24.3.2022

Maistiainen: Nissan Ariya on täyssähköauto täynnä potentiaalia

Nissan Ariya – Madrid, Harama 2022

Leafin ja Qashqain yhdistelevä täyssähköinen katumaasturi Nissan Ariya omaa rutkasti potentiaalia. Ajoimme autolla Jaraman moottoriradalla Espanjassa.

Nissan Ariya on mahdollista polkea nautittavasti väännön avulla ulos mutkasta – kunhan muistaa työskennellä massan kanssa eikä sitä vastaan. Sähköisen voimalinjan edut tulevat kyllä tässä kohti esiin.

Katuautoksi sen kyllä tunnistaa rataolosuhteissa välittömästi ja näin on syytä ollakin. Auto kallistuu kaarteeseen ajettaessa ja korkea massa tuntuu. Tämä kaikki tapahtuu kuitenkin hyvin loogisesti ja tasapainoisesti tehden autosta helpon ajettavan.

Nissan Ariya – Madrid, Harama 2022

Ohjaus on raskaudeltaan ja välitykseltään hyvin tavanomainen ja miellyttävä. Jonkinlaista ohjaustuntoakin taustalla tuntuisi ehkä olevan, vaikka vähissä se ainakin on. Ohjaus ei varmasti säikytä ostajia pois.

Moottoriradan kestopäällyste on kieltämättä sileä, mutta ainakin sillä Ariya etenee sulavasti. Rengasmelua tai värinöitä ei ole havaittavaksi.

Nämä kaikki tulee tietenkin arvioida vielä uudelleen Suomessa kotimaan tiestöllä oikeissa olosuhteissa. Olisimme toki ajaneet auton Espanjassakin mielummin kadulla, mutta näitä varhaisia esisarjan autoja ei vielä sinne päästetty.

Nissan Ariya – Madrid, Harama 2022

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

2WD tai E-4orce

Tämä on kaikki mukavaa, mutta kulutuksen, lataamisen ja kotimaan olosuhteita vastaavan ajettavuuden kaltaiset olennaisemmat asiat jäävät odottamaan kattavampaa koeajoa. Nyt pystymme kuitenkin jo kertomaan monia tärkeitä ja merkittäviä teknisiä tietoja – osa näistä on myös ehtinyt tässä välillä muuttumaan. Täyssähköinen katumaasturi Nissan Ariya on esitelty kattavasti jo kotimaan koeistumisen yhteydessä, joten pyrimme välttämään turhaa kertausta.

Voimalinjavaihtoehtoja on kolme. Edullisin vaihtoehto on etuvetoinen pienempiakkuinen Ariya, jolle oli tehtaan toimintamatkatavoitteena jopa 360 kilometriä. Sille saatiin nyt vahvistetuksi WLTP-arvoksi 403 kilometriä, eli se heilahti mukavasti yli odotusten.

Nissan Ariya – Madrid, Harama 2022

Suurempi akkuvaihtoehto (87 kWh) on saatavilla sekä etu- että nelivetoisena. Näistä etuvetoisen pitäisi mennä pidemmälle jopa 500 kilometrin toimintamatkaan ja nelivetoisellakin Nissan odottaa päästävän jopa 460 kilometriä.

Nelivetoisen mallitarkenne on erikoinen E-4orce. Kyseessä on Nissanin järjestelmä, jolla voimaa ohjataan eri akseleiden sähkömoottoreille ja sieltä pyöräkohtaisia jarruja hyödyntämällä yksittäisille pyörille. Tämä vakauttaa auton käytöstä esimerkiksi ääritilanteissa ja sillä pystytään jopa hillitsemään hieman auton nyökkimistä mukavamman ajokokemuksen saavuttamiseksi.

Nissan Ariya – Madrid, Harama 2022

Mielenkiintoisin osa latausta on Nissanin tähän tuoma akun, 5 kilowatin PTC-vastuksilla toteutettu, esilämmitys, joka voidaan kytkeä päälle tietoviihdejärjestelmän valikosta. Sitä suositellaan painettavan noin 30 minuuttia ennen laturille menoa, kun ulkolämpötila on alle +10 celsiusastetta. Tällä voi olla vielä valtava vaikutus Suomen talvessa.

Ariyassa on Eurooppalaisen standardin mukainen CCS-pistoke, toisin kuin esimerkiksi Leafissa CHAdeMO. Niin sanottu hidaslataus on joko 7,4 kilowattia yhdessä vaiheessa tai osin lisävarusteisena 22 kilowattia kolmessa vaiheessa. Pikalataus on mahdollista 130 kilowatin teholla ja tämän avulla 10-80% varaustaso on saavutettavissa akkukoosta riippuen 35 tai 40 minuutissa.

Nissan Ariya – Madrid, Harama 2022

Nissan Ariya kesälomien jälkeen

Jopa hieman konseptiautolta näyttävä Ariya on ulkoisesti vaikuttava näky. Ainakin erittäin kattavasti varusteltuna sen sisätilat ovat paitsi tyylikkäät, myös tuntuisivat ensikosketuksella käytännöllisiltä. Lisäksi akusto on esilämmitettävissä pikalataamista varten.

Suosittuun luokkaan tähtäävällä Ariyalla on rutkasti potentiaalia ja maahantuoja uskalsi jo lupailla hinnaston alkavan aikanaan alta 50 000 euron. Paljon on kuitenkin vielä käytännön kysymyksiä, jotka selviävät vasta kotimaan koeajolla. Ariya on saapumassa Suomeen joskus kesälomien jälkeen.

Teksti ja kuvat: Henri Posa

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat