9.7.2021 Liikenne VTT: koko autokanta voisi sähköistyä huomiseksi, sähköä riittää VTT:n sähköisten voimalinjojen tutkimustiimin päällikkö Marko Paakkinen. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä VTT:n sähköisten voimalinjojen tutkimustiimin päällikkö uskoo liikenteen sähköistymisen etenemiseen. VTT:n sähköisten voimalinjojen tutkimustiimin päällikkö Marko Paakkinen saa tämän tästä oikoa liikenteen sähköistymiseen liittyviä väärinkäsityksiä. Tyypillisin niistä on epäily, kuinka Suomen sähköntuotanto riittää kattamaan lataustarpeet, jos autot sähköistyvät laajassa mitassa. Paakkisen mukaan nämä huolet ovat turhia, energian riittävyydestä ei ole pullonkaulaksi.– Energian puolesta maan koko autokannan voisi sähköistää vaikka huomiseksi. Se ei tarkoittaisi sen kummempaa kuin esimerkiksi paluuta Suomen sähkönkulutuksen huippuvuoteen 2007, josta sähköverkkomme selvisi mainiosti, Paakkinen kertoo.Jos kaikki henkilöautot olisivat taikaiskusta sähköautoja, kasvaisi normaali keskimääräinen sähkönkulutus Paakkisen mukaan noin kymmenisen prosenttia.– Se ei olisi mikään ongelma, Suomessa on hyvin vahva ja koeteltu sähkönjakelujärjestelmä, siirtoverkot kestävät hyvin, ainoa haaste voisivat paikallisesti olla kohteet, joissa olisi suurteholatauskeskittymiä, mutta nekin haasteet ovat hyvällä suunnittelulla ja toteutuksella järjestettävissä, Paakkinen pohtii.Ja kun autot eivät muutu taikaiskusta yhdessä yössä sähköisiksi, tarkoittaa se toiminta-aikaa latausverkoston tihentämiselle ja energiaomavaraisuuden kasvattamiselle.– Esimerkiksi tuulivoimaa on tulossa lisää, joka osaltaan kasvattaa kotimaista energiatuotantoa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMikä on riittävä toimintamatka?Paakkinen on halukas haastavaan vallitsevia käsityksiä autoilusta ja sähköautoilusta eritoten. Paakkisen mielestä julkisuudessa käytävä sähköautokeskustelu on varsin usein yksipuolista ja kovat faktatkin ovat joskus hakusessa.Paakkisesta on hieman outoa, että keskustelun keskiössä on usein sähköautojen toimintamatka, jonka tulisi olla 700 tai tuhatkunta kilometriä.– Harvan autoilijan päivämatkat kuitenkaan ovat satoja kilometrejä. Jos auton voi ladata kotona tai työpaikalla, ei päivittäisen käytön toimintamatka tuota ongelmia, Paakkinen, itsekin sähköautoilija, toteaa.Paakkinen toki myöntää, että pidempiä ajotaipaleita ajatellen pitkillä toimintamatkoilla on merkitystä, mutta hänestä olennaisempaa ovat auton pikalatauskyvyt.Yöaikainen lataus riittää monilleSamat asioita suhteellistavat ajatuskulut arkiliikkumisen suhteen koskevat auton lataamista ja sen tarvitsemaa ajankäyttöä.Paakkinen muistuttaa, että jos sähköautoilijalla on mahdollisuus yöaikaan kodin lähellä ladata autoaan, ei useinkaan ratkaisevaa ole se, kuinka kauan auton täystyhjien akkujen lataus täyteen vie aikaa.– Autoilija voi pienellä ennakoinnilla voi välttää sen, että akut ovat aina ladattaessa typötyhjät, vaan useimmiten tilanne on se, että akuissa on virtaa jäljellä esimerkiksi 40 prosenttia, ja seuraavan päivän ajotarpeisiin riittää auton akuston lataaminen 80-prosenttisesti täyteen.Paakkinen myös muistuttaa, että pitkä kymmenen tunnin yöaika, riittää hitaammallakin latausnopeudella arkisiin lataustarpeisiin.Paakkinen tähdentää, ettei kaikilla sähköautoilijoiksi mielivillä ole kodin yhteydessä mahdollisuutta yöaikaiseen lataamisen. Paakkisen mukaan julkisessa latausverkostossa on vielä tihentämisen varaa, mutta ilahduttavaa kehitystäkin on tapahtunut.– Valtaväylien varsilla sijaitsevien suurteholatauspaikkojen verkosto on tihentynyt jopa yllättävän ripeästi ja mikä kestävää latauspaikkoja on rakennettu markkinaehtoisesti. Mikä VTT? VTT on Euroopan johtavia tutkimuslaitoksia, jonka omistaa Suomen valtio. VTT:n omistajaohjaajana toimii työ- ja elinkeinoministeriö. VTT kertoo tehtäväkseen edistää tutkimuksen ja teknologian hyödyntämistä ja kaupallistamista elinkeinoelämässä ja yhteiskunnassa. ”Käännämme tieteen ja teknologian avulla suuria globaaleja haasteita yritysten ja yhteiskunnan kestäväksi kasvuksi.” VTT linjaa toimintansa keskiön. Liikenteen osalta VTT on linjannut, että se auttaa yrityksiä kehittämään älykkäitä liikkuvuuspalveluita, kuten autonomisia ajoneuvoja ja kestävän kehityksen mukaisia kuljetusjärjestelmiä. VTT:n mukaan matkustajien ja tavaroiden kuljetus on muuttumassa. ”Tulevaisuudessa sekä ihmisiä että tavaroita kuljetetaan vastuullisemmin, älykkäästi ja automaattisesti.” Vuonna 1942 perustetussa yhtiössä työskentelee yli 2 100 ihmistä. Liikevaihdosta liki puolet tulee ulkomailta. Reilu neljännes (27 %) suomalaisista innovaatioista sisältää VTT:n osaamista. Teksti: Marko Jokela Kuvat: VTT / Liisa Mäkinen ja Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 7.12.2024 Uutinen Käytettynä Suomeen tuodut ennätyksellisen vähäpäästöisiä 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 6.12.2024 Uutinen Talvirenkaiden määritelmä muuttui – Autoliitto: ”väärinymmärryksiltä ei ole vältytty” 6.12.2024 Uutinen Iäkkäiden henkilövahingot yleistyivät 6.12.2024 Uutinen Eurooppalainen mobiiliajokortti kehitteillä, käyttöönotto vielä hämärän peitossa 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 4.12.2024 Yleinen Vuoden viimeinen Euro NCAP – iso joukko uutuusmalleja syynissä 4.12.2024 Liikenne Bussivuoro Paltamosta Kajaaniin kello 16.10 jatkuu ainakin kesään 2026 4.12.2024 Historia Mercedes-Benz W124-mallisto täyttää 40 vuotta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 5.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: navigaattori vie, Volkswagen Tiguan -lataushybridi vikisee 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”