17.8.2023 Matkailu Päivän kuva: kaupunki, jonka tunnetuin maamerkki ei itse koskaan käynyt siellä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Chemnitz. Kaupunki, joka ei kilkuttele monella kovin suuria kelloja. Kuulostaa itäiseltä. Oikein, entisessä elämässään se oli vuosina 1953–1990 Karl-Marx-Stadt. Vuonna 2025 se on Euroopan kulttuuripääkaupunki. Itä-Saksa. Se sosialismin aatetta levittävä Saksa, josta Neuvostoliitto yritti muokata esikuvaa kommunismille – tottelivathan saksalaiset tunnetusti paremmin komentoja ja sääntöjä kuin Neuvostoliiton omat kansalaiset.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKunniaa sosialismin sankarilleTammikuun 1. päivänä 1953 SED:n (Sozialistische Einheitspartei Deutschlands) keskuskomitea julisti uuden alkaneen vuoden Karl Marx -vuodeksi. Haluna oli juhlistaa "tieteellisen sosialismin” perustajan 135-vuotispäivää näyttävästi useilla erilaisilla toimenpiteillä.Leipzigin yliopisto sai uuden nimen, Karl Marxin rintakuvat pystytettiin sekä Berliiniin että Jenaan ja yksi kokonainen kaupunki sai luvan kantaa herran nimeä. Näin Chemnitzistä tuli 10. toukokuuta 1953 Karl-Marx-Stadt.Chemnitz ei ollut kuitenkaan ykkösvaihtoehto. Alunperin tuo kunnia piti langeta Eisenhüttenstadtille, mutta kun Stalin kuoli saman vuoden maaliskuussa, ensimmäisestä sosialistisesta kaupungista tuli ilman muuta Stalinstadt.Toisena listalla oli Leipzig, mutta se säästyi nimenvaihdokselta, koska sille oli messukaupunkina suunniteltu oma roolinsa porttina muuhun maailmaan. Niinpä kunnia lankesi lopulta Chemnitzille.Vanha nimi kunniaanKun muuri murtui vuoden 1989 lopulla, Karl-Marx-Staditin asukkaat ilmaisivat pontevasti mielipiteensä siitä, että kaupungin vanha nimi, Chemnitz, pitäisi palauttaa. Kansalaisaloitetta seuranneessa kansanäänestyksessä 76 prosenttia äänensä antaneista oli samaa mieltä, joten 1.6. 1990 Karl-Marx-Stadista tuli taas Chemnitz. Siis reilut neljä kuukautta ennen kuin Saksat virallisesti yhdistyivät.Chemnitz ei ole noussut vuosien varrella varsinaiseksi turistirysäksi, ja syykin on selvä. Ei siellä nyt niin paljon ihmeteltävää ole. Vuonna 1971 leveäkatuiseen ja avaraan ydinkeskustaan pystytetty komea ja 7,1 metriä korkea Karl Marxin pää seisoo toki yhä komeasti paikallaan. Yhdessä jalustan kanssa patsaskokonaisuudella on korkeutta vaikuttavasti yli 13 metriä. Kadun nimi oli tuolloin tietysti Karl-Marx-Allee, nykyään se kulkee nimellä Brückenstrasse.Ja suurin vitsihän tässä koko hommassa piilee tietysti siinä, ettei Karl Marx itse koskaan käynyt Chemnitzissä. Ja jos ette myöskään sitä tienneet, Chemnitzin ystävyyskaupunki on ollut vuodesta 1961 lähtien Tampere.Teksti ja kuvat: Vesa Eskola Lue lisää Kaikki artikkelit 18.5.2025 Matkailu Slovenia on hieno keskieurooppalainen maa 18.5.2025 Matkailu Matkavinkki Tukholma: Pohjoismaista elämää 500 vuotta – Nordiska museet ei petä 14.5.2025 Matkailu Matkavinkki: Tukholman edustan saaristo haltuun päiväretkellä 13.5.2025 Matkailu Astrid Lindgrenin maailma: huima seikkailu satujen maailmassa 13.5.2025 Matkailu Maakuntamittelö: Atomi vs. Lörtsy! 11.5.2025 Matkailu Jääkaudesta kertova museo Virossa – tällainen pitäisi olla Suomessakin 10.5.2025 Matkailu Dacia Duster -kierros Itä-Euroopassa: osa 2 – Draculan pihatielle 5.5.2025 Laivat Matkaelämys: Finnstarilla 30 tuntia Itämerellä – loppumatka junilla 4.5.2025 Matkailu Jugoslavian museo Belgradissa on pitkälti myös Titon museo Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?