5.7.2016 Matkailu Ihan oikea taikakone: Douglas DC-3 on ikimuistoinen kokemus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Elämyksenä klassikkokone DC-3:lla lentäminen on huikea sekoitus aikamatkustusta ja kaupungin parhaita näköaloja. Iltapäivän aurinko heijastuu lentokoneen kiiltävästä pinnasta kuin sokaisevasta peilistä. Airveteranin klassikkokone, Douglas DC-3, odottaa matkustajia Malmin lentokentän lämmössä. Koneen mittasuhteet hämmentävät, sillä verrattuna nykyisiin suihkukoneisiin DC-3 on suorastaan taskupysäköitävän kokoinen. Samalla tähtimoottorit muistuttavat menneistä ajoista, sillä suihkuturbiinien epämääräisen tehosekoittimen sijaan potkureiden takaa näkyy aito kone. Moottorit täytyy myös valmistella lähtöön pyörittämällä potkureita mahdollisten hydraulilukkojen välttämiseksi. Kaikkein kauneinta on kuitenkin DC-3:n asento. Koska nokkapyörän sijasta DC-3:ssa on kannuspyörä, tuntuu kone kurkottavan kohti taivasta pysäköitynäkin. Jyrkempi kulma tosin tekee koneeseen nousemisen hiukan haastavaksi, vaikka kapeat askelmat kiitoradan pinnasta koneeseen ovatkin se vaikeampi pala. Kiipeämiseen kannattaa ottaa molemmat kädet avuksi, joten kamera saa kunnian nousta koneeseen edeltä. Oma murheensa on myös kyljen liukuoven sulkeminen, ulkopuolisen avun ollessa tervetullutta. Samalla ovi muistuttaa koneen monimuotoisesta roolituksesta aina rahdin kuljettamisesta laskuvarjosotilaiden pudottamiseen. Nykyisestä lentomatkustuksesta eivät muistuta myöskään istuimet. Kahden hengen sohvaa muistuttavat penkit kertovat ajasta, jolloin lentoajat olivat pidempiä ja vähäinenkin mukavuus oli arvostettavaa. Näinkö Hollywoodin kultakauden tähdet matkustivat? Koneen ajankuvaan pukeutunut lentoemäntämme muistuttaa, että konetta eivät velvoita kaupallisiin lentoyhtiöihin kohdistuvat vaatimukset huollon suhteen. – Mutta ei hätää! Me ylitämme vaatimukset kirkkaasti. Viime vuonna konetta huollettiin 30 tuntia jokaista lentotuntia kohti, lentoemäntä toteaa pienen virnistyksen kuuluessa äänessä. Lopulta moottorit jyrähtävät käyntiin, aiheuttaen vanhoista linja-autoista tuttua etäistä värinää. Tunne on silti hyvä, sillä numeroedusta huolimatta voima tuntuu suihkareita luotettavammalta. Kiitoradalla DC-3 yllättää jälleen, sillä kone nousee irti maan syleilystä lähes huomaamatta, ilman nykäisyitä. Myös ilmassa DC-3 osoittaa pehmeyttä, sillä nopeus ja korkeus tuntuvat helposti käsitettäviltä. Vallitseva tunne on kuitenkin kuumuus, sillä koneen pinta ja ajanmukainen ilmanvaihto saavat koneen tuntumaan melkoisen lämpöiseltä poutaisena kesäpäivänä. Tilanteeseen ei auta kameramiehenä heiluminen, sillä parinkymmenen minuutin aikana täytyy ikuistaa niin kone yksityiskohtineen kuin maisemat. Näytöksen paras istuin on lentoemännän käyttämä takimmainen istuin, jonka kohdalla lasi-ikkuna on vaihdettu kuperaan pleksiin. Pienellä päättäväisyydellä näkökenttänsä saa juuri ja juuri koneen rungon ulkopuolelle. Myös ohjaamossa kannattaa käydä tutustumassa. Autenttista ohjausskeemaa sotkee vain nykyaikainen GPS-navigaattori. Valitettavasti parinkymmenen minuutin aikamatka on ohi hiukan liian pian. Vain laskeutuessa kone keinahtaa muutaman kerran rauhattomasti. Mikäli aikamatkustus ja ehkä upein mahdollinen Helsinki-kierros kiinnostavat, kannattaa toimia jo tänä kesänä, sillä koneen operoinnin kannalta tärkeän Malmin lentokentän tulevaisuus on valitettavan vaakalaudalla. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Katso myös: Hopeisin siivin Helsingin yllä: DC-3 klassikkolentokone on väkevä elämys Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 21.4.2024 Matkailu Atomium Brysselissä: hyppäys atomiajan unelmiin 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Matkailu Finnairilta lisää viikkovuoroja Japaniin – uutuutena Norjan Kirkkoniemi 14.4.2024 Matkailu Erikoiset päiväunet: Château Champ de Bataille – kurkistus Aurinkokuninkaan aikoihin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku