19.5.2016

Liikenneturva muistuttaa: järki mukaan mopoillessa

järki mukaan mopoillessa

Mopokauden piristyessä kannattaa huolehtia ajoneuvon kunnon lisäksi siitä, että myös liikennesäännöt ovat muistissa.

Osana kaksipyöräisten moottoriajoneuvojen kesäkulttuuria ovat tietysti mopot. Liikenneturva pyrkiikin muistuttamaan, että  mopoillessa pidettäisiin ajatus mukana. Myös mopoilijaa kannattaa ajatella, sillä usein mopon sarvissa tai mopoauton ratissa on kokematon kuljettaja.

– Nuoremmalla mopoilijalla voi olla hankaluuksia hahmottaa liikennetilannetta kokonaisuutena. Väistämissäännöt on paikallaan kerrata, eritoten, jos ajokautta on vasta aloittelemassa. Risteyksissä on kuitenkin aina muistettava katsoa sivuille ja varmistaa reitti, sillä mopon ja auton välisessä kolarissa mopo jää väistämättä alakynteen. Riippumatta siitä, kenessä on syy, Liikenneturvan koulutusohjaaja Erkka Savolainen toteaa.

Mopoilijoiden tyypillisiin onnettomuuksiin kuuluvat taajamissa tapahtuvat risteysonnettomuudet. Myös yksittäisonnettomuudet, kuten tieltä suistumiset, ovat yleisiä. Usein tilannenopeudet ovat liian kovia ja turvavälit liian pieniä. Kokemattoman kuljettajan arviointikyky ja talven jäljiltä hiekkainen asvaltti ovat yhdistelmä, jotka lisäävät mopoilijoiden riskiä suistua tieltä kaarteissa.

– Suistumisriskiä voi vähentää skarppaamalla tilannenopeuden kanssa, varomalla äkkiliikkeitä ja huolehtimalla siitä, että mopon renkaat ovat hyvässä kunnossa. Tienpinnan epätasaisuudet vaikuttavat mopon lisäksi myös mopoautoon, sillä se on ajoneuvona kevyt, Savolainen kertoo.

Rakentelun lisäksi mopojen suoranainen virittäminen on melko suosittua. Liikenneturvan vuonna 2013 tekemässä nuorisotutkimuksessa ilmeni, että noin joka kolmas mopo on viritetty. Suomessa mopoja ei ole suunniteltu liikkumaan yli 45 km/h nopeudella. Viritetyllä mopolla liikkuminen on, paitsi riski itselle, myös laitonta. Seuraukset voivat olla kalliita.

– Onnettomuuden seuraukset ovat sitä vakavammat, mitä suurempi nopeus on, sillä mopo ei anna kolarissa suojaa ajajalle. Nopeuden kasvaessa havaintojen teko vaikeutuu eikä äkillisiin tilanteisiin pysty reagoimaan samalla tavalla, Savolainen muistuttaa.

Mopo-onnettomuuksissa loukkaantuneiden määrä on kuitenkin laskenut 40 prosenttia huippuvuosista, ja merkittävää laskua on tapahtunut myös onnettomuuksissa menehtyneiden mopoilijoiden määrässä. Viime vuosina mopoilijoita on menehtynyt keskimäärin kolme ja loukkaantunut 650 vuosittain.

Liikenneturvan viisi vinkkiä turvalliseen mopoiluun

  • Tunne liikennesäännöt ja noudata niitä.
  • Tunne itsesi ja hallitse kulkupelisi.
  • Ota muut tielläliikkujat huomioon.
  • Käytä sopivan kokoista ja ehjää kypärää ja kiinnitä hihna. Myös mopon matkustajan on käytettävä kypärää.
  • Muista ennakoiva ajotapa: nopeus tilanteen mukaan, tarkkaile kokonaistilannetta, älä yllätä ja pidä turvaväli.

Tutustu myös mopoilijan oppaaseen Liikenneturvan sivuilla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Katso myös:

Lähde: Liikenneturva, kuva: Kaisa Tanskanen/Liikenneturva

Luetuimmat