Kesä kaasulla tankkaus

Liikenne Uutinen 28.6.2021

Kaikki (tai ainakin lähes) mitä olet halunnut tietää kaasuautoista

Asiantuntijavoimin laadittu tuore opas vastaa lukuisiin kaasuautoiluun liittyviin kysymyksiin ajamisesta päästöihin ja tankkausverkostosta kaasumuunnoksen tekemiseen.

Kaasuautoilu kiinnostaa monia suomalaisia, vaikkeivat kaasuautot olekaan viime aikoina olleet aivan ytimessä keskustelussa vaihtoehtoisista käyttövoimista. Kaasuautot ovat jääneet hieman jalkoihin lataushybridien ja sähköautojen vallatessa alaa julkisuudessa.

Taustalla on toki sekin, että kaasuautot ovat viime vuosina jääneet sivurooliin henkilöautovalmistajien tuotekehitysohjelmissa, todetaan tuoreessa asiantuntijavoimin laaditussa oppaassa. Autonvalmistajien näkökulmasta kunnianhimoiset EU-tasoiset hiilidioksidipäästöjen vähennykset ovat tehokkaammin saavutettavissa automallistojen sähkö- ja lataushybridiratkaisujen avulla.

Kysymyksiä kaasuautoista -oppaan julkaisijana on Suomen Autoteknillinen Liitto ry. Opas on ilmainen ja sen voi ladata täältä.

Liikenteessä liki 13 000 kaasuautoa

Vaikkei uusia kaasuautomalleja ole tulossa runsain mitoin, on Suomessa vankkaa kaasuautoilijoiden kannattajakunta. Suomen Autoteknillisen Liiton oppaan julkaisuhetkellä liikennekäytössä oli reilusti yli 12 000 kaasukäyttöistä henkilöautoa.

Seat Arona kesä kaasulla

Traficomin tilastojen mukaan maaliskuun lopussa 2021 Suomen teillä liikkui tarkalleen 12 921 kaasuhenkilöautoa, joiden osuus liikennekäytöstä olevasta autokannasta on siis 0,5 prosenttia.

Kansallisena päästötavoitteena on kasvattaa tätä osuutta, sillä Energia- ja ilmastostrategian mukaan, Suomessa pitäisi olla vähintään 250 000 sähkökäyttöistä autoa ja vähintään 50 000 kaasukäyttöistä autoa vuonna 2030. Hallitus puolestaan sopi kevään puoliväliriihessä vähäpäästöisten työsuhdeautojen – myös kaasuautojen – verotusarvojen alentamisesta. Lisäksi vähäpäästöisten työsuhdeautojen verotusarvoa alennetaan 85 eurolla kuukaudessa vuosille 2022–2025.

Iso tukku kysymyksiä – ja vastauksia

Kysymyksiä kaasuautoista -oppaassa on annettu järkevä lukuohje: ”Oppaan aiheet jakavat mielipiteitä ja internetistä jokainen voi löytää omia mielipiteitään tukevia faktoja ja väitteitä ajatuksiensa tueksi. Vaikka vastauksissa on pyritty lähestymään asiaa selvittämällä faktoja yleisellä tasolla, niin yksittäisissä tapauksissa on luonnollisesti mahdollista löytää eroja siitä, kuinka yksityiskohtaisesti asioita arvioidaan ja mitä kukakin haluaa painottaa.”

Niin tai näin, oppaan avulla saa vastauksen moniin mieltä askarruttaviin kaasuautoiluun liittyviin kysymyksiin, joita ovat esimerkiksi seuraavat:

  • Minkä takia kaasuautoja ei suosita enempää eivätkä autotehtaat enää juurikaan panosta kaasuhenkilöautoihin – vain sähköautoihin?
  • Kuinka paljon uusia kaasuhenkilöautoja on rekisteröity Suomessa 2010–2020?
  • Onko kaasuautoilla tulevaisuutta kaasun suoralla polttamisella auton moottorissa vai ennemminkin esimerkiksi polttokennon avulla auton sähkömoottorissa?
  • Millainen polttomoottoriauto on järkevää muuntaa kaasukäyttöiseksi?
  • Miksi uusimmissa kaasuautoissa on niin pienet bensiinisäiliöt?
  • Saako kaasuautolla ajaa tunneliin / parkkihalliin?
  • Miten kaasuauton tankkaaminen eroaa nestemäisellä polttoaineella kulkevasta autosta?
  • Koska maa- ja biokaasun jakeluverkosta saadaan kattava?
  • Liittyykö kaasun ja muiden vaihtoehtoisten polttoaineiden vertailukelpoisiin hintailmoituksiin viranomaismääräyksiä?
  • Millaiset ovat erilaiset kaasujen ja kaasumyyntipisteiden merkinnät?

Miksi valita kaasuauto?

Kaasuautoilijat ry on kaasuautoilijoiden ja kaasun liikennekäytöstä kiinnostuneiden yhdistys, joka hankkii ja jakaa kaasuautoihin ja kaasuautoiluun liittyvää tietoa ja käyttökokemuksia. Yhdistyksen itsensä kertomana tavoitteena on ”kaasua, erityisesti biokaasua, ja kaasuautoilua koskevan tiedon lisääntymisen myötä saada kaasuautot ja biokaasun käyttö tunnustettua tärkeäksi osatekijäksi liikenteen päästöjen vähentämispyrkimyksissä.”

Ja kuten arvata saattaa, luettelee yhdistys useita kaasuautoilun etuja. Maakaasun käyttö polttoaineena vähentää auton hiilidioksidipäästöjä noin 25 % bensiiniin verrattuna, ja biokaasua käytettäessä vähennys on noin 85 %, kerrotaan yhdistyksen nettisivuilla.

Yhdistys tuo myös esiin sen, että hieman tuontimaakaasua tyyriimmällä biokaasulla ajaminenkin on 30–40 % edullisempaa kuin bensiinillä ajaminen. Liikennekaasun tuoreet hinnat voi tarkastaa esimerkiksi Gasumin nettisivuilta, joilla kerrotaan myös Suomessa tarjolla olevista kaasuautomalleista.

Liikennepolttoaineena käytettävää biokaasua valmistetaan mädättämällä biokaasureaktoreissa biomassaa, pääasiassa yhdyskuntien, maatalouden ja teollisuuden jätettä. Biokaasun valmistukseen ei käytetä mitään ruoaksi kelpaavaa tai ruoan tuotantoa korvaavaa.

Kaasuhenkilöauton toimintamatka yhdellä kaasutankkauksella on tyypillisesti 300–500 kilometriä – ja kun kaasu ehtyy tankista, jatkuu matka nikotteluitta bensiinin voimin. Kaasuautojen bensiinitankki tosin on usein varsin pieni.

Kaasun tankkaus käy varsin vaivattomasti ja vie vain muutaman minuutin.

Jaa artikkeli