11.7.2021

VTT:n päällikkötutkija: käyttövoimien vastakkainasettelu turhaa

Messukeskus_latauspisteet

Monia erilaisia käyttövoimia tarvitaan matkalla vähähiiliseen ja lopulta kokonaan päästöttömään liikenteeseen, tähdentää VTT:n sähköisten voimalinjojen tutkimustiimin päällikkö ja uskoo, että Suomesta voi tulla merkittävä akkuosaaja.

Asiantuntija pitää turhana ja harmillisena, että keskustelu uusista ja vaihtoehtoisista käyttövoimista liikenteessä äityy niin herkästi vastakkainasetteluksi ja kapeakatseiseksi kinasteluksikin.

VTT:n sähköisten voimalinjojen tutkimustiimin päällikkö Marko Paakkisen mukaan vastakkainasettelu on turhaa, monia erilaisia käyttövoimia tarvitaan matkalla vähähiiliseen ja lopulta kokonaan päästöttömään liikenteeseen.

– Henkilöautot ovat väistämättä menossa täyssähköön, mutta kestää kuitenkin pitkään, kunnes koko autokanta on sähköistynyt, ja sen vuoksi tarvitaan kestävämpiä polttoaineita nykyiselle autokannalle, jotta koko autokannan päästöjä saadaan nopeammin alas, Paakkinen taustoittaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Helposti sähköistettävät ensiksi

Hänen mukaansa helposti sähköistettävät kohteet tulevat sähköistymään nopeasti, mutta vaikeasti sähköistettävät kohteet taas vaativat muita käyttövoimia.

– Vedyn ja synteettisten polttoaineiden osalta niissä on suurin potentiaali vaikeasti sähköistettävissä kohteissa, joten en näe niillä suurta roolia henkilöautopuolella, paitsi ehkä synteettisillä polttoaineilla ja biopolttoaineilla siirtymävaiheen polttoaineena nykyautokannalle.

Polttokennoautot ovat Paakkisen mukaan ratkaisu raskaassa kalustossa.

– On vielä tosin vähän kyseenalaista, saavatko polttokennorekat kirittyä elinkaarikustannuksissa nyt kovaa vauhtia kehittyvät akkurekat kiinni. Voittajan näemme vuosikymmenen lopulla, mutta itse veikkaan, että akkurekka tulee olemaan tässä kilpailussa vahvoilla.

Ei kaikkia käyttövoimia kaikkialle

Paakkinen tähdentää, että kaikkia käyttövoimia tarvitaan, muttei kaikkia niitä kannata käyttää kaikissa ajoneuvoissa ja kaikissa käyttötilanteissa.

– Henkilöautoissa sähköistymisen aalto on nyt niin voimakas, että siinä en usko pitkällä tähtäimellä kovin laajaan käyttövoimakirjoon, mutta siirtymäaikana vaihtoehtoja kyllä tarvitaan, jotta päästöjä saadaan riittävän nopeasti alas.

Akuistako Suomelle uusi Nokia?

Liikenteen sähköistymisen vauhtiin voivat Paakkisen mukaan – ja nyt asiantuntija tarkastelee aihetta globaalista näkökulmasta – vaikuttaa akkujen valmistuskapasiteetin haasteet.

– Akkujen valmistuksen tahdissa pysyminen on pieni kysymysmerkki niiden kysynnän kasvaessa nopeasti.

Paakkisen perustellun näkemyksen mukaan akuissa on Suomen kansantaloudelle merkittävät mahdollisuudet. Autoilun sähköistymisen myönteisiä taloudellisia seurauksia ovat Paakkisen mukaan olleet esimerkiksi Valmet Automotiven ja latausasemia valmistavan lahtelaisyritys Kempowerin myönteiset talousuutiset.

Paakkisen arvion mukaan Suomella on hyvä mahdollisuus päästä sähköautoboomiin mukaan akkujen tuottajana. Akuista tulee sähköistymisen myötä väistämättä huima kasvuala. Paakkinen tuo esiin World Economic Forumin ennusteen, jonka mukaan maailmanlaajuisen akkutuotannon pitää kasvaa 19-kertaiseksi matkalla vähähiiliseen talouteen.

– Suomi on yksi harvoista maista, josta löytyy kaikkia oleellisia akkumineraaleja. Sähköautojen akuissa on uuden Nokian syntyainekset.

Paakkinen muistuttaa, että Suomessa on yrityksiä, kuten BroadBit batteries tai Geyser Batteries, jotka kehittävät tulevaisuuden akkuja, ja tätä puolta on alettu tutkimaan myös VTT:llä. Näissä akuissa käytetään nykyakkuja edullisempia ja ekologisempia materiaaleja, jotka ovat myös nykyisiä metalleja helpommin saatavissa.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: VTT / Liisa Mäkinen ja Moottorin arkisto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat