31.3.2014 Ajoneuvot Koeajo: Porsche Macan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Halutuin Porsche tankataan mustasta letkusta. Hyvää: Ajettavuus, kuskin paikka, viimeistely, suorituskyky. Huonoa: Rengasmelu, pääntila takana. Moottori on jo todennut Porschen uuden kompaktin katumaasturin selvittävän niin nopean rata-ajon kuin haastavan maastoreitinkin helposti. Nyt on rankimman koeajon vuoro koto-Suomen nastojen rouhimissa urissa ja routaheitoissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTiloiltaan käytännöllinenPorschen puritaanisimmat 911-fanit eivät enää jaksa päivitellä maasturimalliston laajentamista. Cayennen ja dieselmoottorien menestys on jo lannistanut vastustuksen. Macanin mallinimi ja urheiluauton piirteitä maasturiin yhdistelevä ulkonäkö jakavat silti mielipiteitä voimakkaasti.Vierastamisen täytyy olla enemmän periaatteellista, sillä Macan on eittämättä luokkansa ehdotonta aatelia niin ominaisuuksiltaan kuin voimaa uhkuvalta olemukseltaankin. Moni tietää alustan olevan lainaa Audi Q5:stä, mutta tuskin kukaan keksisi sitä autossa istumalla tai sitä ajamalla, niin erilaiseksi Porsche on uutuutensa taikonut.Tiloiltaan käytännöllinen ja ulkomitoiltaan kompakti Macan tulee varmasti tuplaamaan Porschen myynnin, kaikki maahan saatavat autot viedään käsistä. Kun tavaratilakin on reilun kokoinen, harmittamaan jää vain coupemaisen kattolinjan takia matalat pääntilat takaistuimilla. Erikoisesti konepelti aukeaa isosti lokasuojia myöten jättäen reiät ajovalojen kohdalle, etukäteen olisi odottanut 911-tyyppistä kapeaa nokkapeltiä valojen välissä.Tyköistuva ja mukavaKuskin paikalla tunnelma on tyköistuva, sopii kaikille kuin räätälin tekemä puku. Ensiluokkaiset materiaalit ja viimeistely eivät jätä sijaa valituksille, sen sijaan nappuloiden ja kytkimien runsaus keskikonsolissa hengästyttää varsinkin täydellisemmin varustelluissa malleissa. Positiivisena seikkana niiden käyttö on intuitiivisen helppoa satunnaisellekin käyttäjälle, ups anteeksi, eihän Porschea lainata kavereille.Koeajo Suomessa ei lupaa hyvää. Auton alla komeilee valtavat 295 milliä leveät 20-tuumaiset renkaat. Iloinen yllätys odottaa kuitenkin. Ensinnäkin kosketuspintaa on niin paljon, että pienimmät epätasaisuudet tasoittuvat. Lisävarusteinen ilmajousitus silittää isommat heitot ilman renkaiden apua.Tien urat eivät onnistu heiluttamaan päättäväisesti kiihtyvää Porschea juuri ollenkaan. Urissa ajamisen huomaa vain karheamman pinnan aiheuttamasta melusta, urien välissä kyyti on hiljaisempaa. Perusrengastus on korkeaprofiilisempi 18-tuumainen, mutta sitä ei ollut mahdollisuutta kokeilla.Ruudikas dieselKoeajoauton moottori oli malliston halvin ja myydyin kolmilitrainen diesel, joka on tuttu monen Audin nokalta. Macanille ja Audi Q5:lle ilmoitetaan lähestulkoon samat paino-, teho- ja suoritusarvot. Vaihteistokin on aina Audin kaksoiskytkinvaihteisto, vaikka Porschella PDK:sta (Porsche Doppel Kupplung) puhutaankin.Macan tuntuu Ingolstadtin serkkua hätäisemmältä, kiihtyvyys paikaltaan ja ohituksessa sykähdyttää jatkuvuudellaan ja katkottomilla vaihdoillaan. Toisaalta luvattuun kuuden litran kulutukseen tuntui mahdottomalta yltää, mutta kahdeksikolla alkavakin lukema lienee hyväksyttävä arvo auton kyvyt huomioiden.Dieselin suoritusarvot riittänevät useimmille, mutta tarjolla on myös kaksi bensiinisiskoa. Molemmat ovat turboahdettuja veekuutosia (340/400 hv), vaikka vain toisen mallinimi on Turbo.Porschen malliston rakennetta tunteva olettaa ilman muuta, että Macan-mallisto tulee laajenemaan alaspäin perusmalleilla ilman S-kirjainta. Tullemme näkemään nelisylinteristen kaksilitraisten Audin moottorien paluun Porschen mallistoon, siinäpä taas kauhistelemista boksereita palvoville.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Porsche Macan S Diesel Hinta alkaen 82 035 € Koeajetun auton hinta varusteineen 132 390 € Ajoneuvovero 149 €/ v Moottori 2 967 cm³, V6-dieselmoottori, yhteispaineruiskutus, turboahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, jatkuva neliveto Teho 190 kW (258 hv), 4000-4250 r/min Vääntö 580 Nm (1750-2500 r/min) Vääntö 580 Nm (1750-2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,3 s Huippunopeus 230 km/h Kulutus l/ 100 km 6,8 (kaup.) / 5,8 (maant.) / NEDC-kulutus 6,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 161 g/km Mitat pituus 4681 mm, leveys 1923 mm, korkeus 1624 mm, akseliväli 2807 mm Tavaratila: 500-1500 l Omamassa: 1880 kg Matkanjatkamispalvelu 2 vuotta Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA - vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 6.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harrasteparkin sadat vaihtuvat klassikot kruunaavat autonäyttelyn 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa