8.2.2022 Ajoneuvot Maailman suurin sähköautotesti: pakkasella sähköautojen toimintamatkat hyytyvät Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköautojen toimintamatkat hyytyvät pakkasella. Pitkän toimintamatkan testissä kaikkien 31 mallin poikkeama oli yli 10 prosenttia ilmoitetusta WLTP-arvosta. Tuoreimmat tulokset vastaavat jo aiemmin saatuja kokemuksia. Sähköautojen toimintamatkat laskevat kylmällä säällä, eikä tässä sinällään ole mitään uutta. Kysymys kuuluukin, kuinka paljon lyhyemmästä matkasta on kyse?Autoliitto ja sen norjalainen sisarjärjestö NAF ovat solmineet yhteistyösopimuksen koskien NAF:n suorittamaa maailman suurinta sähköautojen testausohjelmaa (NAF EV Range Test). Autoliitto toimii testin virallisena yhteistyökumppanina, saa käyttöönsä testaustietokannan ja julkaisee tulokset Suomessa.Testausohjelmassa läpikäydään markkinoilla olevat sähköautot, niiden todelliset ajomatkat ja akuston latausajat ja -tehot niin talvi- kuin kesäolosuhteissa. Vuoden 2022 ensimmäinen testi suoritettiin tammikuussa kaiken kaikkiaan 31:llä eri sähköautomallilla.Testissä todettiin, että jokaisen auton WLTP-ajomatka poikkesi talviolosuhteissa (lämpötila välillä 0 - -10 celsiusastetta) merkittävästi ajoneuvovalmistajan ilmoittamasta vakio-olosuhteissa tehdystä tuloksesta. Tämä on täysin selvä asia, kuten että polttomoottoriauton kulutus kasvaa erityisen kylmällä säällä. Autoliitto tulee avaamaan testituloksia kevään aikana Moottori-lehden numeroissa sekä verkkopalveluissaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähköautojen toimintamatkat kylmälläAutot lähtivät liikkeelle täyteen ladatulla akulla ja ilman esilämmitystä Oslosta Vulkanin autotallista, jossa yölämpötila on 10–15 astetta. Opel Mokka-e sai matkaan pienen edun, sillä sen matka alkoi heti auton latauksen loputtua akun ollessa oletettavasti valmiiksi hieman lämmin.Tällä kertaa luksusmalli Mercedes-Benz EQS oli rinta rinnan suositun Tesla Model 3:n kanssa. Lopulta Tesla kulki pisimmän kilometrimäärän: 521 kilometriä. EQS pysähtyi 513 kilometrin kohdalla, kun taas BMW iX xDrive50 ryömi juuri rajapyykin toiselle puolelle 503 kilometrillään.Kiinalainen BYD Tang oli kuitenkin se auto, joka toimi suhteellisesti parhaiten. Se kun jäi vain 11 prosenttia WLTP-arvon 400 kilometristä. Tang kulki näin ollen 356 kilometriä yhdellä latauksella.Vaikutuksen testiryhmään teki myös uusi Tesla Model Y, joka kulki 451 kilometriä ja jonka poikkeama oli 11,05 prosenttia.Välittömiä vastauksiaTyypillisten perheautojen joukossa on yhä enemmän valinnanvaraa. Ja jos näiden joukosta on tehtävä yleinen johtopäätös toimintamatkojen tasolla, niin vastauksessa olisi viisi kirjainta: Tesla.Jatkuvasti kehittyvä Model 3 kulki pakkasessa pisimmälle, kun taas uusi Model Y teki vaikutuksen vain 11 prosentin poikkeamalla. Todettakoon tosin, että Model 3:n Standard Range -version poikkeama oli yli 22 prosenttia. Lisäksi kiinalaisista BYD Tang oli vahvoilla 11 prosentin poikkeamalla.Muissa perhemalleissa, kuten Kia EV6 (4WD), VW ID.4 (Pro), Hyundai Ioniq 5 (2WD) ja Skoda Enyaq iV 80X, saadut pakkaskelin suoritusarvot ovat vielä reilusti hyväksyttävän matkan päässä WLTP-arvoista. WLTP on kuitenkin vain vertailuarvo, jota ei todellakaan ajeta pakkasella lämmityslaitteet päällä. Tämä on tärkeää ymmärtää.Muissa luokissa Porsche Taycan Cross Turismolla 11 prosentillaan oli vaikuttavan pieni poikkeama suurimpien autojen joukossa, kun taas Cupra Born oli testin edullisimmista autoista ylivoimaisesti paras 14 prosentin poikkeamalla.Kulutus kiinnostaaAkun koko ei ole kätevin tapa vaikuttaa toimintamatkaan, sillä alhaisella sähkönkulutuksella on enemmän etuja. Paljon puhuttujen uutuuksien joukossa BMW i4:n kulutus oli 19,4 kWh/100 km, mikä tarjoaa myös hyvän vertailuarvon.Alhaisimman kulutuksen etsinnässä testin kolme Teslaa puhdistavat nimittäin koko pöydän: Model 3 Long Range 14,8 kWh/100 km, Model 3 Standard Range 15,4 kWh/100 km ja Model Y 15,8 kWh/100 km.Moottori tulee palaamaan testien tuloksiin kattavammin kotimaisella kielellä vielä useampaan otteeseen. Mielenkiintoisiin testituloksiin tulevat kuulumaan myös pikalatauksen nopeus käytännön tilanteessa.Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tomm W. Christiansen, Lähde: NAFMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.11.2024 Uutinen Autoliitto kiittelee lakiaikeita: riippumattomien autokorjaamojen tilanne kohenisi 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 19.11.2024 Uutinen Ajoneuvon vuosivero esillä lakiluonnoksessa – ei kuitenkaan realistinen vaihtoehto lähiaikoina 19.11.2024 Moottoriurheilu Formula E – teknisesti mielenkiintoinen laji yllättää paikan päällä 19.11.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot e-Expert – täyssähköisenä vieläkin parempi 18.11.2024 Vuoden Auto Suomessa Vuoden Auto Suomessa 2025: 45 uutuusmallia – mitä seuraavaksi tapahtuu? 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä