15.4.2021 Ajoneuvot Riittäisikö 770 kilometriä yhdellä latauksella? Tällä sähköautouutuudella se pitäisi onnistua Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes vahvistaa sähköautotarjontaa tänä vuonna usealla uutuudella. Eniten mielenkiintoa kerää nyt esitelty lippulaiva EQS. Sähköautojen tarjonta kasvaa ennätyksellistä vauhtia tällä hetkellä. Valmistajat esittelevät kilvan uusia malleja ja vuoden loppuun mennessä markkinan tarjonta on huomattavasti laajempi kuin vielä tällä hetkellä. Yksi teknologisesti mielenkiintoisimmista sähköautouutuuksista on Mercedeksen sähköautomalliston lippulaiva EQS. Samalla kyseinen malli on valmistajan ensimmäinen pelkästään sähköautoille tarkoitettua EVA2-alustarakennetta hyödyntävä tuote. Tämä rakenne tullaan jatkossa näkemään myös muiden isojen Mercedeksen sähköautojen pohjana.Ensimmäisiä viitteitä tämän uutuuden ulkoisesta tyylistä saatiin Vision EQS -konseptiauton muodossa Frankfurtin autonäyttelyssä 2019. Auto on EQA:sta poiketen säilyttänyt sulavat linjat myös tuotantoautoon saakka. EQA:n kohdallahan konseptiauto oli varsin näppärän oloinen ja matala kompaktin kokoluokan auto, mutta markkinoille saatiin odotuksista poiketen katumaasturi. EQS:n kohdalla valmistaja on korostanut aerodynamiikan merkitys kokonaistaloudellisuudessa ja siten sen vaikutusta toimintamatkaan. Ison auton ilmanvastuskertoimeksi ilmoitetaan 0,20, mikä onkin sarjatuotantoautojen kärkeä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySisällä hulppea näyttöelämysValmistaja julkaisi jo alkuvuodesta kuvat EQS:n uudesta näyttöjärjestelmästä. Koko kojelaudan peittävää näyttöaluetta valmistaja kutsuu nimellä MBUX Hyperscreen. Tasaista pintaa on tarjolla lähes 1,5 metriä, jonka alta löytyvät mittaristo, keskinäyttö sekä etumatkustajan edestä löytyvä erillinen näyttö.Tyylissä on merkittävä ero viime vuonna esitellyn S-sarjalaisen kanssa. Vaakasuuntaisesti asetellut näytöt ja laaja yhtenäinen pinta luovat ohjaamoon vielä Mercedeksen perinteistä lippulaivaa modernimpaa tunnelmaa. Sisätilojen suhteen valmistaja kertoo EQS:n tarjoavan luokkansa parhaimmat tilat. Tehoa ja toimintamatkaaSähköautojen kohdalla suuri mielenkiinto luonnollisesti kohdistuu akustoon. EQS tulee tarjolle kahdella akkuvaihtoehdolla, joiden käytettävissä olevat kapasiteetit ovat 90 ja 107,8 kWh. Akkukemian osalta nämä ovat Mercedeksen mallistossa ensimmäisiä niin sanottuja 811-kemiaa hyödyntäviä akkuja, joissa koboltin osuutta on pienennetty ja nikkelin osuutta kasvatettu. Numerosarja kertoo nikkelin, koboltin ja mangaanin osuuksien suhteesta.Parhaimmillaan uuden EQS:n WLTP-syklin mukaiseksi toimintamatkaksi valmistaja ilmoittaa 770 kilometriä, minkä turvin auto asettuu ilmoitettujen lukujen valossa toimintamatkojen kärkipäähän. Lataamisen suhteen autosta löytyy vakiona 11 kW AC-laturi ja lisävarusteena on tarjolla 22 kW tehoinen vaihtoehto. CCS-pikalatauksen huipputehoksi valmistaja kertoo 200 kW ja hyvissä olosuhteissa 300 kilometrin ajoon tarvittava energiamäärä siirtyy 15 minuutissa. Akusto on varustettu älykkäällä lämmönhallinnalla, ja järjestelmän ohjaus on luonnollisesti yhdistetty navigoinnin tietoihin.Tarjolle on tulossa takavetoinen ja nelivetoinen versio. Näistä ensimmäinen kulkee nimellä EQS 450+ ja tarjoaa kuljettajan käyttöön 245 kW (333 hv) ja 568 Nm. WLTP-syklin mukaisen energiankulutuksen vaihteluväliksi ilmoitetaan 15,7–20,4 kWh/100 km. Nelivetoinen malli tottelee nimeä EQS 580 4Matic ja sen vastaavat lukemat ovat 385 kW (524 hv) ja 855 Nm sekä 17,4–21,8 kWh/100 km. Takavetoisen version kiihdytys satasen nopeuteen tapahtuu 6,3 sekunnissa ja nelivetoisen spurtti sujuu kaksi sekuntia nopeammin. Molempien huippunopeus on rajoitettu lukemaan 210 km/h. Myöhemmin mallisto täydentyy myös tehokkaammilla ja nopeammilla versioilla, ja tehokkaimman version yhteistehoksi valmistaja kertoi 560 kW (762 hv).Kilpailu koveneeTuore EQS tulee mielenkiintoiseen joukkoon. Se tulee kilpailemaan esimerkiksi Audi e-Tron GT:n, Porsche Taycanin ja Tesla Model S:n kanssa. Ensimmäisten arvioiden mukaan EQS:n lähtöhinta tulee asettumaan S-sarjan alapuolelle. Tämä on hyvin linjassa edellä mainitun kilpailijajoukon kanssa. Jäämmekin erittäin suurella mielenkiinnolla odottamaan ensimmäisiä omia kokemuksia tästä Mercedeksen sähköautomalliston tuoreesta lippulaivasta, joka on paperilla varsin vakuuttava kokonaisuus.Teksti: Mikko Autio Lähde ja kuvat: Daimler AGMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa