18.9.2021

Mitkä pakettiauton nastarenkaat pitävät liukkaalla ja mitkä sulalla kelillä? Moottorin nastarengastesti 2021 vastaa

pakettiauton nastarenkaat

Pakettiautojen nastarenkaat ovat ominaisuuksiltaan tasaväkisempiä kuin aiemmin testaamamme henkilöautojen nastarenkaat. Renkailla on kuitenkin selvät luonne-erot sen mukaan, liikutaanko jäällä, lumella vai asvaltilla.

Moottorin rengastestit – kuten tämän kategorian testit yleensäkin – ovat tähän mennessä keskittyneet henkilöautojen renkaisiin, mutta tänä vuonna päätimme laajentaa tarjontaa ja testasimme myös pakettiautojen nastarenkaat.

Testin tarpeellisuutta alleviivasi paitsi pakettiautojen suuri määrä Suomen teillä, myös se, että kaikki tunnetuimmat rengasvalmistajat tarjoavat juuri näihin ajoneuvoihin erityisesti suunniteltuja kumeja. Nämä niin kutsutut C-renkaat ovat rakenteeltaan tuntuvasti henkilöautorenkaita vankempia, ja tätä myötä testituloksetkin poikkesivat henkilöautojen vastaavista.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Eroja kaikilla pinnoilla

pakettiauton nastarenkaat

Rengastesteissämme jäällä tehtävät pitomittaukset ja ajokokeet erottelevat perinteisesti jyvät akanoista, mutta pakettiautorenkaiden kohdalla testirenkaat olivat harvinaisen tasaväkisiä. Esimerkiksi jääkäsittelykokeessa parhaimman ja huonoimman renkaan välinen ero oli vain 7 prosenttia, mikä on selvästi pienempi ero kuin henkilöautojen nastarengastestissämme.

Ja kun siirrytään jäältä lumelle, se yleensä kaventaa renkaiden välisiä eroja osakokeissa merkittävästi, mutta pakettiautorenkaissa tämäkin on toisin. Erot toki pienenivät nytkin pitkittäispitomittauksissa eli lumikiihdytyksissä ja -jarrutuksissa, mutta yllättävän vähän. Renkaiden ajettavuutta selvittävässä lumikäsittelykokeessa parhaimman ja heikoimman renkaan välinen ero oli itse asiassa suurempi kuin jäällä, mikä sekin on poikkeuksellista verrattuna henkilöautorenkaiden testituloksiin.

Kontrasti sulan ja liukkaan välillä

pakettiauton nastarenkaat

Märällä ja kuivalla asvaltilla tehdyt kokeet saavat talvirenkaiden paremmuusjärjestyksen usein muuttumaan jää- ja lumikokeisiin verrattuna, ja tämä pätee myös C-renkaisiin. Henkilöautorenkaita kovemmat kumiseokset kuitenkin kaventavat eroja tälläkin osa-alueella.

Joka tapauksessa luonne-erot olivat selvät: Nokian ja Continental, jotka sijoittuivat aivan kärkeen tai sen välittömään tuntumaan kaikissa jää- ja lumikokeissa, jätettiin sulalla kelillä häntäpäähän tai korkeintaan keskikastiin.

Tyystin toisenlaisena esimerkkinä toimii Michelin, joka on huonoimpien joukossa käytännöllisesti katsoen kaikissa liukkaan kelin kokeissa, mutta joka vastaavasti on märällä ja kuivalla kestopäällysteellä testin parhaita renkaita. Suoritus on kaikkiaan kuin peilikuva henkilöautorenkaiden vastaavasta.

Muitakin merkittäviä eroja kohdattiin – niistä lisää täydellisestä testiraportistamme, joka on kokonaisuudessaan luettavissa 15.9. ilmestyneessä Moottorin numerossa 9/2021. Kyseinen numero löytyy sähköisesti myös Lehtiluukusta.

Teksti: Jussi Saarinen ja Juuso Kallioinen Kuvat: Ville-Veikko Heinonen Testin toteutus Test Finland Oy / Juuso Kallioinen ja Pasi Piironen

Testirenkaat, koko 215/65 R16 C

Bridgestone Noranza Van 001
Continental Van Contact Ice
Gislaved Nord Frost Van 2
Goodyear Cargo Ultra Grip 2
Hankook Winter i*Pike LT
Michelin Agilis X-Ice North
Nokian Hakkapeliitta C3
Viatti Vettore Inverno

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisää aiheesta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat