11.7.2021 Liikenne VTT:n päällikkötutkija: käyttövoimien vastakkainasettelu turhaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Monia erilaisia käyttövoimia tarvitaan matkalla vähähiiliseen ja lopulta kokonaan päästöttömään liikenteeseen, tähdentää VTT:n sähköisten voimalinjojen tutkimustiimin päällikkö ja uskoo, että Suomesta voi tulla merkittävä akkuosaaja. Asiantuntija pitää turhana ja harmillisena, että keskustelu uusista ja vaihtoehtoisista käyttövoimista liikenteessä äityy niin herkästi vastakkainasetteluksi ja kapeakatseiseksi kinasteluksikin. VTT:n sähköisten voimalinjojen tutkimustiimin päällikkö Marko Paakkisen mukaan vastakkainasettelu on turhaa, monia erilaisia käyttövoimia tarvitaan matkalla vähähiiliseen ja lopulta kokonaan päästöttömään liikenteeseen. – Henkilöautot ovat väistämättä menossa täyssähköön, mutta kestää kuitenkin pitkään, kunnes koko autokanta on sähköistynyt, ja sen vuoksi tarvitaan kestävämpiä polttoaineita nykyiselle autokannalle, jotta koko autokannan päästöjä saadaan nopeammin alas, Paakkinen taustoittaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Helposti sähköistettävät ensiksi Hänen mukaansa helposti sähköistettävät kohteet tulevat sähköistymään nopeasti, mutta vaikeasti sähköistettävät kohteet taas vaativat muita käyttövoimia. – Vedyn ja synteettisten polttoaineiden osalta niissä on suurin potentiaali vaikeasti sähköistettävissä kohteissa, joten en näe niillä suurta roolia henkilöautopuolella, paitsi ehkä synteettisillä polttoaineilla ja biopolttoaineilla siirtymävaiheen polttoaineena nykyautokannalle. Polttokennoautot ovat Paakkisen mukaan ratkaisu raskaassa kalustossa. – On vielä tosin vähän kyseenalaista, saavatko polttokennorekat kirittyä elinkaarikustannuksissa nyt kovaa vauhtia kehittyvät akkurekat kiinni. Voittajan näemme vuosikymmenen lopulla, mutta itse veikkaan, että akkurekka tulee olemaan tässä kilpailussa vahvoilla. Ei kaikkia käyttövoimia kaikkialle Paakkinen tähdentää, että kaikkia käyttövoimia tarvitaan, muttei kaikkia niitä kannata käyttää kaikissa ajoneuvoissa ja kaikissa käyttötilanteissa. – Henkilöautoissa sähköistymisen aalto on nyt niin voimakas, että siinä en usko pitkällä tähtäimellä kovin laajaan käyttövoimakirjoon, mutta siirtymäaikana vaihtoehtoja kyllä tarvitaan, jotta päästöjä saadaan riittävän nopeasti alas. Akuistako Suomelle uusi Nokia? Liikenteen sähköistymisen vauhtiin voivat Paakkisen mukaan – ja nyt asiantuntija tarkastelee aihetta globaalista näkökulmasta – vaikuttaa akkujen valmistuskapasiteetin haasteet. – Akkujen valmistuksen tahdissa pysyminen on pieni kysymysmerkki niiden kysynnän kasvaessa nopeasti. Paakkisen perustellun näkemyksen mukaan akuissa on Suomen kansantaloudelle merkittävät mahdollisuudet. Autoilun sähköistymisen myönteisiä taloudellisia seurauksia ovat Paakkisen mukaan olleet esimerkiksi Valmet Automotiven ja latausasemia valmistavan lahtelaisyritys Kempowerin myönteiset talousuutiset. Paakkisen arvion mukaan Suomella on hyvä mahdollisuus päästä sähköautoboomiin mukaan akkujen tuottajana. Akuista tulee sähköistymisen myötä väistämättä huima kasvuala. Paakkinen tuo esiin World Economic Forumin ennusteen, jonka mukaan maailmanlaajuisen akkutuotannon pitää kasvaa 19-kertaiseksi matkalla vähähiiliseen talouteen. – Suomi on yksi harvoista maista, josta löytyy kaikkia oleellisia akkumineraaleja. Sähköautojen akuissa on uuden Nokian syntyainekset. Paakkinen muistuttaa, että Suomessa on yrityksiä, kuten BroadBit batteries tai Geyser Batteries, jotka kehittävät tulevaisuuden akkuja, ja tätä puolta on alettu tutkimaan myös VTT:llä. Näissä akuissa käytetään nykyakkuja edullisempia ja ekologisempia materiaaleja, jotka ovat myös nykyisiä metalleja helpommin saatavissa. Teksti: Marko Jokela Kuvat: VTT / Liisa Mäkinen ja Moottorin arkisto Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 27.3.2024 Moottoripyörät KTM haukkasi itselleen päätösvallan MV Agustasta 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 26.3.2024 Moottoripyörät Husqvarna Svartpilen 801 – malliston suurin ja tehokkain nakupyörä 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen 21.3.2024 Uutinen Lentovuosi 2023: Kaupallisen lentoliikenteen historian toiseksi turvallisin vuosi – kukaan ei kuollut suihkukoneessa! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta