16.8.2023

Pääkirjoitus: Aina uuden edessä

Muutummeko mekin, kun ajoneuvot muuttuvat? Tavat käyttää autoa voivat hyvinkin muuttua.

Vain kuusi vuotta sitten täyssähköauto oli uusinta uutta. Vieras maailma, johon uskalsivat sukeltaa vain rohkeimmat, uteliaimmat tai kokeilunhaluisimmat. Nyt sähköautoilusta puhuvat kaikki ja myyntitilastoissa sähköautot kilpailevat kärkisijoista. Teslan etumatka on kurottu kiinni ja asiakkaalla on mistä valita. Muutos on ollut nopea, eikä se ole kaikkien mieleen. Päätökset on kuitenkin tehty ja tuttujen polttomoottoriautojen taru päättyy sääntelyn pakottamana, halusimme tai emme.

Tässä Moottorissa on kuuden ison perheauton vertailu. Totuttuun tapaan vertailemme näitä kuutta automallia keskenään ja arvioimme, miten kukin niistä vastaa parhaiten isolta perheautolta odotettaviin ominaisuuksiin. Tuttu vertailutapa, jossa uutta on vain se, että tällä kertaa kaikki vertailun autot ovat täyssähköautoja. Kuusi vuotta sitten tällaista ei olisi tehty. Ei olisi ollut vertailtavia sähköautoja, jos ei ehkä ostajiakaan niille.

Tässä hetkessä vertailumme toivottavasti palvelee heitä, joille uuden sähköauton hankinta on juuri nyt ajankohtaista. Mutta muutoshan ei pysähdy tähän. Vain parin vuoden kuluttua nämä autot ovat käytettyjen markkinoilla, ja silloin vertailumme auttaa myös seuraavia autonostajia heidän valintapäätöksissään.

Ja jatkoa seuraa muutosten tiellä. Yksi näistä tulevaisuudessa välkkyvistä tähdistä on vety. Pikainenkin selaus keskustelupalstoilla osoittaa, että vedystä liikenteen käyttövoimana on helppo olla jotain mieltä. Usein mielipiteet jakautuvat hyvin mustavalkoisesti puolesta tai vastaan -ajatteluun. Tämän Moottorin jutussa asiaan etsitään ja saadaan vastaus. Vety tuskin syrjäyttää ladattavia sähköautoja, mutta vetyä tarvitaan niiden rinnalle vaihtoehtoisena käyttövoimana. Vetykin on jo lähitulevaisuutta.

Entä sitten me autoilijat itse? Muutummeko mekin, kun ajoneuvot muuttuvat? Tavat käyttää autoa voivat hyvinkin muuttua. Jo tällä hetkellä siihen tarjoutuu mahdollisuuksia uudenlaisten auton “omistamistapojen” myötä. Yksityisillekin autonostajille tarjottavat leasing-sopimukset siirtävät vähitellen ajatukset auton perinteisestä omistamisesta auton vuokraamisen kaltaiseen hallintaan. Samaan tarpeeseen vastaavat monet muutkin vuokrauspalvelut, joko perinteisten autovuokraamojen toimesta tai vaikkapa yksityishenkilöiden kesken. Voimme vihdoin valita auton kulloisenkin käyttötarpeen mukaan. Autoa ei tarvitse omistaa, mutta se on käytettävissä aina, kun sitä tarvitaan.

Muutos tulee, mutta meillä on aikaa löytää itseämme parhaiten palveleva tapa käyttää autoa. Auto voi tulevaisuudessa olla oma tai lainattu, sähköauto tai vetyauto tai kenties jotain muuta, mutta yksi ei poistu ja se on tarve yksityisautolle. Voimme olla autottomia, mutta olemme silti jatkossakin auton käyttäjiä, ja samat tarpeet liikenteen sujuvuudelle ja järjestelmien toimivuudelle säilyvät. Moottori tarjoaa jatkossakin erilaisille auton käyttäjille tietoa arkeen ja näkymiä tulevaisuudesta.

Kommentoi artikkelia