Euro NCAP kevyet nelipyörät

Liikenne Uutinen 6.4.2016

Kevyet nelipyörät surmanloukkuja – testatusti

Euro NCAP -törmäystestiohjelmassa kevyet nelipyörät paljastuivat hengenvaarallisiksi.

Euro NCAP testasi neljän L7e-luokan kevyen nelipyörän törmäysturvallisuuden. Testit tehtiin erityisesti ajoneuvoluokalle suunnitellulla testiohjelmalla. Keulatörmäys ajettiin 50 kilometriä tunnissa periksi antavaan esteeseen. Lisäksi ohjelmaan kuuluu sivutörmäystesti.

Aixam Crossover GTR keulatörmäyksen jälkeen.

Aixam Crossover GTR keulatörmäyksen jälkeen.

Tulokset eivät rohkaise. Neljästä testatusta ajoneuvosta vain Chatenet CH30 sai kaksi tähteä. Aixam Crossover GTR, Bajaj Qute ja Microcar M.Go Family saivat yhden tähden. Vertailun vuoksi mukana oli Toyotan pikkuauto iQ, joka suoriutui viiden tähden arvoisesti.

Törmäystulokset eivät ole paljoa parantuneet Euro NCAPin vuonna 2014 tekemästä vastaavasta testistä. Silloin Renault Twizzy ansaitsi kaksi tähteä. Tazzari ZERO ylsi yhteen tähteen, ja Club Car Villager 2+2 LSV sekä Ligier IXO JS Line 4 jäivät pyöreään nollaan.

Turvallisuudessa monta ongelmaa

Microcar M.GO Family keulatörmäyksen aikana.

Microcar M.GO Familyssä on tukalat oltavat.

Kevyiden nelipyörien kehno turvallisuus on monen ongelman summa. Suurin ongelma ovat ajoneuvojen hennot korirakenteet, jotka eivät selviä törmäysnopeuksista. Esimerkiksi Microcarin turvavöiden kiinnityspisteet pettivät keulatörmäyksessä, ja sivutörmäyksessä ajoneuvon B-pilari irtosi helmasta.

Samainen Microcar oli testin ainoa turvatyynyllä varustettu ajoneuvo, sekin lisävarusteena valittu. Tyynystä ei ollut avuksi, sillä testinuken pää törmäsi tyynyn läpi ohjauspyörään.

Microcar M.GO Family

Microcar M.GO Family

Kevyiden ajokkien heikon turvallisuuden taustalla ovat olemattomat turvallisuusvaatimukset. Turvallisuuden kehittäminen on erittäin kallista, joten edullisten nelipyörien valmistajat eivät näe sitä tarpeellisena vailla viranomaisvaatimuksia.

Henkilöautot mopoautoiksi?

Bajaj Qute

Bajaj Qute

Nyt testattu L7e-ajoneuluokka poikkeaa kotimaisesta mopoautoluokasta, joka tunnetaan L6e:nä. Testattujen ajoneuvojen tulokset antavat kuitenkin selkeän kuvan myös mopoautojen turvallisuustasosta, sillä monet autot jakavat yhteisiä rakenteita L6e-luokan autojen kanssa.

Tulokset antavat lisää aihetta pohtia, olisiko kalliiden ja huterien mopoautojen sijaan järkevämpää sallia pikkuautojen muutoskatsastaminen mopoautoluokkaan. Tätä kannattaa myös Autoliitto.

Chatenet CH30 sivutörmäyksessä.

Chatenet CH30 sivutörmäyksessä.

– Pienten henkilöautojen muutoskatsastaminen mopoautoiksi olisi liikenneturvallisuusteko. Se vaatisi tosin päätöksiä EU-tasolla. On joka tapauksessa ikävää, että nuoret ajavat turvattomilla mopoautoilla, kun suurin piirtein samalla hinnalla voisi hankkia viiden tähden kolariturvallisuuden tarjoavan henkilöauton, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen toteaa.

 

Lähde: Euro NCAP, Autoliitto

Jaa artikkeli