12.1.2014 Matkailu Maailman hitain pikajuna Tasaisilla osuuksilla pikajuna taittaa matkaa totuttuu tapaan. Lukemattomat nousut ja laskut hidastavat keskinopeuden hitaanpuoleiseksi. Matka St.Morizista Zermattiin kestää 7 1/2 tuntia. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sveitsissä kiskoilla voi kokea yhä matkustamisen romantiikkaa. Työpäivän mittaisen junamatkan varrelle mahtuu myös 91 tunnelia ja 291 siltaa. Aurinko nousee vuorten takaa, ensimmäiset valonsäteet taittuvat punavalkoisten junavaunujen kyljistä St. Moritzin asemalla. Vaikka on kesäkuun alku, hengitys huuruaa 1 775 metrin korkeudessa. Monet junia fanittavat matkaavat toiselta puolen maapalloa kokemaan tämän junaretken. Näköaloista voi nauttia parhaiten panoraamavaunusta, mikä tarkoittaa 1. luokan lippua. Ei kannata kitsastella, se on hintansa väärti. Kaikissa junissa ei tosin ole näitä erillisiä näköalavaunuja, joten asia kannattaa tarkistaa etukäteen. Matkalaisten on myös hyvä huomioida se, että kaikkiin Glacier Express -juniin pitää varata paikka. Hyvien näköalojen lisäksi näköalavaunu tarjoaa matkustajilleen selostuksen (englanti, ranska, saksa) reitin kohokohdista. Vaunun huono puoli on puolestaan se, että aurinkoisella säällä isot ikkunat tekevät matkailusta lämmintä – ilmastoinnista huolimatta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Nousuja ja laskuja Junailija viheltää pilliin. Matka alkaa. Olemme päässeet 100 metriä, kun juna sukeltaa ensimmäiseen tunneliin. Sen toisella puolen avautuvat maisemat ovat suoraan postikortista. Verkkokalvoille piirtyy vihreitä niittyjä, somia pikkutaloja ja pittoreskeja vuoren seinämiä. Lehmätkin näyttävät hurmaavimmilta kuin kotona. Heti alussa käy ilmi se, miksi Glacier Expressiä kutsutaan maailman hitaimmaksi pikajunaksi: jatkuvat nousut ja laskut hidastavat menoa. Isossa osassa Glacier Expressin reittiä kiskojen välissä kulkee hammaspyörästö. Se tarjoaa junalle ylimääräisen tarttumapinnan jyrkimmillä osuuksilla. Näyttävimmillään reitti on alku- ja loppuosuuksilla. Myös nousu kohti Oberalp Passia on vaikuttava. Monet silloista ovat akvedukti-tyyppisiä, kivestä tehtyjä ja maahan asti ulottuvia maalauksellisia kaarisiltoja. Rakenteen hyvä puoli on se, ettei se haittaa näköaloja. Ensimmäinen vuoristo-osuus St. Moritzista Reichenauhun kestää vajaat pari tuntia. Korkeusero asemien välillä on lähes 1 200 metriä. Lumiraja kahdessa kilometrissä Tämän jälkeen junan vauhti kiihtyy tasaisella. Konduktööri käy kuuluttamassa lounasajan alkaneen. Ravintolavaunussa tarjotaan gourmet-purtavaa. Pian noustaan matkan korkeimpaan kohtaan, Oberalp-solassa ollaan lumirajan tasalla yli 2 000 metrissä. Sen jälkeen laskeudutaan Andermattiin 1 436 metrin korkeuteen, mistä matka jatkuu puurajassa kohti Furkan solaa. Sen läpäisevä tunneli Realp- ja Oberwald-kylien välillä katkaisee maisemien katsomisen 15,4 kilometrin ajaksi. Tunnelin jälkeen laskeudutaan vajaan 700 metrin korkeuteen Briggiin. Siitä seuraava asema on Visp, josta alkaa viimeinen nousu kohti Zermattia. Vaikka matkan varrella on ehtinyt nähdä monta maisemaa, nyt avautuvat näköalat saavat hiljaiseksi. Ehkäpä tämä etappi on sittenkin se hienoin. Läpäisemme Euroopan korkeimmalla sijaitsevat viinitarhat, sivuutamme ison kivenvyörymän ja sillä seisovan ryhmän alppikauriita sekä näemme ensimmäisen vilauksen Matterhornista. Ohitamme vanhoja kivitaloja, joiden tummat ovet ja ikkunat sekä kivikatot luovat iättömän vaikutelman – aika tuntuu pysähtyvän. Kello on yli puoli viiden, kun nousemme junasta. Noin 250 kilometrin matkalle on mahtunut kovalevyllinen kokemuksia. glacierexpress.ch Teksti ja kuvat: Vesa Eskola Lue lisää Kaikki artikkelit 21.4.2024 Matkailu Atomium Brysselissä: hyppäys atomiajan unelmiin 15.4.2024 Matkailu Finnairilta lisää viikkovuoroja Japaniin – uutuutena Norjan Kirkkoniemi 14.4.2024 Matkailu Erikoiset päiväunet: Château Champ de Bataille – kurkistus Aurinkokuninkaan aikoihin 9.4.2024 Matkailu Automatkailija Euroopassa – vältä jopa 25 000 euron sakot 7.4.2024 Matkailu Erikoiset unet: Hotel do Mar Portugalin Sesimbrassa 31.3.2024 Matkailu Antwerpenin oodi muodille: koska tyylikkyys on aina muodikasta 29.3.2024 Matkailu Matkavinkki Tšekki: Kaunis ja historiallinen Litomyšl 28.3.2024 Matkailu Matkavinkki Berliini: Fotografiska ei petä valokuvien ystävää 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?