Liikenne Liikennepolitiikka Uutinen 9.7.2021

VTT: koko autokanta voisi sähköistyä huomiseksi, sähköä riittää

VTT:n sähköisten voimalinjojen tutkimustiimin päällikkö uskoo liikenteen sähköistymisen etenemiseen.

VTT:n sähköisten voimalinjojen tutkimustiimin päällikkö Marko Paakkinen saa tämän tästä oikoa liikenteen sähköistymiseen liittyviä väärinkäsityksiä. Tyypillisin niistä on epäily, kuinka Suomen sähköntuotanto riittää kattamaan lataustarpeet, jos autot sähköistyvät laajassa mitassa. Paakkisen mukaan nämä huolet ovat turhia, energian riittävyydestä ei ole pullonkaulaksi.

– Energian puolesta maan koko autokannan voisi sähköistää vaikka huomiseksi. Se ei tarkoittaisi sen kummempaa kuin esimerkiksi paluuta Suomen sähkönkulutuksen huippuvuoteen 2007, josta sähköverkkomme selvisi mainiosti, Paakkinen kertoo.

Jos kaikki henkilöautot olisivat taikaiskusta sähköautoja, kasvaisi normaali keskimääräinen sähkönkulutus Paakkisen mukaan noin kymmenisen prosenttia.

– Se ei olisi mikään ongelma, Suomessa on hyvin vahva ja koeteltu sähkönjakelujärjestelmä, siirtoverkot kestävät hyvin, ainoa haaste voisivat paikallisesti olla kohteet, joissa olisi suurteholatauskeskittymiä, mutta nekin haasteet ovat hyvällä suunnittelulla ja toteutuksella järjestettävissä, Paakkinen pohtii.

Ja kun autot eivät muutu taikaiskusta yhdessä yössä sähköisiksi, tarkoittaa se toiminta-aikaa latausverkoston tihentämiselle ja energiaomavaraisuuden kasvattamiselle.

– Esimerkiksi tuulivoimaa on tulossa lisää, joka osaltaan kasvattaa kotimaista energiatuotantoa.

Mikä on riittävä toimintamatka?

Paakkinen on halukas haastavaan vallitsevia käsityksiä autoilusta ja sähköautoilusta eritoten. Paakkisen mielestä julkisuudessa käytävä sähköautokeskustelu on varsin usein yksipuolista ja kovat faktatkin ovat joskus hakusessa.

Paakkisesta on hieman outoa, että keskustelun keskiössä on usein sähköautojen toimintamatka, jonka tulisi olla 700 tai tuhatkunta kilometriä.

– Harvan autoilijan päivämatkat kuitenkaan ovat satoja kilometrejä. Jos auton voi ladata kotona tai työpaikalla, ei päivittäisen käytön toimintamatka tuota ongelmia, Paakkinen, itsekin sähköautoilija, toteaa.

Paakkinen toki myöntää, että pidempiä ajotaipaleita ajatellen pitkillä toimintamatkoilla on merkitystä, mutta hänestä olennaisempaa ovat auton pikalatauskyvyt.

Yöaikainen lataus riittää monille

Samat asioita suhteellistavat ajatuskulut arkiliikkumisen suhteen koskevat auton lataamista ja sen tarvitsemaa ajankäyttöä.

Paakkinen muistuttaa, että jos sähköautoilijalla on mahdollisuus yöaikaan kodin lähellä ladata autoaan, ei useinkaan ratkaisevaa ole se, kuinka kauan auton täystyhjien akkujen lataus täyteen vie aikaa.

– Autoilija voi pienellä ennakoinnilla voi välttää sen, että akut ovat aina ladattaessa typötyhjät, vaan useimmiten tilanne on se, että akuissa on virtaa jäljellä esimerkiksi 40 prosenttia, ja seuraavan päivän ajotarpeisiin riittää auton akuston lataaminen 80-prosenttisesti täyteen.

Paakkinen myös muistuttaa, että pitkä kymmenen tunnin yöaika, riittää hitaammallakin latausnopeudella arkisiin lataustarpeisiin.

Paakkinen tähdentää, ettei kaikilla sähköautoilijoiksi mielivillä ole kodin yhteydessä mahdollisuutta yöaikaiseen lataamisen. Paakkisen mukaan julkisessa latausverkostossa on vielä tihentämisen varaa, mutta ilahduttavaa kehitystäkin on tapahtunut.

– Valtaväylien varsilla sijaitsevien suurteholatauspaikkojen verkosto on tihentynyt jopa yllättävän ripeästi ja mikä kestävää latauspaikkoja on rakennettu markkinaehtoisesti.

Sähköauton latauspiste_ABC

Mikä VTT?

VTT on Euroopan johtavia tutkimuslaitoksia, jonka omistaa Suomen valtio. VTT:n omistajaohjaajana toimii työ- ja elinkeinoministeriö. VTT kertoo tehtäväkseen edistää tutkimuksen ja teknologian hyödyntämistä ja kaupallistamista elinkeinoelämässä ja yhteiskunnassa.

”Käännämme tieteen ja teknologian avulla suuria globaaleja haasteita yritysten ja yhteiskunnan kestäväksi kasvuksi.” VTT linjaa toimintansa keskiön.

Liikenteen osalta VTT on linjannut, että se auttaa yrityksiä kehittämään älykkäitä liikkuvuuspalveluita, kuten autonomisia ajoneuvoja ja kestävän kehityksen mukaisia kuljetusjärjestelmiä. VTT:n mukaan matkustajien ja tavaroiden kuljetus on muuttumassa. ”Tulevaisuudessa sekä ihmisiä että tavaroita kuljetetaan vastuullisemmin, älykkäästi ja automaattisesti.”

Vuonna 1942 perustetussa yhtiössä työskentelee yli 2 100 ihmistä. Liikevaihdosta liki puolet tulee ulkomailta. Reilu neljännes (27 %) suomalaisista innovaatioista sisältää VTT:n osaamista.

Jaa artikkeli

Keskustelu