9.7.2021 Liikenne VTT: koko autokanta voisi sähköistyä huomiseksi, sähköä riittää VTT:n sähköisten voimalinjojen tutkimustiimin päällikkö Marko Paakkinen. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä VTT:n sähköisten voimalinjojen tutkimustiimin päällikkö uskoo liikenteen sähköistymisen etenemiseen. VTT:n sähköisten voimalinjojen tutkimustiimin päällikkö Marko Paakkinen saa tämän tästä oikoa liikenteen sähköistymiseen liittyviä väärinkäsityksiä. Tyypillisin niistä on epäily, kuinka Suomen sähköntuotanto riittää kattamaan lataustarpeet, jos autot sähköistyvät laajassa mitassa. Paakkisen mukaan nämä huolet ovat turhia, energian riittävyydestä ei ole pullonkaulaksi. – Energian puolesta maan koko autokannan voisi sähköistää vaikka huomiseksi. Se ei tarkoittaisi sen kummempaa kuin esimerkiksi paluuta Suomen sähkönkulutuksen huippuvuoteen 2007, josta sähköverkkomme selvisi mainiosti, Paakkinen kertoo. Jos kaikki henkilöautot olisivat taikaiskusta sähköautoja, kasvaisi normaali keskimääräinen sähkönkulutus Paakkisen mukaan noin kymmenisen prosenttia. – Se ei olisi mikään ongelma, Suomessa on hyvin vahva ja koeteltu sähkönjakelujärjestelmä, siirtoverkot kestävät hyvin, ainoa haaste voisivat paikallisesti olla kohteet, joissa olisi suurteholatauskeskittymiä, mutta nekin haasteet ovat hyvällä suunnittelulla ja toteutuksella järjestettävissä, Paakkinen pohtii. Ja kun autot eivät muutu taikaiskusta yhdessä yössä sähköisiksi, tarkoittaa se toiminta-aikaa latausverkoston tihentämiselle ja energiaomavaraisuuden kasvattamiselle. – Esimerkiksi tuulivoimaa on tulossa lisää, joka osaltaan kasvattaa kotimaista energiatuotantoa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mikä on riittävä toimintamatka? Paakkinen on halukas haastavaan vallitsevia käsityksiä autoilusta ja sähköautoilusta eritoten. Paakkisen mielestä julkisuudessa käytävä sähköautokeskustelu on varsin usein yksipuolista ja kovat faktatkin ovat joskus hakusessa. Paakkisesta on hieman outoa, että keskustelun keskiössä on usein sähköautojen toimintamatka, jonka tulisi olla 700 tai tuhatkunta kilometriä. – Harvan autoilijan päivämatkat kuitenkaan ovat satoja kilometrejä. Jos auton voi ladata kotona tai työpaikalla, ei päivittäisen käytön toimintamatka tuota ongelmia, Paakkinen, itsekin sähköautoilija, toteaa. Paakkinen toki myöntää, että pidempiä ajotaipaleita ajatellen pitkillä toimintamatkoilla on merkitystä, mutta hänestä olennaisempaa ovat auton pikalatauskyvyt. Yöaikainen lataus riittää monille Samat asioita suhteellistavat ajatuskulut arkiliikkumisen suhteen koskevat auton lataamista ja sen tarvitsemaa ajankäyttöä. Paakkinen muistuttaa, että jos sähköautoilijalla on mahdollisuus yöaikaan kodin lähellä ladata autoaan, ei useinkaan ratkaisevaa ole se, kuinka kauan auton täystyhjien akkujen lataus täyteen vie aikaa. – Autoilija voi pienellä ennakoinnilla voi välttää sen, että akut ovat aina ladattaessa typötyhjät, vaan useimmiten tilanne on se, että akuissa on virtaa jäljellä esimerkiksi 40 prosenttia, ja seuraavan päivän ajotarpeisiin riittää auton akuston lataaminen 80-prosenttisesti täyteen. Paakkinen myös muistuttaa, että pitkä kymmenen tunnin yöaika, riittää hitaammallakin latausnopeudella arkisiin lataustarpeisiin. Paakkinen tähdentää, ettei kaikilla sähköautoilijoiksi mielivillä ole kodin yhteydessä mahdollisuutta yöaikaiseen lataamisen. Paakkisen mukaan julkisessa latausverkostossa on vielä tihentämisen varaa, mutta ilahduttavaa kehitystäkin on tapahtunut. – Valtaväylien varsilla sijaitsevien suurteholatauspaikkojen verkosto on tihentynyt jopa yllättävän ripeästi ja mikä kestävää latauspaikkoja on rakennettu markkinaehtoisesti. Mikä VTT? VTT on Euroopan johtavia tutkimuslaitoksia, jonka omistaa Suomen valtio. VTT:n omistajaohjaajana toimii työ- ja elinkeinoministeriö. VTT kertoo tehtäväkseen edistää tutkimuksen ja teknologian hyödyntämistä ja kaupallistamista elinkeinoelämässä ja yhteiskunnassa. ”Käännämme tieteen ja teknologian avulla suuria globaaleja haasteita yritysten ja yhteiskunnan kestäväksi kasvuksi.” VTT linjaa toimintansa keskiön. Liikenteen osalta VTT on linjannut, että se auttaa yrityksiä kehittämään älykkäitä liikkuvuuspalveluita, kuten autonomisia ajoneuvoja ja kestävän kehityksen mukaisia kuljetusjärjestelmiä. VTT:n mukaan matkustajien ja tavaroiden kuljetus on muuttumassa. ”Tulevaisuudessa sekä ihmisiä että tavaroita kuljetetaan vastuullisemmin, älykkäästi ja automaattisesti.” Vuonna 1942 perustetussa yhtiössä työskentelee yli 2 100 ihmistä. Liikevaihdosta liki puolet tulee ulkomailta. Reilu neljännes (27 %) suomalaisista innovaatioista sisältää VTT:n osaamista. Teksti: Marko Jokela Kuvat: VTT / Liisa Mäkinen ja Moottorin arkisto Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 4.5.2024 Liikenne Turun seudun Föli-bussiliikenne voitokas 4.5.2024 Liikenne Liikennevakutuuksen historia – satavuotiasta suojaa 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 6.5.2024 Yleinen Koeajo: Tesla Model X – yhä erilainen entinen nuori 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 6.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: VW Karmann Ghia - kun saksalainen luotettavuus ja italialainen tyyli kohtaavat 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe