14.8.2024 Yleinen Pääkirjoitus: Auto tarvitsee tilansa myös parkissa Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä On tosiasia, että autot ovat ulkomitoiltaan keskimäärin yhä isompia, joten sen täytyy näkyä myös rakennettavissa pysäköintilaitoksissa, olivat ne sitten julkisia tai yksityisiä. Selkä irtoaa istuimesta, pää kurkottaa tuulilasia kohti, jalka hipoo jarrua ja käsi liikuttaa ohjauspyörää varovaisesti. Tuttu tunne?Tällä tyylillä hiivittiin kesällä erään keskustahotellin parkkihalliin. Ennakkoon varattu sähköauton latauspiste odotti vapaana ja kun saavuimme paikalle jo iltapäivän puolella, oli auto helppo kääntää ympäri toisen vapaan parkkipaikan kautta. Ellei muita vapaita ruutuja olisi ollut, olisi oman auton saaminen ruutuun ollut todella vaikeaa.Esimerkin tilanne on kuvaus vain yhdestä kokemuksesta, mutta vastaavat tilanteet toistavat itseään, ainakin jos liikutaan suurempien kaupunkien keskustoissa.Ulkomitoiltaan entistä muhkeammat uudet autot nostattavat helposti hikikarpaloita kuljettajan otsalle erityisesti vanhojen talojen parkkihalleissa. Mutkikkaat, tiukasti kaartuvat ajoväylät ovat kapeita, ja lyhyet parkkiruudut jättävät pysäköidyn auton helposti osittain ajoväylälle ja kaventavat reittiä entisestään. Ruudut itsessäänkin ovat kapeita ja etenkin vanhoissa kiinteistöissä pilarit ja muut rakenteet tuovat oman lisämausteensa pysäköintitilojen käyttöön.Uusissa autoissa yleistyvät tutkat ja kamerat helpottavat kuljettajan tehtävää, mutta eivät nekään ahdasta tilaa avaraksi tee. Autoilijan toivomuslista rakentajille saakin tästä täytettä.Erityisesti uusissa rakennuskohteissa pitää ottaa realiteetit huomioon. On tosiasia, että autot ovat ulkomitoiltaan keskimäärin yhä isompia, joten sen täytyy näkyä myös rakennettavissa pysäköintilaitoksissa, olivat ne sitten julkisia tai yksityisiä.Asiaan on kiinnitettävä huomiota, sillä autoa tarvitsevat asukkaat ja asiakkaat ovat yhä enemmän erilaisten pysäköintilaitosten varassa, kun kadunvarsien pysäköintiä vähennetään voimakkaasti ainakin suurissa kaupungeissa.Hyvin suunniteltu pysäköinti on osa asumismukavuutta ja parantaa viihtyvyyttä. Toimiva ja tarkoituksenmukainen pysäköinti myös houkuttelee asiointiin enemmän kuin ahdas, lain minimit täyttävä sokkelo. Hyvin suunnitellulla pysäköinnillä vähennetään myös turhia parkkipaikoilla sattuvia peltikolareita. Kommentit (2) Ongelma on todellinen, mutta sen perussyitä sopisi pohtia laajemmin. Autojen kehitys leveämmiksi (Tesla etunenässä) ja painavammiksi sähköistyksen myötä on ristiriidassa sen sähköistyksen ympäristöravoitteen kanssa. Taloudellisuuden sijaan on kasvatettu tehoja ja vastattu kulutus- eli käyttömatkakilpailuun kasvattamalla akkukokoa. Energiakriisiin vastattiin 1970-luvulla pienentämällä autojen kulutusta ja USA:ssa myös yletöntä kokoa. Polttoainekulutusta ja päästöjä on siitä asti jatkuvasti kehitetty parempaan päin, samalla kun autojen passiivinen turvallisuus on parantunut huikeasti. Toki lisäten kokoa ja painoa jonkin verran. Autojen koon lisääntymisen ei tarvitsisi olla vaurastumisen myötä seuraava luonnonlaki ”vihreän siirtymisen” aikana. Suuri auto on toki mukava ja tavaraa mahtuu mukaan, mutta ”bussin kokoisella autolla” ei tarvitse päästä jokaiseen parkkihalliin. Suuret autot voi parkkeerata kauemmaksi. Vaikka uudet automallit tapaavat olla edellistä mallia suurempia, suuremman auton ostaminen ei aina ole kovin järkevää. Voi ostaa sen pykälää pienemmän mallin. Keski- ja Etelä-Euroopassa ajetaan pääosin pienillä henkilöautoilla. Pienelle autolle löytyy parkkipaikka helpommin. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 6.9.2024 Koeajo Koeajo: Toyota Yaris Hybrid – kaupunkisukkula pihistelee 7.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan 6.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Scania esitteli sähkökäyttöisen puutavara-auton 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 31.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Airbus rakensi jo 500. koneensa USA:ssa - eurooppalainen lentokonevalmistaja ei ole enää lainkaan tae valmistuksesta Euroopassa 31.8.2024 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Ninja 7 Hybrid – uteliaisuus tappoi Ninjan 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 2.9.2024 Esittely Koeistuttu: Audi Q5 – paljon uutta, jotain vanhaa 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta