajan tullessa yleensä vastaan jo 10 % kohdalla. Dieselauto on myös energiatehokas ja hiilidioksidipäästöiltään samankokoista bensiiniautoa vähäpäästöisempi.” Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Dieselautoilijat kantavat kortensa verokekoon Aloitteen saama kannatus ei ole yllätys kahdesta syystä: Suomessa on yhä paljon dieselautoilijoita ja dieselautoilla ajavat kantavat jo nyt varsin raskasta verotaakkaa harteillaan. Moottori kertoi jo aiemmin uutisessaan, aiheesta otsikolla Uusilla dieselhenkilöautoilla ajavat kantavat raskaimman autoverotaakan. Verohallinnon tilastoista paljastui, että uusissa dieselhenkilöautoissa on suurin keskimääräinen autovero: vuonna 2021 autoveroa määrättiin henkilöautoista eniten uusista diesel- tai ajon aikana latautuvista dieselhybridi-henkilöautoista. Keskimääräinen autovero oli 7 058 euroa. Autovero lasketaan ajoneuvon verotusarvosta, joka perustuu ajoneuvon myyntihintaan Suomen markkinoilla. Veroprosentti määräytyy henkilö- ja pakettiautoilla auton valmistajan ilmoittaman hiilidioksidipäästön mukaan ja moottoripyörillä iskutilavuuden mukaan. Mitä enemmän ajoneuvo tuottaa hiilidioksidipäästöjä, sitä korkeampi autovero uudelle ajoneuvolle määrätään. Haluatko kuulla lisää aiheesta? Autoliiton julkaisemassa Luulot pois autoilusta -podcastsarjassa käsitellään autoilua ja liikennettä eri näkökulmista. Podcastin juontaa Elina Koivumäki, joka käsittelee kutakin aihetta kahden asiantuntijavieraan kanssa. Podcastissa on ollut aiheena myös autoilun verotukseen liittyen liikenteen käyttövoimat ja niiden tulevaisuus. Löydät kaikki jaksot helpoimmin Autoliiton sivuilta tai suoraan Spotifystä. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: Kansalaisaloite.fi a:1:{i:0;s:6:"113605";} Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Liikennepolitiikka Näin taksien ryvettynyt maine palautuisi – eikä toimia ole ihan vähän! 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 7.4.2024 Uutinen Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä 3.4.2024 Uutinen Arvottavan Yamaha MT-07:n uusi omistaja selvillä – onni potkaisi Mattia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?