1.10.2020 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mercedes-Benz X-sarja ja väärät lähtökohdat menestykseen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun Mercedes-Benz kuvitteli pelkän tähtilogon tekevän premiumia. Automaailma on kummallinen. Autotehtaat ovat itsestään selvästi huipputarkkoja imagoistaan ja brändeistään. Joskus tämä menee koomisen pitkälle: toimittajille jaetaan tietysti vain brändiä edustavia muistilehtiöitä, autonäyttelyissä täytyy soida brändimusiikki ja autojen julkistustapahtumissa jopa vessavalaistuksen täytyy sopia mielikuvaan. Kaiken pitää edustaa omaa brändiä.Paitsi itse auton. Kaiken brändäämisen keskellä on välillä lähes hämmentävää, kuinka välinpitämättömästi yrityksen oma kädenjälki saatetaan ajoittain ohitetaan tuotetasolla.Mercedes-Benz X-sarjaa parempaa esimerkkiä on vaikea keksiä. 2010-luvulla vauhdilla laajentunut saksalaismerkki päätti vihdoin venyä myös lava-automarkkinoille. Esiteltiin Mercedes-Benz X-sarja, jolla epäilemättä haluttiin haastaa etenkin Volkswagenin erinomainen Amarok, miksei myös Ford Ranger.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKonsernilainaaOli vain yksi ongelma: emokonserni Daimlerilla ei ollut lava-autoon sopivaa perusrakennetta. Erillisrungolle rakennettavaa henkilöautomallia löytyi vain G-sarjasta: tämä perusta on poikinut useita lava-autoversioita vuosikymmenten aikana, mutta rakenteiden järeyden myötä lopputuloksen hinta olisi karannut käsistä. Itsekantavalle rungolle lava-autoa taas ei oikein voi rakentaa.Ratkaisu löytyi konserniyhteistyöstä: Daimler ja Renault-Nissan -allianssi on vuosikaudet tehnyt yhteistyötä, joka on ulottunut henkilöautojen moottoreista yhteisiin hyötyajoneuvoihin (Mercedes-Benz Citan on nimimuutettu Renault Kangoo) ja jopa yhteistyötehtaaseen, jossa valmistetaan samaan perusrakenteeseen pohjautuvia Renault Twingoa ja Smarteja.Navaran lavallaMercedes-Benz X-sarja päätettiin rakentaa Nissan Navaran pohjalle. Japanilaisauto on sinänsä lajissaan kyvykäs työhevonen, mutta nyt se yritettiin venyttää salonkikelpoiseksi premium-tuotteeksi.Saksalaiset panostivat paljon: auto sai uudet pintapellit ja ajovalot ja sisätilat. Mercedes-Benzin henkilöautoista X-sarjaan siirtyvä tunsi olonsa heti tutuksi, sillä ohjauspyörä ja tietoviihdejärjestelmät olivat tuttuja.Yhteistyö näkyi vasta vähän syvemmällä: ikkunannostimet olivat Nissanilta, samoin ovenkahvat, ilmastoinnin painikkeet ja nelivedon kytkimet. Sähköjärjestelmäkin puhui japania eikä saksaa, joten mersukuskeille mieluisan monitoimiviiksen logiikka poikkesi vähän totutusta.Vasta käynnistys paljasti säästön: Nissanin 2,3-litrainen nelosdiesel ei sovi merkkiin, jonka henkilöautoja markkinoidaan Best or Nothing -tunnuksella. Mercedes-Benzin omiin huippuhienostuneisiin nelosdieseleihin verrattuna tämä kone edusti eilispäivää ja alahyllyä. Malli olisi ehdottomasti pitänyt debytoida myöhemmin tuotantoon tulleella saksalaismerkin omalla 3-litraisella V6-dieselillä ja jatkuvalla nelivedolla. Kun se saapui liikkeisiin, oli vahinko jo tapahtunut.Ei myynytX-sarjan tuotanto alkoi vuonna 2017 Espanjan Barcelonassa Nissanini tehtaalla. Päämarkkinat olivat Euroopan ohella Etelä-Amerikka ja Australia. Lava-autoihin mieltyneeseen Pohjois-Amerikkaan autoa ei kuitenkaan viety, sinne se olisi ollut aivan liian pieni.X-sarja ei ikinä onnistunut tavoittavaan asiakkaitaan. Ensimmäinen täysi tuotantovuosi oli 2018, ja tällöin autoa myytiin 16 700 kappaletta. Seuraavana vuotena myynti jäi 15 300 yksilöön.Vertailun vuoksi kerrottakoon, että maailman myydyintä lava-autoa Ford F-150:tä myydään pelkästään Yhdysvalloissa noin 2 500 kappaletta joka päivä.Nissan NavaraTuotannon päättymisestä ilmoitettiin jo toisen täyden tuotantovuoden aikana, eli 2019. Viimeiset X-sarjan lava-autot rullasivat ulos Barcelonan tehtaalta maaliskuussa 2020.Mercedes-Benz X-sarja on erinomainen osoitus siitä, miten parhaatkin epäonnistuvat ajoittain. Muutoin huipputarkasti brändimielikuvaansa vahtiva ja autojensa korkeatasoisuudella ansaitusti ylpeilevä Mercedes-Benz yritti vallata markkinat autolla, joka ei juurikaan edustanut kantamaansa tähtimerkkiä. Tästä otettiin varmasti opiksi.Teksti ja kuvat: Lauri AhtiainenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 14.5.2025 Nimi muutettu Nimi muutettu: Mitsubishi saa kloonattavakseen tulevan Nissan Leafin – muiden kloonimallien jatkoksi 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?