26.5.2021 Pääkirjoitus: Vanha yllätti Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Päättäjien velvollisuus on ottaa huomioon mahdollisimman tasapuolisesti kaikki liikkumisen tarpeet poliittisen ohjauksen keppejä ja porkkanoita miettiessään. Vanha on vanha, eihän sitä voi uuteen verrata – vai voiko sittenkin? Kaksitoista vuotta sitten dieselautot olivat Suomessa vielä aallonharjalla, kiitos verokohtelun. Tänään nuo sen ajan uutuudet edustavat keski-ikäistä suomalaista autoa. Autotrendien aallonharjalla ovat nyt ladattavat hybridit. Parivertailussamme neljän tonnin auto haastaa 30 000 euron auton. Keski-ikäinen upouuden. Eikä huonosti haastakaan. Sukupolvien välinen vertailu paljastaa, että kaikki kehitys ei ole ollut edistystä. Kun uutta on kehitetty, on ollut pakko myös tinkiä jostain, jotta uuden mallin hinta ei karkaa keskihintaista uutta autoa ostavan asiakkaan ulottumattomiin. Hinta onkin tässä se ratkaiseva tekijä monella tavalla. Meille vertailun toteuttajina hinnat ovat lopulta vain numeroita myyntiesitteessä, mehän emme omaa kukkaroamme näiden autojen ostamisella kevennä. Mutta autoa ostava asiakas joutuu pohtimaan omaa budjettiaan ja mitä sillä saa. On selvää, että tämänkertaisen parivertailumme kaksikolla on aivan eri ostajakunta. Molemmille ostajaryhmille vertailumme välittää tärkeän viestin. Neljän tonnin budjetti voi kuulostaa uuden auton ostajan silmissä mitättömältä, mutta vertailumme osoitti, että silläkin summalla saa vallan kelpo auton. Auton, joka ottaa ryhdikkäästi ja häpeilemättä mittaa jälkipolvestaan. Kahdentoista vuoden kuluttua tämä nykyinen uutuus on samassa haastajan roolissa muutamaa sukupolvea vetreämmän jälkeläisensä kanssa. Missä kunnossa, se riippuu omistajasta ja siitä, miten hän pitää huolta ajokistaan. Autoilun valtavan sähköistymismurroksen keskellä 12 vuotta on pitkä aika. Sinä aikana markkinoille tulee iso liuta toinen toistaan uljaampia ladattavia autoja. Autoilun arki muuttuu kuitenkin hitaammin. Henkilöautot romutetaan keskimäärin vasta yli 20-vuotiaina. Jos kolarilta vältytään ja ajoneuvosta pidetään kohtuullisen hyvää huolta, on tänään ostettu uusi auto liikenteessä vielä vuonna 2040 tai kauemminkin. Samalla kun etsitään kannustimia autokannan nuorentamiseksi ja uusien käyttövoimien ja tekniikoiden markkinoille saattamiseen, pitäisi huomiota kiinnittää ikääntyvän autokannan rooliin. Vanha auto ei voi olla vain rahastuksen kohde, sillä muutaman tonnin autolla ajavat ne, joille auto on välttämätön, mutta joilla ei ole mahdollisuutta uuteen. Vanhan auton käytöstä pitäisi siis tehdä ympäristönkin näkökulmasta mahdollisimman edullista. Sen tuotannon päästöt ovat aiheutuneet aikaa sitten, mutta jokainen ajettu kilometri aiheuttaa omat päästönsä. Ne päästöt ovat sitä vähäisemmät, mitä puhtaammalla polttoaineella auto liikkuu ja mitä vähemmän se kuluttaa. Polttoaineiden päästökuormaa voidaan ja pitää edelleen keventää tuotekehityksellä, mutta samalla meillä autoilijoilla on oma tehtävämme: pidetään kulkuvälineemme kunnossa, sillä huolenpidon laiminlyönti lisää ajan mittaan auton kulutusta. Päättäjien velvollisuus on ottaa huomioon mahdollisimman tasapuolisesti kaikki liikkumisen tarpeet poliittisen ohjauksen keppejä ja porkkanoita miettiessään. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Alfa Romeo 159 on perustaltaan ruotsalainen - Saab-sisarmalli oli jo tulossa 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä - sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe