19.5.2016 Liikenne Liikenneturva muistuttaa: järki mukaan mopoillessa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mopokauden piristyessä kannattaa huolehtia ajoneuvon kunnon lisäksi siitä, että myös liikennesäännöt ovat muistissa. Osana kaksipyöräisten moottoriajoneuvojen kesäkulttuuria ovat tietysti mopot. Liikenneturva pyrkiikin muistuttamaan, että mopoillessa pidettäisiin ajatus mukana. Myös mopoilijaa kannattaa ajatella, sillä usein mopon sarvissa tai mopoauton ratissa on kokematon kuljettaja. – Nuoremmalla mopoilijalla voi olla hankaluuksia hahmottaa liikennetilannetta kokonaisuutena. Väistämissäännöt on paikallaan kerrata, eritoten, jos ajokautta on vasta aloittelemassa. Risteyksissä on kuitenkin aina muistettava katsoa sivuille ja varmistaa reitti, sillä mopon ja auton välisessä kolarissa mopo jää väistämättä alakynteen. Riippumatta siitä, kenessä on syy, Liikenneturvan koulutusohjaaja Erkka Savolainen toteaa. Mopoilijoiden tyypillisiin onnettomuuksiin kuuluvat taajamissa tapahtuvat risteysonnettomuudet. Myös yksittäisonnettomuudet, kuten tieltä suistumiset, ovat yleisiä. Usein tilannenopeudet ovat liian kovia ja turvavälit liian pieniä. Kokemattoman kuljettajan arviointikyky ja talven jäljiltä hiekkainen asvaltti ovat yhdistelmä, jotka lisäävät mopoilijoiden riskiä suistua tieltä kaarteissa. – Suistumisriskiä voi vähentää skarppaamalla tilannenopeuden kanssa, varomalla äkkiliikkeitä ja huolehtimalla siitä, että mopon renkaat ovat hyvässä kunnossa. Tienpinnan epätasaisuudet vaikuttavat mopon lisäksi myös mopoautoon, sillä se on ajoneuvona kevyt, Savolainen kertoo. Rakentelun lisäksi mopojen suoranainen virittäminen on melko suosittua. Liikenneturvan vuonna 2013 tekemässä nuorisotutkimuksessa ilmeni, että noin joka kolmas mopo on viritetty. Suomessa mopoja ei ole suunniteltu liikkumaan yli 45 km/h nopeudella. Viritetyllä mopolla liikkuminen on, paitsi riski itselle, myös laitonta. Seuraukset voivat olla kalliita. – Onnettomuuden seuraukset ovat sitä vakavammat, mitä suurempi nopeus on, sillä mopo ei anna kolarissa suojaa ajajalle. Nopeuden kasvaessa havaintojen teko vaikeutuu eikä äkillisiin tilanteisiin pysty reagoimaan samalla tavalla, Savolainen muistuttaa. Mopo-onnettomuuksissa loukkaantuneiden määrä on kuitenkin laskenut 40 prosenttia huippuvuosista, ja merkittävää laskua on tapahtunut myös onnettomuuksissa menehtyneiden mopoilijoiden määrässä. Viime vuosina mopoilijoita on menehtynyt keskimäärin kolme ja loukkaantunut 650 vuosittain. Liikenneturvan viisi vinkkiä turvalliseen mopoiluun Tunne liikennesäännöt ja noudata niitä. Tunne itsesi ja hallitse kulkupelisi. Ota muut tielläliikkujat huomioon. Käytä sopivan kokoista ja ehjää kypärää ja kiinnitä hihna. Myös mopon matkustajan on käytettävä kypärää. Muista ennakoiva ajotapa: nopeus tilanteen mukaan, tarkkaile kokonaistilannetta, älä yllätä ja pidä turvaväli. Tutustu myös mopoilijan oppaaseen Liikenneturvan sivuilla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Katso myös: Pitäisikö henkilöauto voida mopoautoistaa? Kevyet nelipyörät surmanloukkuja – testatusti Lähde: Liikenneturva, kuva: Kaisa Tanskanen/Liikenneturva Lue lisää Kaikki artikkelit 29.3.2024 Uutinen World Car of the Year 2024 on Kia EV9 – myös Hyundai Ioniq 5 jälleen palkinnonsyrjässä kiinni ja Toyota Priukselle muotoilupalkinto Ferrarin nenän edestä 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 27.3.2024 Moottoripyörät KTM haukkasi itselleen päätösvallan MV Agustasta 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 26.3.2024 Moottoripyörät Husqvarna Svartpilen 801 – malliston suurin ja tehokkain nakupyörä 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Autoilu Helsingin kaupunki harkitsee bensa- ja dieselautojen käytön kieltämistä 10 vuoden päästä – ”Miten ratkaisut vaikuttaisivat sinun arkeesi?” 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta