14.8.2024 Yleinen Pääkirjoitus: Auto tarvitsee tilansa myös parkissa Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä On tosiasia, että autot ovat ulkomitoiltaan keskimäärin yhä isompia, joten sen täytyy näkyä myös rakennettavissa pysäköintilaitoksissa, olivat ne sitten julkisia tai yksityisiä. Selkä irtoaa istuimesta, pää kurkottaa tuulilasia kohti, jalka hipoo jarrua ja käsi liikuttaa ohjauspyörää varovaisesti. Tuttu tunne?Tällä tyylillä hiivittiin kesällä erään keskustahotellin parkkihalliin. Ennakkoon varattu sähköauton latauspiste odotti vapaana ja kun saavuimme paikalle jo iltapäivän puolella, oli auto helppo kääntää ympäri toisen vapaan parkkipaikan kautta. Ellei muita vapaita ruutuja olisi ollut, olisi oman auton saaminen ruutuun ollut todella vaikeaa.Esimerkin tilanne on kuvaus vain yhdestä kokemuksesta, mutta vastaavat tilanteet toistavat itseään, ainakin jos liikutaan suurempien kaupunkien keskustoissa.Ulkomitoiltaan entistä muhkeammat uudet autot nostattavat helposti hikikarpaloita kuljettajan otsalle erityisesti vanhojen talojen parkkihalleissa. Mutkikkaat, tiukasti kaartuvat ajoväylät ovat kapeita, ja lyhyet parkkiruudut jättävät pysäköidyn auton helposti osittain ajoväylälle ja kaventavat reittiä entisestään. Ruudut itsessäänkin ovat kapeita ja etenkin vanhoissa kiinteistöissä pilarit ja muut rakenteet tuovat oman lisämausteensa pysäköintitilojen käyttöön.Uusissa autoissa yleistyvät tutkat ja kamerat helpottavat kuljettajan tehtävää, mutta eivät nekään ahdasta tilaa avaraksi tee. Autoilijan toivomuslista rakentajille saakin tästä täytettä.Erityisesti uusissa rakennuskohteissa pitää ottaa realiteetit huomioon. On tosiasia, että autot ovat ulkomitoiltaan keskimäärin yhä isompia, joten sen täytyy näkyä myös rakennettavissa pysäköintilaitoksissa, olivat ne sitten julkisia tai yksityisiä.Asiaan on kiinnitettävä huomiota, sillä autoa tarvitsevat asukkaat ja asiakkaat ovat yhä enemmän erilaisten pysäköintilaitosten varassa, kun kadunvarsien pysäköintiä vähennetään voimakkaasti ainakin suurissa kaupungeissa.Hyvin suunniteltu pysäköinti on osa asumismukavuutta ja parantaa viihtyvyyttä. Toimiva ja tarkoituksenmukainen pysäköinti myös houkuttelee asiointiin enemmän kuin ahdas, lain minimit täyttävä sokkelo. Hyvin suunnitellulla pysäköinnillä vähennetään myös turhia parkkipaikoilla sattuvia peltikolareita. Kommentit (2) Ongelma on todellinen, mutta sen perussyitä sopisi pohtia laajemmin. Autojen kehitys leveämmiksi (Tesla etunenässä) ja painavammiksi sähköistyksen myötä on ristiriidassa sen sähköistyksen ympäristöravoitteen kanssa. Taloudellisuuden sijaan on kasvatettu tehoja ja vastattu kulutus- eli käyttömatkakilpailuun kasvattamalla akkukokoa. Energiakriisiin vastattiin 1970-luvulla pienentämällä autojen kulutusta ja USA:ssa myös yletöntä kokoa. Polttoainekulutusta ja päästöjä on siitä asti jatkuvasti kehitetty parempaan päin, samalla kun autojen passiivinen turvallisuus on parantunut huikeasti. Toki lisäten kokoa ja painoa jonkin verran. Autojen koon lisääntymisen ei tarvitsisi olla vaurastumisen myötä seuraava luonnonlaki ”vihreän siirtymisen” aikana. Suuri auto on toki mukava ja tavaraa mahtuu mukaan, mutta ”bussin kokoisella autolla” ei tarvitse päästä jokaiseen parkkihalliin. Suuret autot voi parkkeerata kauemmaksi. Vaikka uudet automallit tapaavat olla edellistä mallia suurempia, suuremman auton ostaminen ei aina ole kovin järkevää. Voi ostaa sen pykälää pienemmän mallin. Keski- ja Etelä-Euroopassa ajetaan pääosin pienillä henkilöautoilla. Pienelle autolle löytyy parkkipaikka helpommin. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 6.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin huono tuuri jatkuu: nestevuoto pakotti korjaamolle 6.2.2025 Laivat Tallinkin Star palasi Itämerelle puolentoista vuoden jälkeen - korvaa kaksi laivaa Viron ja Ruotsin välisellä oikoreitillä 6.2.2025 Yleinen Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 6.2.2025 Kuluttajat Käytettyjen autojen kaupasta eniten yhteydenottoja kuluttajaneuvontaan – kaksi autoliikettä on ylitse muiden: ”Tietenkään se ei hyvältä tunnu” 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 6.2.2025 Yleinen Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla