15.10.2025

Pääkirjoitus: Sadan vuoden jäsenetu

Vaikka historiaa on hauska ja tärkeää muistella, niin tulevaisuus ja kehityksen uusimmat tuulet ovat se, mitä Moottori on syntymästään saakka halunnut lukijoilleen esitellä.

Tai ainakin melkein. Kun Moottorin ensimmäinen numero ilmestyi kesäkuussa 1925, kyseessä oli vielä tilattava lehti. Hyvin pian, jo vuonna 1931, Moottori kuitenkin muuttui jäseneduksi ja se sisällytettiin jäsenmaksuun.

Nyt lokakuussa 2025 ilmestyvään Moottoriin on koottu kattaus sisältöjä, joiden toivomme tekevän kunniaa Moottorin värikkäälle historialle. Muutosten vuosia avataan ”Suomen ensimmäinen autolehti” -jutussa ja Moottorin merkitystä Autoliiton jäsenille ennen ja nyt käsitellään otsikolla ”Autoliiton jäsenten matkassa vuosisadan ajan”.

Historia on historiaa, mutta kuten aina – sisältö ratkaisee. Tämän lehden koeajossa on Marmon E-75 Speedster. Moottori koeajoi tämän autouutuuden ainoana lehtenä Suomessa. Koeajo julkaistiin Moottorissa ensimmäisen kerran elokuussa 1926. Nyt julkaisemme koeajotekstin sellaisena kuin se tuolloin oli kirjoitettu. Jutun kuvituksena käytetyt kuvat on otettu tunnollisesti alkuperäisen jutun kuvauspaikkoja seuraten vuonna 2025.

Autourheilun osuus on ollut Moottorissa vahva. Kun lentävät suomalaiset kiihdyttivät maailman ralleissa, Moottori perusti oman palkintonsa, Moottorin haarikan, mikä annettiin vuoden autourheiluteosta. Yksi sen saajista oli Rauno Aaltonen, joka kertoo tässä numerossa, kuinka ralleista on tullut sprinttikisoja.

”Kun masuunit kylmenivät”. Tämän otsikon taakse kätkeytyy Moottorin mittainen tarina saksalaista teollisuushistoriaa Ruhrin alueelta. Kyseessä on matkailujuttu, joka kuvastaa sitä, miten paljon maailma on sadassa vuodessa muuttunut.

Humoristinen sisältö linjattiin Moottorin keskeiseksi sisällöksi jo perustamisvaiheessa. Sata vuotta myöhemmin Moottorin toimittajat päättivät viettää yön käyttötestiautoissa nukkuen. Kooste historian viimeisen neljänneksen makupaloista kertoo niin ikään, että huumori on säilynyt ja toisinaan toimittajan työ on vienyt elämyksiin, jotka eivät tänä päivänä edes olisi mahdollisia.

Vaikka historiaa on hauska ja tärkeää muistella, niin tulevaisuus ja kehityksen uusimmat tuulet ovat se, mitä Moottori on syntymästään saakka halunnut lukijoilleen esitellä. Tässä numerossa luodaan katsaus Münchenin autonäyttelyn uutuuksiin ja tehdään tulevaisuutta henkivä koeajo Toyota Mirailla Lappeenrantaan – vetyautolla Vedylle Saimaan rannalle. Vetykäyttöinen Toyota Mirai ei täältä tankkausta saa, mutta kuljettaja nuoleskelee tyytyväisenä suupieliään nautittuaan kuuluisan Vety-nimeä kantavan lihapiirakan aidossa ympäristössään.

Kuka ties, kenties sadan vuoden päästä, Moottorin 200-vuotisjuhlien kunniaksi, toimitus tekee tämän koeajon uudelleen.

Kommentit (1)

  • ESA SAIRIO

    Onnea 100-vuotiaalle Moottorille!

    Lehti on hyvä ja se sisältää mukavaa ja hyödyllistä luettavaa niin painettuna kuin digiversionakin. Positiivista on myös se, että lehden nettipalstalla voi kirjoittaa paljonkin liikennepoliittisia ehdotuksia ja näkemyksiä sujuvan ja turvallisen henkilöautoliikenteen tukemiseksi, kuten olen tehnytkin vuosikausia.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat