9.7.2021 Liikenne VTT: koko autokanta voisi sähköistyä huomiseksi, sähköä riittää VTT:n sähköisten voimalinjojen tutkimustiimin päällikkö Marko Paakkinen. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä VTT:n sähköisten voimalinjojen tutkimustiimin päällikkö uskoo liikenteen sähköistymisen etenemiseen. VTT:n sähköisten voimalinjojen tutkimustiimin päällikkö Marko Paakkinen saa tämän tästä oikoa liikenteen sähköistymiseen liittyviä väärinkäsityksiä. Tyypillisin niistä on epäily, kuinka Suomen sähköntuotanto riittää kattamaan lataustarpeet, jos autot sähköistyvät laajassa mitassa. Paakkisen mukaan nämä huolet ovat turhia, energian riittävyydestä ei ole pullonkaulaksi.– Energian puolesta maan koko autokannan voisi sähköistää vaikka huomiseksi. Se ei tarkoittaisi sen kummempaa kuin esimerkiksi paluuta Suomen sähkönkulutuksen huippuvuoteen 2007, josta sähköverkkomme selvisi mainiosti, Paakkinen kertoo.Jos kaikki henkilöautot olisivat taikaiskusta sähköautoja, kasvaisi normaali keskimääräinen sähkönkulutus Paakkisen mukaan noin kymmenisen prosenttia.– Se ei olisi mikään ongelma, Suomessa on hyvin vahva ja koeteltu sähkönjakelujärjestelmä, siirtoverkot kestävät hyvin, ainoa haaste voisivat paikallisesti olla kohteet, joissa olisi suurteholatauskeskittymiä, mutta nekin haasteet ovat hyvällä suunnittelulla ja toteutuksella järjestettävissä, Paakkinen pohtii.Ja kun autot eivät muutu taikaiskusta yhdessä yössä sähköisiksi, tarkoittaa se toiminta-aikaa latausverkoston tihentämiselle ja energiaomavaraisuuden kasvattamiselle.– Esimerkiksi tuulivoimaa on tulossa lisää, joka osaltaan kasvattaa kotimaista energiatuotantoa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMikä on riittävä toimintamatka?Paakkinen on halukas haastavaan vallitsevia käsityksiä autoilusta ja sähköautoilusta eritoten. Paakkisen mielestä julkisuudessa käytävä sähköautokeskustelu on varsin usein yksipuolista ja kovat faktatkin ovat joskus hakusessa.Paakkisesta on hieman outoa, että keskustelun keskiössä on usein sähköautojen toimintamatka, jonka tulisi olla 700 tai tuhatkunta kilometriä.– Harvan autoilijan päivämatkat kuitenkaan ovat satoja kilometrejä. Jos auton voi ladata kotona tai työpaikalla, ei päivittäisen käytön toimintamatka tuota ongelmia, Paakkinen, itsekin sähköautoilija, toteaa.Paakkinen toki myöntää, että pidempiä ajotaipaleita ajatellen pitkillä toimintamatkoilla on merkitystä, mutta hänestä olennaisempaa ovat auton pikalatauskyvyt.Yöaikainen lataus riittää monilleSamat asioita suhteellistavat ajatuskulut arkiliikkumisen suhteen koskevat auton lataamista ja sen tarvitsemaa ajankäyttöä.Paakkinen muistuttaa, että jos sähköautoilijalla on mahdollisuus yöaikaan kodin lähellä ladata autoaan, ei useinkaan ratkaisevaa ole se, kuinka kauan auton täystyhjien akkujen lataus täyteen vie aikaa.– Autoilija voi pienellä ennakoinnilla voi välttää sen, että akut ovat aina ladattaessa typötyhjät, vaan useimmiten tilanne on se, että akuissa on virtaa jäljellä esimerkiksi 40 prosenttia, ja seuraavan päivän ajotarpeisiin riittää auton akuston lataaminen 80-prosenttisesti täyteen.Paakkinen myös muistuttaa, että pitkä kymmenen tunnin yöaika, riittää hitaammallakin latausnopeudella arkisiin lataustarpeisiin.Paakkinen tähdentää, ettei kaikilla sähköautoilijoiksi mielivillä ole kodin yhteydessä mahdollisuutta yöaikaiseen lataamisen. Paakkisen mukaan julkisessa latausverkostossa on vielä tihentämisen varaa, mutta ilahduttavaa kehitystäkin on tapahtunut.– Valtaväylien varsilla sijaitsevien suurteholatauspaikkojen verkosto on tihentynyt jopa yllättävän ripeästi ja mikä kestävää latauspaikkoja on rakennettu markkinaehtoisesti. Mikä VTT? VTT on Euroopan johtavia tutkimuslaitoksia, jonka omistaa Suomen valtio. VTT:n omistajaohjaajana toimii työ- ja elinkeinoministeriö. VTT kertoo tehtäväkseen edistää tutkimuksen ja teknologian hyödyntämistä ja kaupallistamista elinkeinoelämässä ja yhteiskunnassa. ”Käännämme tieteen ja teknologian avulla suuria globaaleja haasteita yritysten ja yhteiskunnan kestäväksi kasvuksi.” VTT linjaa toimintansa keskiön. Liikenteen osalta VTT on linjannut, että se auttaa yrityksiä kehittämään älykkäitä liikkuvuuspalveluita, kuten autonomisia ajoneuvoja ja kestävän kehityksen mukaisia kuljetusjärjestelmiä. VTT:n mukaan matkustajien ja tavaroiden kuljetus on muuttumassa. ”Tulevaisuudessa sekä ihmisiä että tavaroita kuljetetaan vastuullisemmin, älykkäästi ja automaattisesti.” Vuonna 1942 perustetussa yhtiössä työskentelee yli 2 100 ihmistä. Liikevaihdosta liki puolet tulee ulkomailta. Reilu neljännes (27 %) suomalaisista innovaatioista sisältää VTT:n osaamista. Teksti: Marko Jokela Kuvat: VTT / Liisa Mäkinen ja Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 1.7.2025 Testit Video: Autoliitto testasi – näin vaikeaa on pelastautua uppoavasta autosta 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 28.6.2025 Liikennepolitiikka Nelostie E75 ry vaatii ripeitä investointeja Keski-Suomeen – Vaajakoski valtakunnallinen pullonkaula 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?