4.4.2022 Liikenne Liikenneministeri: Sähkön riittävyys ei rajoita sähköautojen yleistymistä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikenteen sähköistyminen etenee ennakoituakin rivakammin, mutta kuinka käy dieselriippuvaisen kuljetusalan polttoaineiden hintojen nousupaineissa? Liikenteen käyttövoimamurros tarkoittaa valtiovallan hellimää tavoitetta, jonka mukaisesti suomalainen tieliikenne sähköistyy mahdollisimman nopeasti. Liikenteen sähköistyminen on viime vuosina edennyt ennakoitua nopeammin. Viime vuonna täyssähköautojen ja ladattavien hybridien osuus kaikista ensirekisteröidyistä henkilöautoista nousi yli 30 prosentin. Työsuhdeautoiksi hankituista uusista autoista täyssähköautoja ja ladattavia hybridejä oli lähes 70 prosenttia. Paljonko lataussähköä tarvitaan? Kansallisena tavoitteena on, että Suomen teillä liikkuu 700 000 sähköautoa ja noin 6 600 raskaan kaluston ajoneuvoa vuonna 2030. Ne kuluttaisivat sähköä noin kolme terawattituntia vuodessa, mikä vastaisi noin kolmen prosentin lisäystä sähkön kulutuksessa vuodessa. Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd) huojentaa epäileväisten mieliä lataussähkön riittävyyden suhteen. – Sähkön käyttö liikenteessä vähentää sekä kasvihuonekaasupäästöjä että energiankulutusta. Sähkön riittävyys ei rajoita Suomessa sähköautojen yleistymistä. Tarvitsemme älykkään latausjärjestelmän, joka tasaa kulutushuippuja, Harakka painottaa. Moottorin aiemmin haastattelema VTT:n sähköisten voimalinjojen tutkimustiimin päällikkö Marko Pakkinen kertoi uskovansa liikenteen sähköistymisen etenemiseen – ja sähkön riittävyyteen. Paakkinen vertasi kasvavan sähköautokannan lataustarpeiden tuomaa kulutushaastetta Moottorin uutisessa seuraavasti: ”Energian puolesta maan koko autokannan voisi sähköistää vaikka huomiseksi. Se ei tarkoittaisi sen kummempaa kuin esimerkiksi paluuta Suomen sähkönkulutuksen huippuvuoteen 2007, josta sähköverkkomme selvisi mainiosti.” Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Venäjän hyökkäys nopeutti tarpeita Liikenne- ja viestintäministeriö järjestämässä pyöreän pöydän energiamurrosta koskevassa keskustelutilaisuudessa esiintynyt ministeri Harakka arvioi Ukrainan sodan vaikutuksia. – Venäjän hyökkäys nopeuttaa entisestään tarvettamme päästä eroon fossiilisista polttoaineista, Harkka linjasi ja toi esiin ministeriryhmän tekemän päätöksen 20 miljoonan euron lisätuesta raskaan liikenteen kaasu- ja sähkökäyttöiseen kalustoon. – Tavoitteena on kasvattaa voimakkaasti biokaasun tarjontaa ja edistää maailman kärkiluokan sähköpolttoaineiden tuotantoa. Ministeriön mukaan Suomen energiajärjestelmän kannalta keskeisessä roolissa ovat toisaalta energiajärjestelmän toimivuuden takaaminen ja toisaalta vaihtoehtoisten polttoaineiden tuotannon ja saatavuuden turvaaminen. Taustalla tiukat tavoitteet Fossiilisista liikennepolttoaineista irtautumisen taustalla ovat kunnianhimoiset kansallisesti sovitut ja myös EU:n velvoitteiden kautta tulevat päästöjen vähennystavoitteet. Keinot tieliikenteen kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi on koottu fossiilittoman liikenteen tiekarttaan, josta hallitus teki periaatepäätöksen toukokuussa 2021. Kolmivaiheisen fossiilittoman liikenteen tiekartan toimeenpano on käynnissä. Liikenteen päästötoimista linjataan myös keskipitkän aikavälin ilmastopolitiikan suunnitelmassa (KAISU), joka annetaan selontekona eduskunnalle keväällä 2022. Keskeisenä tavoitteena on puolittaa liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä vuoden 2005 tasosta ja pudottaa päästöt nollaan vuoteen 2045 mennessä. Tieliikenteen osuus kotimaan liikenteen päästöistä on 95 prosenttia. Suomen kasvihuonepäästöt on syytä tosin eritellä tätä tarkemmin sen mukaan, mikä on päästölähde. Tieliikenteen osuus Suomen päästöistä ilman LULUCF-sektoria laskettuna on 20,6 %, josta henkilöautoliikenne 10,8 %, kuorma-autoliikenne 6,8 %, pakettiautoliikenne 1,7 % ja linja-autot 0,9 %. Kuinka käy kustannuspaineissa painivan kuljetusalan? Suomen Yrittäjät ja Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL penäävät päättäjiltä vaikuttavia toimia vaikeuksiin ajautuneelle kuljetusalalle. – Jakeluvelvoitteen poistaminen määräaikaisesti olisi vaikuttava keino, koska sen merkitys dieselin hinnanmuodostuksessa alkaa lähestyä jo veron määrää. Tämä on kohtuuton lisäkustannus pitkien etäisyyksien maassa, SKAL ry:n toimitusjohtaja Anssi Kujala toteaa. Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen puolestaan penää ripeitä toimia. – Polttoaineiden hinnannousu on kiihtynyt Venäjän hyökättyä Ukrainaan. Tilanne on erittäin vaikea monelle kuljetusalan yritykselle. Monilla on vaikeuksia selvitä laskuistaan. Tukiohjelma tarvitaan nyt ilman viivytyksiä. SKAl on tuonut Ukrainan sodan alettua esiin useaan otteeseen tukitoimia, joita ovat dieselin polttoaineveron alentaminen EU:n minimitasolle (33 snt/l) ja ammattidieselin valmistelu ja käyttöönotto heti niin sanottuna kustannustukena, jolloin kuljetusyritykset voisivat saada tukea käyttämiensä diesellitrojen perusteella. SKAL on tyytyväinen, että varautumisen ministeriryhmän tuoreesta päätöksestä, jossa maanteiden tavaraliikenteelle ollaan myöntämässä 75 miljoonaa euroa tukea akuuttiin kassakriisiin, mutta etujärjestö on pettynyt siihen, ettei jakeluvelvoitteen poistamisesta määräajaksi ja polttoaineveron alentamisesta ole päästy sopuun. – Kustannustuki on hyvä alku kuljetusalan auttamiseksi ja kertoo siitä, että alan ahdinko on ymmärretty hallituksessa. Haun venyminen jopa syksylle on kuitenkin iso haaste ja siksi se voi tulla monelle yritykselle liian myöhään. Myös määrä on riittämätön, SKALin puheenjohtaja Jani Ylälehto toteaa tiedotteessa. SKALlin mukaan maanteiden tavaraliikenne kuluttaa noin 1,3 miljardia litraa dieseliä vuodessa. Alan yhdeksi pysyväksi keinoksi SKAL on esittänyt ammattidieselin nopeaa käyttöönottoa, jonka valmistelusta hallitus on tehnyt päätöksen. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Liikenne- ja viestintäministeriö, työ-ja elinkeinoministeriö, SKAL, Suomen Yrittäjät, Tilastokeskus, VTT a:4:{i:0;s:5:"97379";i:1;s:6:"103929";i:2;s:6:"108043";i:3;s:6:"108520";} Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Liikennepolitiikka Näin taksien ryvettynyt maine palautuisi – eikä toimia ole ihan vähän! 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 7.4.2024 Uutinen Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä 3.4.2024 Uutinen Arvottavan Yamaha MT-07:n uusi omistaja selvillä – onni potkaisi Mattia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?