12.1.2014 Matkailu Maailman hitain pikajuna Tasaisilla osuuksilla pikajuna taittaa matkaa totuttuu tapaan. Lukemattomat nousut ja laskut hidastavat keskinopeuden hitaanpuoleiseksi. Matka St.Morizista Zermattiin kestää 7 1/2 tuntia. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sveitsissä kiskoilla voi kokea yhä matkustamisen romantiikkaa. Työpäivän mittaisen junamatkan varrelle mahtuu myös 91 tunnelia ja 291 siltaa. Aurinko nousee vuorten takaa, ensimmäiset valonsäteet taittuvat punavalkoisten junavaunujen kyljistä St. Moritzin asemalla. Vaikka on kesäkuun alku, hengitys huuruaa 1 775 metrin korkeudessa. Monet junia fanittavat matkaavat toiselta puolen maapalloa kokemaan tämän junaretken.Näköaloista voi nauttia parhaiten panoraamavaunusta, mikä tarkoittaa 1. luokan lippua. Ei kannata kitsastella, se on hintansa väärti. Kaikissa junissa ei tosin ole näitä erillisiä näköalavaunuja, joten asia kannattaa tarkistaa etukäteen. Matkalaisten on myös hyvä huomioida se, että kaikkiin Glacier Express -juniin pitää varata paikka.Hyvien näköalojen lisäksi näköalavaunu tarjoaa matkustajilleen selostuksen (englanti, ranska, saksa) reitin kohokohdista. Vaunun huono puoli on puolestaan se, että aurinkoisella säällä isot ikkunat tekevät matkailusta lämmintä – ilmastoinnista huolimatta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNousuja ja laskujaJunailija viheltää pilliin. Matka alkaa. Olemme päässeet 100 metriä, kun juna sukeltaa ensimmäiseen tunneliin. Sen toisella puolen avautuvat maisemat ovat suoraan postikortista. Verkkokalvoille piirtyy vihreitä niittyjä, somia pikkutaloja ja pittoreskeja vuoren seinämiä. Lehmätkin näyttävät hurmaavimmilta kuin kotona.Heti alussa käy ilmi se, miksi Glacier Expressiä kutsutaan maailman hitaimmaksi pikajunaksi: jatkuvat nousut ja laskut hidastavat menoa. Isossa osassa Glacier Expressin reittiä kiskojen välissä kulkee hammaspyörästö. Se tarjoaa junalle ylimääräisen tarttumapinnan jyrkimmillä osuuksilla.Näyttävimmillään reitti on alku- ja loppuosuuksilla. Myös nousu kohti Oberalp Passia on vaikuttava. Monet silloista ovat akvedukti-tyyppisiä, kivestä tehtyjä ja maahan asti ulottuvia maalauksellisia kaarisiltoja. Rakenteen hyvä puoli on se, ettei se haittaa näköaloja.Ensimmäinen vuoristo-osuus St. Moritzista Reichenauhun kestää vajaat pari tuntia. Korkeusero asemien välillä on lähes 1 200 metriä.Lumiraja kahdessa kilometrissäTämän jälkeen junan vauhti kiihtyy tasaisella. Konduktööri käy kuuluttamassa lounasajan alkaneen. Ravintolavaunussa tarjotaan gourmet-purtavaa.Pian noustaan matkan korkeimpaan kohtaan, Oberalp-solassa ollaan lumirajan tasalla yli 2 000 metrissä. Sen jälkeen laskeudutaan Andermattiin 1 436 metrin korkeuteen, mistä matka jatkuu puurajassa kohti Furkan solaa. Sen läpäisevä tunneli Realp- ja Oberwald-kylien välillä katkaisee maisemien katsomisen 15,4 kilometrin ajaksi.Tunnelin jälkeen laskeudutaan vajaan 700 metrin korkeuteen Briggiin. Siitä seuraava asema on Visp, josta alkaa viimeinen nousu kohti Zermattia. Vaikka matkan varrella on ehtinyt nähdä monta maisemaa, nyt avautuvat näköalat saavat hiljaiseksi. Ehkäpä tämä etappi on sittenkin se hienoin.Läpäisemme Euroopan korkeimmalla sijaitsevat viinitarhat, sivuutamme ison kivenvyörymän ja sillä seisovan ryhmän alppikauriita sekä näemme ensimmäisen vilauksen Matterhornista. Ohitamme vanhoja kivitaloja, joiden tummat ovet ja ikkunat sekä kivikatot luovat iättömän vaikutelman – aika tuntuu pysähtyvän.Kello on yli puoli viiden, kun nousemme junasta. Noin 250 kilometrin matkalle on mahtunut kovalevyllinen kokemuksia.glacierexpress.chTeksti ja kuvat: Vesa Eskola Lue lisää Kaikki artikkelit 21.1.2025 Matkailu Moottori 100 vuotta: Matkamme Saksan halki 16.–22.7.1933 21.1.2025 Yleinen Viron lupaus matkailijoille – lisää kulttuuri ja urheilua 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Matkailu Aistien valtakunta: Mercato del Capo eli Palermon eläväinen katutori 18.1.2025 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen suosion kasvu näkyy myös Caravan-messuilla – paljon uusia matkailuautoja tarjolla 17.1.2025 Matkailuajoneuvot Caravan-harrastuksella valtava merkitys – jättää vuosittain satojen miljoonien potin kotimaan matkailulle 17.1.2025 Kotimaanmatkailu Matkailuajoneuvoalan tulevaisuuden näkymissä korostuvat etätyö ja älykäs teknologia 17.1.2025 Matkailu Tänne me suuntaamme valmismatkoille – ikisuosikit porskuttavat 17.1.2025 Matkailu Lomamatka autolla matkailutapojen kärjessä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 22.1.2025 Yleinen Tankkasin bensaa dieselautoon, miten tulisi toimia? 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa