21.6.2023

Nimi muutettu: 2020-luvun Pontiac Firebird Trans Am on ultimaattinen tilaustuote

Chevrolet Camaro sai heti esittelynsä jälkeen sisarmallin Pontiac Firebirdistä. Nimekkään kaksikon yhteinen tarina tuli päätökseensä, kun GM lakkautti Pontiac-brändin ja Chevrolet Camaro -mallinimen. Camaron uusi tuleminen vuonna 2009 on saanut jotkut ikävöimään Firebirdiä niin katkerasti, että asialle on ollut tehtävä jotain.

Chevrolet Camaro on juuri nyt ajankohtainen automalli siinä mielessä, että sen historian kuudes sukupolvi on mallivuoden päätteeksi jättämässä tuotantolinjat taakseen, ja koko konsepti on jonkinlaisessa tienristeyksessä. Kurkistetaanpa siis tämän ultimaattisen kesäauton historiaan logonvaihtojen näkökulmasta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kaksin aina muskelimpi

Niin kutsuttu "platform sharing" on ollut osa General Motorsin liiketoimintaa aivan alusta, siis 1910-luvulta lähtien. Samalle alustalle on voinut tehdä eri tavoin suunnattuja malleja, kuten Chevrolet Suburbanin ja Cadillac Escaladen, tai sitten yhden ison nimen sijaan kaksi isoa nimeä, kuten vaikkapa Chevrolet Camaron ja Pontiac Firebirdin.

GM suuntasi Camaron (koodinimeltään Pantherin) suoraksi kilpailijaksi Fordin vuonna 1964 lanseeraamalle Mustangille. Ja taas samaan aikaan, kun Ford lanseerasi Mustangille hieman tasokkaamman sisarmallin Mercury Cougarin, esitteli GM vastavetona Pontiac Firebirdin keväällä 1967. Ikäeroa Camaron ja Firebirdin ensimmäisen sukupolven mallien välillä oli alle puoli vuotta.

Pontiac Firebirdistä nähtiin sen olemassaolon aikana, siis vuosien 1967 ja 2002 välillä neljä sukupolvea, ja ne ajoittuivat yksi yhteen Camaron neljän ensimmäisen polven kanssa. Serkustaan Firebird on ikään kuin nyrkkisääntönä helpointa erottaa Pontiacille tunnusomaisen kaksiosaisen maskin perusteella. Niin ikään puskureissa oli eroja, kuten myös valoissa. Aluksi Firebirdiin haettiin ajovaloinspiraatiota Pontiac GTO:sta. Kahdessa viimeisessä sukupolvessa Firebirdin keulalla nähtiin puolestaan aikanaan muodikkaat piilolamput.

400 kuutiotuuman V8 oli aikanaan erottamaton osa kokonaisuutta, mutta kokeiltiinhan autossa matkan varrella muitakin voimanlähdemuotoja, rivinelosesta alkaen. Pontiac Firebirdistä ei voi kirjoittaa kohottamatta kaapin päälle Trans Amia, joka tuli muskeleimmaksi osaksi mallistoa jo ensimmäisen sukupolven aikana, ja joka nousi tähteyteen kolmannessa polvessaan televisiosarjassa Ritari Ässä. KITT on varmasti tunnetuimpia autoja liikkuvan kuvan historiassa.

Trans Am -restauraatio

Firebirdin ja Camaron tarinat katkesivat siis vuoteen 2002, joka oli General Motorsilla muutosten vuosi. Konserni lakkautti tuolloin koko Pontiac-merkin eli kun Camaro teki viidennen sukupolven myötä paluun vuonna 2009, Firebirdin henkiinherättäminen ei ollut enää mahdollista. Tämä tosiasia on puolestaan herättänyt ikävän tunnetta autokansassa, onhan Firebird yksi suurimmista staroista muskeliautogenressä.

Kaikeksi onneksi on tahoja, jotka ovat tarttuneet tuumasta toimeen Firebirdin elvyttämiseksi, ja tietenkin yksinoikeudella viidennen ja kuudennen polven Camarojen pohjalta. Merkittävimpiä toimijoita tällä saralla on Floridan Tallahasseessa päämajaansa pitävä Trans Am Depot.

Yrityksellä on osaamista klassikkomuskeleiden - siis alkuperäisten Firebirdien - kanssa, mutta kuuluisin se on Camaro - Trans Am -konversioistaan. Trans Am Depot lanseeraa tavallisesti alle 20 kappaleen sarjan, kunnioittaen sillä aina jotain tiettyä Trans Am -sukupolvea ja yleensä vielä tiettyä erikoisversiota siitä.

Esimerkiksi tällä hetkellä mallistosta löytyy 50th Anniversary Edition Trans Am, joka on tehty muistuttamaan sisältä ja ulkoa alkuperäistä vuoden '69 Trans Amia. Erästä valmistetaan kahdeksan kova- ja kahdeksan avokattoista yksilöä. Moottorin virityssarjoilla Trans Am Depot irroittaa autosta jopa 1 000 hevosvoiman tehot. Outlaw Edition puolestaan kuljettaa ajatukset vuoden 1979 Trans Amiin eli toisen sukupolven loppuhuipennukseen.

Ja tietenkin nämä autot antavat kuvan siitä, miltä Pontiac Firebird/Trans Am voisi näyttää, jos Pontiac olisi automerkkinä selviytynyt 2010- ja 2020-luvuille ja tehnyt Chevroletin kanssa muskeliauton GM:n Alpha-perusrakenteelle. Trans Am Depotin autojen ilme ei todennäköisesti olisi kovinkaan kaukana totuudesta.

Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Trans Am Depot, Muscle Car Club, Chevrolet Kuvat: Trans Am Depot, General Motors: Chevrolet/Pontiac

Lisää aiheesta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat