30.10.2015 Pääkirjoitus: Lehmä ja auto ne yhteen sopii Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kansalaiset ovat edellä hallitustaan biopolttoaineissa. Liikenteessä on suurimmat mahdollisuudet toteuttaa hallituksen kärkihanketta, joka tähtää kustannustehokkaasti hiilettömään, puhtaaseen ja uusiutuvaan energiaan. Liikenteen energiatehokkuutta voidaan parantaa vielä paljon ja käyttöön voidaan ottaa kotimaisia biopolttoaineita.Energiatehokkuus paranee lähinnä autokantaa uudistamalla, kun uudet autot saadaan kuluttamaan yhä vähemmän polttoainetta. Kotimaisille nestemäisille biopolttoaineille on jo olemassa jakeluverkosto ja niitä voidaan käyttää liikenteessä jo olevissa ajoneuvoissa, joten niiden osalta markkinat ovat valmiit. Biokaasun käytön lisääminen vaatii ajoneuvokannan uudistumista kaasukäyttöisillä ajoneuvoilla.Hallitusohjelmaan on kirjattu tavoitteiksi muun muassa puolittaa tuontiöljyn käyttö kotimaan tarpeisiin 2020-luvun aikana, kannustaa tuontiöljyn korvaamiseen lämmityksessä päästöttömillä, uusiutuvilla energiavaihtoehdoilla sekä nostaa liikenteen uusiutuvien polttoaineiden osuus 40 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä.Suomalaisista löytyy paljon halua ja intoa kehittää uutta liiketoimintaa. Kekseliäisyyttäkään ei puutu. Hyvänä esimerkkinä suomalaisesta yritteliäisyydestä on tässä lehdessä tarinaansa kertova Kalmarin biokaasutilan isäntä. Tilalla lehmien lanta ja viljasta jäävät oljet muuttuvat biokaasuksi, jolla kulkee autoja ja työkoneita ja lämpiää taloja. Hän toteaa omasta kokemuksestaan, että biokaasusta pitäisi Suomessa rakentaa yksi maatalouden tukijaloista. Täysin mahdollinen visio, mutta valitettavasti se törmää ainakin toistaiseksi byrokratian kiemuroihin.”Kun kyse on maanviljelijästä, niin Työ- ja elinkeinoministeriö ei anna tukea, koska kyse ei ole teollisesta toiminnasta. Maa- ja metsätalousministeriö ei tue, koska kyse on teollisesta toiminnasta.”Suora lainaus Erkki Kalmarilta paljastaa byrokratian kankeuden.Suomi tarvitsee talouskasvua. Nestemäiset tai kaasumaiset biopolttoaineet, joita tuotetaan jätteestä, ovat Suomelle mahdollisuus, josta voisi kasvaa vaikka se pitkään etsitty uusi Nokia. Kotimaisten, jätteestä valmistettujen biopolttoaineiden käytön lisääminen työllistää, lisää investointeja kotimaahan ja kasvattaa bruttokansantuotettamme. Samalla pääsemme pitkin askelin kohti entistä päästöttömämpää liikennettä.On vain ihmeteltävä poliittista hitautta. Milloin valtioneuvosto oppii työskentelemään yhtenä ’konsernina’? Milloin saadaan kaadettua ministeriöiden väliset, kehitystä jarruttavat tai jopa estävät raja-aidat?Uuden keksimiselle ja kehittämiselle on annettava tilaa. Tekijöitä ja kehittäjiä meiltä kyllä löytyy. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 15.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Messujen kalastusvene kääntyi ukrainalaisvalmisteisten veneiden voitonjuhlaksi 15.2.2025 Testit Seikkailu: diesel vastaan sähköauto Lappiin – yhdellä istumalla vai matkalla lataillen? 15.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Kontio ja Parmas -kummelivolvo 16.2.2025 Ajatuksia autoista Vaihdeläpyskät ovat paljon hyödyllisemmät sähköautoissa, vaikkei niissä ole edes vaihteita – Ajatuksia autoista 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 10.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 3-ovinen Mercedes-Benz 300 GE, jota kauneusleikkaus on koittanut nuorentaa 22 vuodella 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle