10.11.2021

Nimi muutettu: Juttusarjan herkkupaloihin kuuluva Saipa 132

Saipa 132

Nimi muutettu -sarjan ideaaleimpiin tapauksiin kuuluvat pitkään tuotannossa olleet, mahdollisimman eri puolilla maailmaa vaikuttaneet automallit. Saipa 132 on ehdottomasti sellainen.

Ford julkisti Japanissa valmistetun pienen Festivan vuonna 1986. Mazda oli tuolloin osana Ford-konsernia, siksi Ford sai lainata (muun muassa) Festivan kohdalla paitsi Mazdan alustaa, tekniikkaa, muotoilustudiota, myös tehdasta. Festiva oli tarjolla kolmi- ja viisiovisena hatchbackina sekä neliovisena perinteisenä sedanina. Mazdan paletista ammennettiin nelisylinterisiä bensiinimoottoreita, iskutilavuudeltaan 1,1:stä 1,3:een litraan. 2,3 metrin akselivälillä ja noin 800 kilon omamassalla Festiva on nykymittapuulla varsin pieni auto, mistä huomaa autojen keskimääräisen koon kasvun viimeisten vuosikymmenten aikana.

Mazdaksi uudelleenbrändätty (tai takaisinbrändätty) Festiva kantoi nimeä Mazda 121. Tämä versio oli tuotannossa 1990-luvun alkuun, jolloin ulkonäkönsä vuoksi lukuisia liikanimiä kahminut Autozam Revue / Mazda 121 korvasi sen.

Kia Pride
Kia Pride

Ford ei ollut Mazdan ainoa yhteistyökumppani 80-luvulla, vaan niihin kuului myös nykyinen Hyundai Motor Groupin tytärmerkki Kia, joka oli vielä tuolloin ”nakkikioski” verrattuna nykyiseen laajuuteensa ja arvostukseensa. Korealaisvalmistaja hankkikin Fordilta ja Mazdalta Festivan lisenssin ja alkoi tuottaa sitä omalla tehtaallaan nimellä Kia Pride, näin vuodesta 1987 alkaen. Myös Japanin ulkopuolelle Australiaan ja Amerikkaan laivatut Ford Festivat valmistettiin myöhemmin Kian tehtaalla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tuotanto katkeamassa 35 vuoden kohdalla?

Japanissa, Australiassa ja jossain päin Amerikkoja mallia markkinoitiin aina vuoteen 2002. Se ehti matkan varrella saada useita uusia tuotantopaikkoja ja markkinointinimiä eri puolilla maailmaa. Vuonna 1993 auton valmistus käynnistyi Iranissa, jossa siitä vastasi Saipa, joka on itse asiassa alun perin Citroënin tuotantoon maassa perustettu tehdas. Se on tuottanut ja tuottaa Iranin teille lukuisia muilta markkinoilta erääntyneitä automalleja, kuten ensimmäisen sukupolven Nissan Qashqaita, Citroën Xantiaa ja vanhaa Nissan Maximaa. Sillä on myös omalle nimelle uudelleenbrändättyjä malleja, kuten Saipa 111 (5-ovinen) ja Saipa 132 (sedan), ajalta ennen nykyisiä ydinohjelmaan liittyviä pakotteita.

Saipa 111
Saipa 111

Alun perin Saipa Priden nimellä tuotetut Ford Festiva -kloonit saivat vuonna 2008 kevyttä päivitystä ajovaloihin, puskureihin ja kojelautaan. Muutoin kyseessä on ehta 80-luvun tuote, joka on ollut tuotannossa noin 2 000 auton vuosivauhdilla edelleen vuonna 2021. Asian tarkempi tutkimus on paljastanut, että malli olisi vihdoin siirtymässä syrjään, nyt 35 vuoden jälkeen.

Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Car Industry Analysis, SAIPA Kuvat: SAIPA, Kia

Lisää aiheesta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat