1.6.2022

Pääkirjoitus: Poliisin palvelu on rikki

Ihmisten pakottaminen tolkuttomaan jonottamiseen ei ole palvelua eikä tätä päivää – ei edes viranomaispalvelussa.

Lupapalvelu on pahoin ruuhkautunut. Vältäthän käyntiä, jos asiasi on kiireetön. Suosittelemme ensisijaisesti asioimaan poliisin sähköisen asioinnin kautta. Mikäli asiointi vaatii käynnin poliisiasemalla, varaathan ajan ajanvarausjärjestelmästä tai poliisin valtakunnallisesta neuvontanumerosta. Suositellaan ajanvarauksen tekemistä lupapalveluihin. Jonottamalla asioiminen saattaa kestää useita tunteja, eikä poliisi voi taata sujuvaa ja joustavaa asiointia ilman ajanvarausta.

Kaikki edellä olevat viestit on poimittu poliisin lupapalveluiden sivuilta eri kaupungeista. Maan tavaksi on kuukaudesta toiseen muodostunut jonottaminen. Jonot alkavat kertyä poliisin lupapalveluiden ovelle jo tunteja ennen palvelun avaamista. Jonottajilta vaaditaan myös kärsivällisyyttä ja varautumista. Lupapalvelun ovella käydään edeltävinä päivinä tarkistamassa tilanne: ”Mihin aikaan tulit?”. Se on tärkeä kysymys jonossa ensimmäisenä olevalle. Siitä voi vetää johtopäätöksen, mihin aikaan itse on seuraavana päivänä saavuttava paikalle, jotta voi odottaa saavansa asiansa hoidettua edes kohtuullisessa ajassa. Kohtuullisuuskin on tässä asiassa sangen venyvä käsite, sillä asiakkaiden tarinat ovat täynnä mahdottomalta kuulostavia esimerkkejä. Jos jonoon jo ennen aamuseitsemää saapuva saa vuoronumeron 71, se tarkoittaa tuntien jonotusta vielä senkin jälkeen, kun palvelupisteen ovet aukeavat. Eväät on siis hyvä olla mukana.

Ajanvarauskaan ei kykene poistamaan jonoja, sillä ajanvarukseenkin on jonoa. Aikoja ei saa, kun ei ole mistä antaa. Näin ollen passia kesän matkalle tarvitseva joutuu suurella todennäköisyydellä oven taakse jonon jatkoksi.

Ohjaus sähköisten palveluiden käyttöön on sinänsä ihan asiallinen, mutta esimerkiksi passia tarvitsevan kannalta ohje auttaa vain alkuun. Hakemuksen kuvineen pystyy sähköisessä palvelussa helposti toimittamaan eteenpäin, mutta käytännössä moni joutuu kuitenkin viimeistelemään hakemuksen jättämällä sormenjälkensä poliisin lupapalvelun tiskillä.

Sormenjälkien jättäminen lupapalvelussa on nopeaa ja vaivatonta, kun hakemus löytyy jo valmiina sähköisestä järjestelmästä. Sähköinen palvelu siis ilman muuta nopeuttaa palvelua myös poliisiasemalla.

Mutta eihän se riitä. Ei, jos asiakkaat pakotetaan kuukaudesta toiseen jonottamaan tuntikausia. Viestiä lupapalveluiden ruuhkautumisesta on kerrottu niin pitkään, että ei voi olla ihmettelemättä, miksi asialle ei ole jo tehty jotain? Valmennettu lisää henkilökuntaa palvelupisteisiin? Ei voi olla mahdoton tehtävä kouluttaa jonojen purkuun lisähenkilökuntaa, joka voisi hoitaa vaikka tietyt asiakirjat, esimerkiksi passit. Jonoon tulevien asiakkaiden lajitteluun aiheen mukaan on helposti löydettävissä ratkaisuja samalla periaatteella kuin asiakkaita nytkin jaotellaan erityyppisten asioiden hoidossa eri jonoihin.

Ihmisten pakottaminen tolkuttomaan jonottamiseen ei ole palvelua eikä tätä päivää – ei edes viranomaispalvelussa.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat