29.3.2017 Ajoneuvot Patteriauto sladissa meren jäällä – Tesla Model S vastaan Kemi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköauto ja meren jää ovat harvinaista herkkua jopa Suomen talviajopiireissä, mutta Kemissä nämä kaksi esiintyvät samalla kertaa. Tesla Model S on pysähtyneenä meren jäälle lumipallon heiton päässä Kemin LumiLinnasta. Käynnissä on ajonvakautuksen sulakkeiden irroittaminen keulapellin alta, jotta sähköauton valtaisa teho saadaan käyttöön ilman varovaista suojelusenkeliä. – Älä vain kuvaa tätä, kiirehtii Teslan edustaja ohjeistamaan. Valmistajan kannalta tilanne on vaikea, sillä virallinen kanta on turvallisuuden puolella, mutta ajoharjoittelussa auton kykyjä on vaikea saada esiin turvaverkon takaa. Onneksi olemme rata-alueella.Muutaman poistetun sulakkeen jälkeen raskas 2,2 tonnin sähköauto tanssii aivan toiseen tyyliin kuin aiemmin. Fysiikan lait ovat voimassa edelleen, mutta näyttävät luisut onnistuvat rallitaustaisilta ajokouluttajilta valtaisilla vastaheitoilla. – Se on todellinen peto ilman sulakkeita, kommentoi eräs kouluttajista.Kyydissä meno on yhtä vauhdikasta, vaikka autoa täytyykin selvästi tarttua niskasta mutkiin heiteltäessä. Puolelta toiselle heilahdellessa kaksi Tesla Model S:n suunnittelukohtaa korostuu yli muiden: lättänä takapenkki ei tarjoa minkäänlaista sivuttaistukea ja kaunis takaoven kahva ei ole tehty matkustajan kauhukahvaksi. Lienemme kuitenkin auton suunnitellun käyttöalueen ulkopuolella. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyFinland Challenges YouKemin LumiLinnan vieressä meren jäällä tapahtuva ajokoulutus on eksoottista herkkua jopa suomalaiselle, mutta turisteihin se vetoaa erityisesti. Talviajamisen taidot ja meren jäällä oleminen aiheuttavat hämmästyneitä reaktioita kerta toisensa jälkeen. Model S:n iso karttanäyttö on suosittu kuvauskohde, sillä se todistaa oleskelun meren päällä."Finland Challenges You" -brändin taakse rakentuva ajokoulutus on suunniteltu erityisesti ulkomaisia turisteja ajatellen. Suomalaisten legendaarisen ajotaidon osatekijänä pidetään juuri talviajoa. Osana tiivistä ohjelmapäivää kouluttajat demonstroivat rallitaitoja myös Prodriven muokkaamalla Subaru WRX STi:llä ja loppupäivästä saatetaan onnistunutta kurssitusta palkita vielä Lamborghini Gallardolla. Ulkomaalaisille vieraille kyseessä saattaa olla ensimmäinen kerta, kun autoa pyöritetään radalla, saati jääradalla.Koulutusta pyörittävän D1 Ultimate-GT:n vetäjän, suomalaisbrittiläisen Daniel Edenin, mukaan kyseessä on maailman ainut meren jäällä sijaitseva ajoharjoittelupaikka. Kausi loppuu huhtikuun alussa, osittain meidän ja osittain Euroopan säätilanteen takia. – Kukaan ei halua enää Keski-Euroopan lämmöstä palata takaisin talveen, Eden perustelee kauden lopttamisajankohtaa.Asiakkaissa näkyvät erilaiset ryhmät. Aasialaisturistit etsivät elämyksiä ja suhtautuvat liukkaalla ajamiseen hiukan pelokkaasti. Keskieurooppalaiset puolestaan ovat aktiivisempia, maiden rallikuskien halutessa tutustua juuri jäällä ajamiseen. Yrityksiä taasen kiinnostavat virkistyspäivät ja ajokokemukset juuri Teslalla.Onnettomuuksilta on vältytty pitkälti hyvän pohjakoulutuksen ja Edenin ideoiman koulutusmenetelmän avulla. Ajaminen tapahtuu 20 minuutin sessioissa, jolloin kuljettajilla pysyy pää viileänä ja keskittymiskyky yllä. Kierrosaikoja ei aleta parantamaan repimällä. Oman osansa tekee myös poikkeuksellisen korkea omavastuu.Ajokoululle Tesla-yhteistyö on tärkeä osa toimintaa. Pääasiassa hiljaisilla ja puhtailla sähköautoilla ajaminen teki ympäristöluvan saamisesta helpompaa. Samalla kyseessä on erinomainen testi käyntikortti Teslalle, tapahtuman ollessa useimmille ensimmäinen kosketus sähköautoiluun.Kalustona ovat Tesla Model S:t muutamana eri tehoversiona. Edenin mukaan myös uudempi Model X olisi ollut tarjolla, mutta koulutuksen kannalta haluttiin yhdenmukaiset autot.Sähköistä vetovoimaaNoin 700-hevosvoimainen Tesla Model S on jääradalla leppoisa ajettava ajonvakautus kytkettynä. Varovainen sähköaivo pyrkii pääasiassa hillitsemään auton massasta aiheutuvaa aliohjaamista, mihin keskittyy toki ajo-opetuskin. Mutkiin jarrutus ja niistä kiihdytys kannattaa suosiosta toteuttaa suoralla renkaalla käännöksen jälkeen. Mitä vähemmän ESP:n tarvitsee puuttua, sitä pehmeämmin pääsee eteenpäin.Kun suora lopulta häämöttää, reagoi auto menokäskyyn ripeästi. Sähköinen neliveto reagoi heti, kun luistonesto antaa liekaa, mutta Teslan ilmiömäinen kiihtyvyys ei pääse liukkaalla pinnalla täysin oikeuksiinsa. Auto kulkee kuitenkin vikuroimatta suoraan ja vauhtia kertyy nopeasti, kiitos lisänastoilla tuunattujen Hakkapeliittojen.Ajopäivä on kuitenkin hyvä osoitus siitä, että myös ajamisen huvin osalta sähkö on osa tulevaisuutta. Se tosin vaatii sitä, että ajonvakautuksen ja painon väliltä löytyy sopiva välimuoto. Meren jäälle palataan kuitenkin ajoharjoittelun merkeissä jälleen ensi talvena, sähkövoimin.Tarkempia tietoja Kemin merijääradan toiminnasta löytää Finland Challenges You:n kotisivuilta.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Uutinen Sähköiset Audi A6 ja Mini Cooper törmäyskokeissa – Euro NCAP 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Uutinen Onko puhelintehdas Nissanin uusi kaveri – ja voiko sähköautoja valmistaa kuka vain? 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 16.4.2025 Uutinen Renault Scenic saa kaksisuuntauksen latauksen ja osaan malleista yhden polkimen ajon – hinnat pysyneet ennallaan 16.4.2025 Uutinen Lasten turvaistuin: Isofix-kiinnikkeillä vai ilman, ja kuinka nopeasti turvaistuin vanhenee? 14.4.2025 Euro NCAP Audi, Cupra ja Polestar muiden kanssa viiden tähden tahdissa – Euro NCAP huhtikuu 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 19.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: pahvilaatikosta baanalle – CFMOTO 800 MT-X saatettiin ajokuntoon? 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 18.4.2025 Pyöräily Sähköpyörän koeajo: Crussis E-Full 10.10 – vääntöä sieltä kovemmasta päästä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 11.4.2025 Yleinen Guinness World Records -maailmanennätys suomalaiselle sähkömoottoripyörälle – 310 kilometriä yhdellä latauksella 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous