10.3.2016 Pääkirjoitus: Arkijärjen arvo nousee Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Talvirengaspakko poistuu. Julkisuudessa hetken pyörähtänyt väittämä sai aikaan pienet tyrskyt, kunnes se vaiettiin takaisin mappiin. Talvirengaspakko poistuu. Julkisuudessa hetken pyörähtänyt väittämä sai aikaan pienet tyrskyt, kunnes se vaiettiin takaisin mappiin. Ulostulo sellaisenaan oli ehkä hiukan vajaa, mutta kuten sanonta muistuttaa: totta toinen puoli.Syksyllä eduskunnan käsittelyyn aiottu tieliikennelain kokonaisuudistus on iso asia, joka koskettaa jokaista tienkäyttäjää. Kokonaisuudistusta kuitenkin valmistellaan suljettujen ovien takana. Julkisuuteen siitä on toistaiseksi lipsahdellut vain murunen silloin toinen tällöin. Yksi murusista on talvirengaspakko.Emme tiedä, oliko ulostulo vahinko vai harkittu koepallo. Varmaa kuitenkin on, että rengasmääräykset ovat mukana valmistelussa. Ja kun ne ovat mukana, on hyvin todennäköistä, että muutoksia on tulossa.Nopeassa julkisessa keskustelussa talvirengaspakon poistuminen kääntyi oitis tulkinnaksi, että jatkossa kesärenkailla ajetaan ympäri vuoden. Soppakupillinen oli valmis ja moista järjettömyyttä kiiruhdettiin heti tyrmäämään monen asiantuntijan taholta.Tosi on, että pyryssä ja tuiskussa ei tosiaankaan kannata lähteä kesärenkailla yrittämään. Senhän jo sanoo järkikin. Mutta entäs ne välikelit? Kun on paljas tie ja käydään vaan tuossa lähellä?Kysymys on merkittävä, sillä mitä ilmeisemmin tavallisen autoilijan harkintavalta rengasvalintojensa suhteen kasvaa jatkossa. Talvikaudellakin voi ehkä jatkossa ajaa kesärenkailla, ’jos keliolosuhteet sen sallivat’.Rengasasioihin liittyy paljon uskomuksia ja väitteitä. Koska me kaikki olemme keskimääräistä parempia kuljettajia, päätimme toimituksessa kokeilla, miten kesärenkaat toimivat, jos kuivan asvaltin jälkeen yllättäen kohdalle osuukin se jäinen tai loskainen pätkä tietä.Kokemuksista voi lukea tarkemmin Moottori 3/2016 -lehden jutusta, mutta monta uskomusta tuli hetkessä kumottua. Edes kuljettajan taito ei riitä, kun renkaissa ei ole kitkaa. Edes uuden auton älykkäät järjestelmät eivät korvaa puuttuvia talvirenkaita.Mutta hauskaa testiryhmällä toki oli.Jos hallituksen julistama normien purku ulottuu myös liikenteeseen, se vaatii tienkäyttäjiltä entistä enemmän harkintaa ja ennen kaikkea vastuuta. Oma ja muiden turvallisuus liikenteessä on kiinni yhä useammin yksittäisten kuljettajien valinnoista.Olemmeko jumissa tasaisella vai etenemmekö arkijärjen viitoittamalla väylällä – sen voi jokainen meistä itse ratkaista, tulevaisuudessakin. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 22.1.2025 Yleinen Tankkasin bensaa dieselautoon, miten tulisi toimia? 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa