1.6.2017 Pääkirjoitus: Helpot keinot loppuvat Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yhden ihmisen ajo-oikeutta ei voida säilyttää muiden tienkäyttäjien turvallisuuden kustannuksella. Tieliikenteessä kuolee tänä päivänä neljännes ihmisiä verrattuna synkimpiin vuosiin 1960- ja 1970-luvun taitteessa. Silloin liikennekuolemia oli vuosittain noin tuhat, viime vuonna tiellä kuoli 250 ihmistä. Samaan aikaan pelkästään henkilöautojen määrä on kasvanut kahdella miljoonalla.Luvut kertovat merkittävästä kehityksestä, mikä on saavutettu ennen muuta nopeusrajoitusten, liikenneympäristön ja turvavarusteiden kehityksen ansiosta.Ajokorttien määrään verrattuna liikennevahinkoja tapahtuu eniten nuorille ja iäkkäille. Nuorten onnettomuuksissa perussyinä ovat päihteet, turvalaitteiden käyttämättömyys ja iäkkäät ajoneuvot. Yli puolet nuorten liikenneonnettomuuksissa kuolleista oli päihtyneitä. Nuorten kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa kuoli ilman turvavyötä 68 prosenttia kuljettajista, 57 prosenttia etumatkustajista ja 67 prosenttia takamatkustajista. Turvavyö olisi voinut pelastaa heistä noin puolet.Iäkkäiden osuutta tilastoissa nostaa jo pelkästään kehon haurastuminen, mikä lisää alttiutta kuolla tai loukkaantua onnettomuudessa. Toisaalta ikä lisää erilaisten sairauksien riskiä.Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnat tutkivat Suomessa kaikki kuolemaan johtaneet tieliikenneonnettomuudet. Vuosina 2011–2015 tutkittiin 1001 onnettomuutta. Niistä 499 oli sellaisia, joissa sairaus oli joko välittömänä onnettomuuden aiheuttajana tai taustariskinä.Turvalaitteiden käyttämättömyys ja kuljettajan ajokunto ovat sellaisia riskejä, joihin puuttuminen vaatii uudenlaisia liikenneturvallisuuden keinoja. Lääkärit ja poliisi ovat avainasemassa.Kun lapsuudesta asti henkisistä vaikeuksista kärsinyt, juuri eronnut, psykoosista kärsinyt ja vahvasti lääkitty henkilö sytyttää kotinsa tuleen ja ajaa suurella nopeudella ilman turvavöitä päin rekkaa, tapahtumaa ei olisi voitu estää nopeusrajoituksilla. Tilastoissa tämäkin onnettomuus silti näkyy ylinopeusonnettomuutena.Onnettomuuksien syiden taakse on katsottava entistä huolellisemmin. Ensimmäistä ja ilmeisintä syytä ei pidä hyväksyä, jos liikenteessä kuolleiden ja vakavasti loukkaantuneiden määrää oikeasti halutaan vähentää.Liikennelääketiede ja ajoterveys ovat vielä uusia asioita lääkäreiden koulutuksessa. Koulutuksen karttuessa ja laajentuessa yhä isompaan osaan lääkärikunnastamme, voidaan odottaa, että vaikutus näkyy myös liikenteessä. Se toki vaatii tuekseen vielä paljon lainsäädännöllistä työtä ja myös toimivan yhteistyön poliisin ja lääkäreiden välille.Jo tässä vaiheessa olisi kuitenkin kyettävä näkemään yksittäisen potilaan tilanne suhteessa ympäröivään yhteiskuntaan. Yhden ihmisen ajo-oikeutta ei voida säilyttää muiden tienkäyttäjien turvallisuuden kustannuksella.Kun ajokortista ja omasta ajoneuvostaan riippuvainen henkilö joutuu luopumaan ajo-oikeudestaan, hänelle pitää olla osoitettavissa uudet liikkumisen ja asioinnin keinot. Ajokortti ei ole itseisarvo, mutta jokaisen oikeus turvalliseen liikkumiseen on sitä – ikään katsomatta. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.7.2025 Uutinen Mercedes-Benz CLA Shooting Brake – tyylitietoinen sähköfarkku kulkee jopa 761 km latauksella – Koeistuttu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 15.7.2025 Päivän kuva Päivän kuva: vierekkäisillä Nesteen asemilla hintaero on noin 50 senttiä litralta – silti kauppa käy molemmissa 16.7.2025 Sähköautot Yhdysvaltalaisstartup pelasti Northvoltin tehtaan – tähtäimessä Euroopan valloitus 16.7.2025 Kuluttajat Kuorma-auto kaatui kipatessa – vakuutuksenottaja vaati vakuutusyhtiöltä korvausta ja vetosi aiemmin korvattuun vastaavaan vahinkoon 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen