15.10.2025 Yleinen Pääkirjoitus: Sadan vuoden jäsenetu Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Vaikka historiaa on hauska ja tärkeää muistella, niin tulevaisuus ja kehityksen uusimmat tuulet ovat se, mitä Moottori on syntymästään saakka halunnut lukijoilleen esitellä. Tai ainakin melkein. Kun Moottorin ensimmäinen numero ilmestyi kesäkuussa 1925, kyseessä oli vielä tilattava lehti. Hyvin pian, jo vuonna 1931, Moottori kuitenkin muuttui jäseneduksi ja se sisällytettiin jäsenmaksuun. Nyt lokakuussa 2025 ilmestyvään Moottoriin on koottu kattaus sisältöjä, joiden toivomme tekevän kunniaa Moottorin värikkäälle historialle. Muutosten vuosia avataan ”Suomen ensimmäinen autolehti” -jutussa ja Moottorin merkitystä Autoliiton jäsenille ennen ja nyt käsitellään otsikolla ”Autoliiton jäsenten matkassa vuosisadan ajan”. Historia on historiaa, mutta kuten aina – sisältö ratkaisee. Tämän lehden koeajossa on Marmon E-75 Speedster. Moottori koeajoi tämän autouutuuden ainoana lehtenä Suomessa. Koeajo julkaistiin Moottorissa ensimmäisen kerran elokuussa 1926. Nyt julkaisemme koeajotekstin sellaisena kuin se tuolloin oli kirjoitettu. Jutun kuvituksena käytetyt kuvat on otettu tunnollisesti alkuperäisen jutun kuvauspaikkoja seuraten vuonna 2025. Autourheilun osuus on ollut Moottorissa vahva. Kun lentävät suomalaiset kiihdyttivät maailman ralleissa, Moottori perusti oman palkintonsa, Moottorin haarikan, mikä annettiin vuoden autourheiluteosta. Yksi sen saajista oli Rauno Aaltonen, joka kertoo tässä numerossa, kuinka ralleista on tullut sprinttikisoja. ”Kun masuunit kylmenivät”. Tämän otsikon taakse kätkeytyy Moottorin mittainen tarina saksalaista teollisuushistoriaa Ruhrin alueelta. Kyseessä on matkailujuttu, joka kuvastaa sitä, miten paljon maailma on sadassa vuodessa muuttunut. Humoristinen sisältö linjattiin Moottorin keskeiseksi sisällöksi jo perustamisvaiheessa. Sata vuotta myöhemmin Moottorin toimittajat päättivät viettää yön käyttötestiautoissa nukkuen. Kooste historian viimeisen neljänneksen makupaloista kertoo niin ikään, että huumori on säilynyt ja toisinaan toimittajan työ on vienyt elämyksiin, jotka eivät tänä päivänä edes olisi mahdollisia. Vaikka historiaa on hauska ja tärkeää muistella, niin tulevaisuus ja kehityksen uusimmat tuulet ovat se, mitä Moottori on syntymästään saakka halunnut lukijoilleen esitellä. Tässä numerossa luodaan katsaus Münchenin autonäyttelyn uutuuksiin ja tehdään tulevaisuutta henkivä koeajo Toyota Mirailla Lappeenrantaan – vetyautolla Vedylle Saimaan rannalle. Vetykäyttöinen Toyota Mirai ei täältä tankkausta saa, mutta kuljettaja nuoleskelee tyytyväisenä suupieliään nautittuaan kuuluisan Vety-nimeä kantavan lihapiirakan aidossa ympäristössään. Kuka ties, kenties sadan vuoden päästä, Moottorin 200-vuotisjuhlien kunniaksi, toimitus tekee tämän koeajon uudelleen. Kommentit (1) Onnea 100-vuotiaalle Moottorille! Lehti on hyvä ja se sisältää mukavaa ja hyödyllistä luettavaa niin painettuna kuin digiversionakin. Positiivista on myös se, että lehden nettipalstalla voi kirjoittaa paljonkin liikennepoliittisia ehdotuksia ja näkemyksiä sujuvan ja turvallisen henkilöautoliikenteen tukemiseksi, kuten olen tehnytkin vuosikausia. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 5.11.2025 Yleinen BMW julkaisi vihdoinkin odotetun F 450 GS:n ja se on yllättävän halpa 6.11.2025 Moottoripyörät Honda CB1000F – aikakoneella 80-luvulle 5.11.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Opel valmisti ensimmäiset täyssähköfarmarinsa jo yli 30 vuotta sitten - ja kuinka ne vertautuvat nykyiseen Astra Electriciin 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa - niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 31.10.2025 Laivat Tallink sai myytyä viimeisen nurkissaan pyörineen laivan, Sailorin - uutena omistajana Eckerö Link ja tulevana reittinä Naantali - Långnäs 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 9.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tiedätkö mitä virkaa näillä "viiksillä" tai "tuntosarvilla" on takavuosien jenkkiautoissa? 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan