9.4.2020 Ajoneuvot Nimi muutettu: Eagle Premier on auto, jonka takia Dodge Viperissä on Renaultin jarrut Eagle Premier Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Chryslerin 1990-luku pohjautui vahvasti ranskalaisperimään. Eagle Premier? Mikä se semmoinen on? Se on Renaultin epäonnistuneen Amerikan valloituksen lopullinen nimi.Ranskalaisvalmistaja Renault vuonna 1979 oli ostanut merkittävän osuuden amerikkalaiskonserni AMC:stä, joka meillä tunnettaneen hassusta Pacer-autosta ja ennen kaikkea maastoautomerkki Jeepistä.Ranskalaisten tarkoituksena oli epäilemättä vuolla kultaa Yhdysvaltojen valtavilla automarkkinoilla, ja jo vuonna 1982 aloitettiin AMC:n kanssa yhteismallin kehitys.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRenault 25:n serkkuRenault 25Uusi automalli sai nimen Renault Premier. Se perustui Renault 25:een, aina pitkittäismoottorista etuvetorakennetta myöten.Uutuuden muodot olivat Italdesignin maestro Giorgetto Giugiaron kynästä, ja erityistä panostusta laitettiin aerodynamiikkaan. Sisätilat olivat AMC:n käsijaala.Perusmoottoriksi valikoitui AMC:n 2,5-litrainen 111-hevosvoimainen työjuhta, mutta V6 oli ranskalaiskonsernin valikoimista löytynyt 3-litrainen Peugeot-Renault-Volvo -yhteistyömoottori, joka tässä sovelluksessa kehitti 150 hevosvoimaa.Aikansa mediakoeajot olivat suopeita Renault Premieriä kohtaan. Autoa kuvailtiin yhdistelmäksi Eurooppalaista sulavuutta ja amerikkalaisen sedanin tilavuutta. Saavutusta pidettiin erinomaisena, etenkin huomioiden AMC:n ja Renaultin resurssit.Ranskalaiset AmerikassaRenault Premieriä oli määrä myydä R9/11-malliin pohjautuvien Renault Alliancen ja Renault Encoren rinnalla. Vuonna 1987 Amerikkalaismarkkinoille saapui vielä Renault Medallion, omaa sukuaan 21. Myös Euroopasta tuttua Renault Espacea kaavailtiin amerikkalaismarkkinoille, ainakin yksi yksilö päätyi Chicagon autonäyttelyynkin vuonna 1985.Markkinatilanne kuitenkin muuttui 1980-luvun puolivälissä. AMC oli joutunut talousvaikeuksiin, ja Pohjois-Amerikkaan tehdyt tehdasinvestoinnit rasittivat Renaultia Euroopassakin. AMC:n kohtaloa pohdittiin: konkurssi, myynti vai jotain muut? Renaultin hallituksen puheenjohtaja Georges Besse puolsi Pohjois-Amerikan seikkailun puolesta.Eagle PremierPremier-maliln tuotannon oli määrä alkaa vuonna 1987. Syksyllä 1986 kaikki muuttui, kun terroristit murhasivat Bessen. Suunta vaihtui.Hänen seuraajaksi valittu Raymond Levy näki päätehtäväkseen yrityksen tilan korjaamisen: AMC sai lähteä. Maaliskuussa 1987 Renault myi AMC-osuutensa amerikkalaiselle Chryslerille – yhtiötä johtanut Lee Iacocca tahtoi erityisesti AMC:n omistaman Jeep-merkin talliinsa, ei vähiten kehitteillä olleen Grand Cherokee -mallin takia.Kotka yrittää siivilleenKun Premier siirtyi tuotantovalmiuteen, oli Renaultista jäljellä vain perintö. Myyntiä varten kehitettiin uusi Eagle-automerkki: Renault Premier oli nyt Eagle Premier. Wikipedian mukaan yhtään Renault Premieriksi nimettyä autoyksioä ei valmistunut edes tuotannon esisarjassa, mutta osa prototyypeistä kantoi Renaultin timanttilogoa vielä keulamaskissa ja pölykapseleissa, kun takaluukusta löytyi jo Eaglen tunnus.Eagle-merkin alle siirrettiin myös Medallion-malli sekä joukko Mitsubishi-yhteistyöstä johtuneita malleja, kuten Eclipse-pohjainen Eagle Talon. Eaglesta siis kehittyi varsinainen lainamallien loppuusijoituspaikka, kunnes merkki lopulta lakkautettiin vuonna 1998.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPieni, mutta merkityksellinenEagle Premierin tarina autona jäi lyhyeksi: myynti käynnistyi alkuvuodesta 1988, pieni mallipäivitys saapui vuodelle 1990 ja historiankirjat kutsuivat jo 1992. Lisärahaa yritettiin tehdä vuonna 1990 tekemällä logonvaihtoversio Dodge Monaco.Mikään merkityksetön floppi ei Renault Premierinä alkanut projekti kuitenkaan ollut, kaikkea muuta. Pieni AMC-Renault oli onnistunut kehittämään erinomaisen auton, joka oli paljon kyvykkäämpi kuin Chryslerin omat aikalaistuotteet. Ei ihme, että AMC-kaupan mukana tullut entinen renaultlainen François Castaing nousi jo 1992 koko Chryslerin ajoneuvokehityksen varajohtajaksi.Chrysler 300MCastaingin käsialaa oli myös Chryslerin vuonna 1992 esittelemä uusi LH-perusrakenne, jolle yhtiön suuret sedanit rakentuivat vuoteen 2004 saakka. Näistä tunnetuin suomalaismarkkinoilla lienee Chrysler 300M. Ja koko LH-perusrakenteen referenssi ja esimerkkiauto oli juuri Premier – myös 300M-mallissa on etuveto ja pitkittäismoottori.Kun seuraavan kerran ranskalaismerkkien kokoontumiseen kurvaa Chrysler 300M, kannattaakin autoon suhtautua kaukaisena amerikanserkkuna.Dodge Viper RT/10Entä se se Dodge Viper sitten? Erikoisautot pyritään valmistamaan mahdollisimman tehokkaasti olemassa olevien peruskomponenttien ympärille, sillä pienet tuotantomäärät eivät salli kaiken keksimistä tyhjästä. Urheiluautoon vain pienin muutoksin soveltuva takajarrusatula löytyi suoraan Chryslerin osahyllystä – se oli saapunut sinne Premierin mukana. Nimi muutettu Moottorin uusi viikottainen juttusarja tarkastelee automaailman logonvaihtoja – tarinoita siitä, kun auto ei olekaan aivan sitä, mitä nimi lupaa. Lue sarjan aiemmat julkaisut täältä. Nimi muutettu: Aston Martin Cygnet – kenen mielestä tämä oli hyvä idea? Nimi muutettu: Kuinka tehdään Cadillac Catera? No vaihdetaan Opeliin Cadillacin logo Nimi muutettu: Lancia Thema ja kulttuurikonflikti Nimi muutettu: Honda Crossroad on valmistajansa ainoa V8 Nimi muutettu: japanilainen Volkswagen Taro Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: valmistajat, lähde: Wikipedia, allpar.com Lue lisää Kaikki artikkelit 2.4.2025 Uutinen Takavuosien suosikki edelleen rekisteröintikärjessä – Tesla nousee vähitellen 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 28.3.2025 Klassikko Vuoden 1961 Geneven perintö: ainutkertainen ja alkuperäinen Jaguar E-Type 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4×4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 27.3.2025 Ajoneuvot Nissan luovii hankalien aikojen läpi – jo tänä vuonna Leafista tehdään crossover ja Micra muuttuu täyssähköiseksi Renault R5:n DNA:lla 26.3.2025 Nimi muutettu Nimi muutettu: Lancian uusi tuleminen Milanon viimeisintä muotia edustavana Opel Corsana lähti käyntiin katastrofaalisesti 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: moottorin vikavalo syttyi heti, mitä muuta vikaa vanhasta Toyota Prius -hybridistä löytyi? 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 1.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Toyota teki Hiacesta avoauton piirakkauunilla - eläköön Toyota PieAce 1.4.2025 Matkailu Päivän kuva: Ankkurien hautausmaalla 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle