14.8.2024 Yleinen Pääkirjoitus: Auto tarvitsee tilansa myös parkissa Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä On tosiasia, että autot ovat ulkomitoiltaan keskimäärin yhä isompia, joten sen täytyy näkyä myös rakennettavissa pysäköintilaitoksissa, olivat ne sitten julkisia tai yksityisiä. Selkä irtoaa istuimesta, pää kurkottaa tuulilasia kohti, jalka hipoo jarrua ja käsi liikuttaa ohjauspyörää varovaisesti. Tuttu tunne?Tällä tyylillä hiivittiin kesällä erään keskustahotellin parkkihalliin. Ennakkoon varattu sähköauton latauspiste odotti vapaana ja kun saavuimme paikalle jo iltapäivän puolella, oli auto helppo kääntää ympäri toisen vapaan parkkipaikan kautta. Ellei muita vapaita ruutuja olisi ollut, olisi oman auton saaminen ruutuun ollut todella vaikeaa.Esimerkin tilanne on kuvaus vain yhdestä kokemuksesta, mutta vastaavat tilanteet toistavat itseään, ainakin jos liikutaan suurempien kaupunkien keskustoissa.Ulkomitoiltaan entistä muhkeammat uudet autot nostattavat helposti hikikarpaloita kuljettajan otsalle erityisesti vanhojen talojen parkkihalleissa. Mutkikkaat, tiukasti kaartuvat ajoväylät ovat kapeita, ja lyhyet parkkiruudut jättävät pysäköidyn auton helposti osittain ajoväylälle ja kaventavat reittiä entisestään. Ruudut itsessäänkin ovat kapeita ja etenkin vanhoissa kiinteistöissä pilarit ja muut rakenteet tuovat oman lisämausteensa pysäköintitilojen käyttöön.Uusissa autoissa yleistyvät tutkat ja kamerat helpottavat kuljettajan tehtävää, mutta eivät nekään ahdasta tilaa avaraksi tee. Autoilijan toivomuslista rakentajille saakin tästä täytettä.Erityisesti uusissa rakennuskohteissa pitää ottaa realiteetit huomioon. On tosiasia, että autot ovat ulkomitoiltaan keskimäärin yhä isompia, joten sen täytyy näkyä myös rakennettavissa pysäköintilaitoksissa, olivat ne sitten julkisia tai yksityisiä.Asiaan on kiinnitettävä huomiota, sillä autoa tarvitsevat asukkaat ja asiakkaat ovat yhä enemmän erilaisten pysäköintilaitosten varassa, kun kadunvarsien pysäköintiä vähennetään voimakkaasti ainakin suurissa kaupungeissa.Hyvin suunniteltu pysäköinti on osa asumismukavuutta ja parantaa viihtyvyyttä. Toimiva ja tarkoituksenmukainen pysäköinti myös houkuttelee asiointiin enemmän kuin ahdas, lain minimit täyttävä sokkelo. Hyvin suunnitellulla pysäköinnillä vähennetään myös turhia parkkipaikoilla sattuvia peltikolareita. Kommentit (2) Ongelma on todellinen, mutta sen perussyitä sopisi pohtia laajemmin. Autojen kehitys leveämmiksi (Tesla etunenässä) ja painavammiksi sähköistyksen myötä on ristiriidassa sen sähköistyksen ympäristöravoitteen kanssa. Taloudellisuuden sijaan on kasvatettu tehoja ja vastattu kulutus- eli käyttömatkakilpailuun kasvattamalla akkukokoa. Energiakriisiin vastattiin 1970-luvulla pienentämällä autojen kulutusta ja USA:ssa myös yletöntä kokoa. Polttoainekulutusta ja päästöjä on siitä asti jatkuvasti kehitetty parempaan päin, samalla kun autojen passiivinen turvallisuus on parantunut huikeasti. Toki lisäten kokoa ja painoa jonkin verran. Autojen koon lisääntymisen ei tarvitsisi olla vaurastumisen myötä seuraava luonnonlaki ”vihreän siirtymisen” aikana. Suuri auto on toki mukava ja tavaraa mahtuu mukaan, mutta ”bussin kokoisella autolla” ei tarvitse päästä jokaiseen parkkihalliin. Suuret autot voi parkkeerata kauemmaksi. Vaikka uudet automallit tapaavat olla edellistä mallia suurempia, suuremman auton ostaminen ei aina ole kovin järkevää. Voi ostaa sen pykälää pienemmän mallin. Keski- ja Etelä-Euroopassa ajetaan pääosin pienillä henkilöautoilla. Pienelle autolle löytyy parkkipaikka helpommin. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?